Topics: 952
(23-12-2013, 02:45)master-magic schreef: Er is binnenkort concurrentie op Belgische kabelnetten mogelijk. Het regelgevend kader voor de openstelling van de Belgische kabel is eindelijk rond. Dat meldt het Belgische Datanews.
Het is vanaf nu dus feitelijk mogelijk dat een alternatieve aanbieder via netwerken van kabelbedrijven tv- en breedbanddiensten mag aanbieden. België gaat met het openstellen van kabelnetwerken verder dan Nederland. In België kan de alternatieve aanbieder naast analoge tv – waar in Nederland alleen sprake van is – ook digitale tv-diensten en breedbandinternetdiensten aanbieden. Hieronder valt ook het lucratieve video on demand. Het openbreken van de Belgische kabel heeft in totaal drie jaar geduurd.
Vaste prijzen
Het is voor de alternatieve aanbieder overigens geen goedkope zaak om van netwerken van kabelbedrijven gebruik te maken. De Vlaamse media-autoriteiten hebben hiervoor een vaste prijslijst opgesteld. Daaruit blijkt dat de instapprijs voor de alternatieve aanbieder 750.000 euro per kabelbedrijf is. Daarnaast moet men twee euro per klant betalen voor het aanbieden van analoge tv. Voor digitale tv is de prijs vier euro per klant en voor tv en breedband vijf euro per klant. De alternatieve aanbieder moest daarnaast zelf de uitzend- en auteursrechten van aangeboden zenders en content regelen. In ieder geval telecombedrijf Mobistar gaat het aanbieden van tv en vaste internetdiensten via de Belgische kabel bestuderen. Het bedrijf ziet voldoende ruimte in de huidige tarieven om met winst diensten via Belgische kabelnetwerken aan te bieden. Mobistar verwacht na de zomer van 2014 te beginnen.
mobistar wacht hier al zeer lang op. maar in holland al veel operators terug van de kabel
Topics: 420
Mobistar trekt openstelling kabel op gang
De telecomoperator Mobistar betaalt 600.000 euro aan de Vlaamse kabelmaatschappij Telenet en evenveel aan haar Brussels-Waalse tegenhanger Brutélé-Tecteo. Het geld moet mee de initiële kosten voor de openstelling van de kabelwerken dekken.
De kabeloperatoren hebben nu zes maanden om de nodige technische en operationele systemen te leveren aan hun potentiële groothandelsklanten. Dat is dus om te beginnen Mobistar.
Mobistar doet daarmee ook een eerste stap om zich opnieuw om te vormen tot een’quadruple play’-speler, die tv, internet, telefonie en mobiele communicatie in een bundel aanbiedt. Eerder stopte de operator een pijnlijk mislukte poging met telefonie en internet via het Belgacom-netwerk, aangevuld met satelliettelevisie.
Mobistar is blijkbaar niet helemaal zeker dat de openstelling zonder vertraging zal verlopen. De operator roept de “verschillende bevoegde regulatoren” op om er “actief” op toe te zien dat de openmaking van de kabelwerken tot een goed einde wordt gebracht.
ik verheug me al binnekort nog mobistar kaske onder de tv dank zorro goed neiuws ga morgen bestellen
Topics: 26
(17-01-2014, 17:53)natte schreef: ik verheug me al binnekort nog mobistar kaske onder de tv dank zorro goed neiuws ga morgen bestellen
Wat ga morgen bestellen? En als het gaat dan zijn het zenders die telenet ook verdeeld hoor !
huh ok zal dan maar even wachten tot ik meer info heb
Topics: 1,684
Mobistar zal hetzelfde aanbieden als Telenet,er gaan niet ineens andere zenders opgezet worden,
Telenet verwijderd er nu al zoveel :p
of zou dit voor die openmaking dienen allemaal
Topics: 21
(17-01-2014, 23:08)master-magic schreef: Mobistar zal hetzelfde aanbieden als Telenet,er gaan niet ineens andere zenders opgezet worden
Ik denk dat ze minder zullen aanbieden dan Telenet.
Prime en dergelijke, daar gaat Telenet exclusiviteit voor behouden.
Ik verwacht dus een deel van het basispakket, aan een iets lagere prijs.
Topics: 1,684
(17-01-2014, 23:17)boulder schreef: (17-01-2014, 23:08)master-magic schreef: Mobistar zal hetzelfde aanbieden als Telenet,er gaan niet ineens andere zenders opgezet worden
Ik denk dat ze minder zullen aanbieden dan Telenet.
Prime en dergelijke, daar gaat Telenet exclusiviteit voor behouden.
Ik verwacht dus een deel van het basispakket, aan een iets lagere prijs.
zoveel minder zal die prijs nu ook weer niet zijn.
Topics: 420
als ze met
vroeger aanbod afkomen, gaan ze bij telenet nogal wat moeten veranderen
Topics: 21
(17-01-2014, 23:59)master-magic schreef: Ik verwacht dus een deel van het basispakket, aan een iets lagere prijs.
zoveel minder zal die prijs nu ook weer niet zijn.
Precies wat ik zeg, dus.
Een iets lagere prijs voor een kariger aanbod.