Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BIPT nieuws
#1
BIPT werkt aan leidraad bij registratieplicht aanbieders

Het BIPT consulteert een nadere invulling van het begrip 'operator'. Uit artikel 9 van de telecomwet volgt dat personen die in eigen naam en voor eigen rekening netwerken en/of diensten voor elektronische communicatie aanbieden of doorverkopen, verplicht om zich bij het BIPT te melden als operator. Een bedrijf dat WiFi realiseert op een eendaags evenement zou al onder de registratieplicht kunnen vallen. De toezichthouder wil vooraf meer duidelijkheid kunnen geven aan ondernemingen over de verplichting en de mogelijke vrijstellingen. Bedrijven kunnen tot en met 30 juni reageren op de publieke consultatie.
Antwoord
#2
BIPT mag deel 900- en 1800 MHz-spectrum herverdelen

Het BIPT krijgt de mogelijkheid om spectrum in de 900- en 1800 MH-frequentieband te herverdelen. Twee Koninklijke besluiten (uit 1995 inzake gsm-netwerken in de 900 MHz-frequentieband, uit 1997 inzake 3G-netwerken in de 1800 MHz-frequentieband) worden hiervoor aangepast.

Het gaat in totaal om 75 MHz aan spectrum: 24 kanalen in de 900 MHz-frequentieband en 15 MHz aan spectrum in de 1800 MHz-frequentieband. Het merendeel betreft spectrum dat de Belgische telecomtoezichthouder in 2011 toewees aan BidCo, een samenwerkingsverband van kabelaanbieders Telenet en Voo. Reden hiervoor was dat volgens de Belgische overheid en het BIPT een vierde operator naast Proximus, Mobistar en Base voor meer concurrentie zou zorgen. De twee kabelbedrijven hebben echter al een MVNO-overeenkomst met Mobistar en maakten ondanks diverse aanmaningen van het BIPT geen haast om het toegewezen spectrum in gebruik te nemen.

Het BIPT wil, zodra het officieel te horen krijgt dat BidCo afziet van gebruik van de toegewezen 900- en 1.800 MHz-frequenties, in staat zijn om het ongebruikte spectrum te herverdelen. Zo mogelijk moet dit uiterlijk 27 november 2015 gerealiseerd zijn. Als er niet meer dan drie kandidaten zijn (naar verwachting de drie huidige mobiele operators), dan krijgt elke kandidaat de mogelijkheid om spectrum te verwerven. Het nieuwe KB moet ook snel duidelijkheid bieden over de verwachte herverdeling van spectrum in de twee frequentiebanden.

Bij meer dan drie kandidaten zal het BIPT een veiling organiseren, maar de toezichthouder verwacht dat, mede gezien de noodzakelijke netwerkinvesteringen, de kans om meer dan drie kandidaten zeer klein is. Het nieuwe koninklijk besluit bepaalt ook dat het BIPT de hele 1800 MHz-band kan toewijzen vóór 27 november 2015, namelijk 24 kanalen voor elke bestaande operator (Belgacom, Mobistar en Base). Zo wordt een efficiënt gebruik van het spectrum mogelijk gemaakt.
koninklijk besluit - belgisch staatsbad
Antwoord
#3
denk dat dit laatste de beste oplossing zal zijn voor iedereen.
Antwoord
#4
Master is dit alleen voor gsm of ook voor zenders
Antwoord
#5
(10-06-2014, 20:40)natte schreef: Master is dit alleen voor gsm of ook voor zenders

gsm's Wink gaat over de kanalen voor de gsm freq die nog openstaan en vrijgekomen zijn weer nadat telenet er niks mocht mee doen.

(beetje inside info van mijne maat bij BIPT :p )
Antwoord
#6
BIPT wil minder taksen op zendmasten

Vandaag gebruikt 46 procent van de Belgen mobiel internet. Om dat cijfer verder op te trekken heeft telecomregulator BIPT een reeks aanbevelingen voor de sector, de overheid, de gebruikers en zichzelf.
We zitten met een penetratiegraad van 46 procent nog steeds onder het Europees gemiddelde van 63 procent, maar de situatie verbetert wel ten opzichte van enkele jaren geleden. Tegelijk is het BIPT van oordeel dat de operatoren voldoende inspanningen doen voor een optimale dekking en met 15 procent marktaandeel voor MVNO’s is ook hun invloed op de markt merkbaar.
Maar omdat er nog steeds flink wat marge is voor verbeteringen heeft het BIPT via een studie van IDATE acht aanbevelingen, ook voor zichzelf, die de groei van mobiel internet verder kunnen stimuleren :

Operatoren moeten bill shocks (door hoge roamingkosten in het buitenland) vermijden. Zij moeten klanten sinds februari hierover informeren als hun forfait wordt overschreden, maar het BIPT moet dat ook controleren.
Gebruikers moeten meer transparantie krijgen over hun effectief dataverbruik. Zo kunnen ze makkelijker vergelijken op basis van hun noden.
Het BIPT moet regelmatig metingen uitvoeren over de dekking en dienstkwaliteit. Zo hebben gebruikers vaak minder interesse in mobiel internet omdat ze denken dat de beschikbaarheid te beperkt is.
Het BIPT moet de 700 Mhz-frequentie veilen en dit rond 2018-2020. Dit zal vooral het 4G signaal versterken en is geschikt voor een vlotte binnenhuisdekking.
De procedure voor nieuwe radiosites (zendmasten) moet geharmoniseerd worden. Zeker voor kleine cellen moet het mogelijk zijn om deze sneller te plaatsen dan met de huidige administratieve procedures het geval is.
De regulator wil de regionale overheden aansporen om de taksen op kleine basisstations te verlagen of af te schaffen. Volgens het BIPT houden dergelijke initiatieven een vlotte uitrol tegen.
Naast lagere taksen en betere procedures hoopt het BIPT ook dat de regio’s meer kennis uitwisselen en goede praktijken rond stralingsnormen of taxatie harmoniseren.
Tot slot moet de regulator met consumentenorganisaties, overheden, operatoren en andere betrokkenen rond de tafel zitten om te bekijken hoe het beter kan.

Een aantal aanbevelingen worden vandaag al toegepast. Zo organiseerde de regulator vanmorgen alvast een rondetafel en maakt het werk van de veiling van de 700 MHz-band als tweede digitaal dividend.

Of de telecomwaakhond zelf extra regulering of deregulering op zal leggen is volgens voorzitter Jack Hamande niet aan de orde. “We gaan verder met wat we al hebben gedaan. We zullen deze aan bevelingen verder opvolgen en ook Bestetarief.be verder uitspelen zodat consumenten bewust kunnen kiezen. Voor maatregelen kijken we naar wat best past in ieders belangen.”
BIPT-lid Luc Vanfleteren vult daarop aan dat de regulator al heeft ingegrepen waar het nodig was. Zo zijn de mobiele terminatietarieven gezakt van acht cent naar één cent. “Hiermee zijn we op Europees vlak naar een laag niveau gezakt, maar veel lager kan je hier niet in gaan.”
Het BIPT stelt vast dat het gebruik van mobiel internet in de lift zit. Maar nog steeds veel beter kan, mede omdat de consument weinig profiteert van koppelverkoop en grote datavolumes (2-5 GB) eerder zeldzaam of duur zijn. Dat terwijl de kleine gebruiker vaak geen data-abonnement neemt door de sterke aanwezigheid van publieke hotspots (onder meer voor klanten van Telenet en Belgacom).
Antwoord
#7
gouden tijden breken er voor bipt aan
Antwoord
#8
ze zijn geen bedrijf die geld int hé van bepaalde diensten natte,
ze adviseren enkel hoe het moet zijn en dienen regels in wat het moet zijn.
Antwoord
#9
(10-06-2014, 17:46)master-magic schreef: denk dat dit laatste de beste oplossing zal zijn voor iedereen.

Telenet en Voo doen afstand van gsm-licentie

De kabeloperatoren Telenet en Voo hebben niet langer de ambitie op eigen houtje een zelfstandig mobiel netwerk uit de grond te stampen. Ze geven de licenties terug die ze daarvoor in 2011 kochten. Dat schrijven De Tijd en L’Echo.
Volgens Telenet maakt de huidige wetgeving het onmogelijk een zelfstandig netwerk uit de grond te stampen. De twee bedrijven betaalden 71,5 miljoen euro voor de licenties. 74 procent daarvan kwam op rekening van Telenet. Daarvan werd al 21,5 miljoen euro gestort aan de telecomwaakhond BIPT. Ook de resterende 50 miljoen zullen Telenet en Voo betalen. Het bedrag werd al afgeschreven in de jaarrekening van 2013.
Antwoord
#10
Belgische telecomoperatoren passen algemene voorwaarden aan na BIPT-onderzoek

Uit een onderzoek van regulator BIPT bleek dat heel wat telecomoperatoren in België niet in orde waren met de algemene voorwaarden in hun contract met de klant. Intussen zijn de algemene voorwaarden overal aangepast.
Het onderzoek van BIPT wees uit dat de algemene voorwaarden van veel Belgische operatoren niet conform de wet waren. Het ging bijvoorbeeld om opzegmogelijkheden, compensaties bij slechte dienstverlening of verwijlintresten. Intussen zijn de voorwaarden overal in orde gemaakt met de wet. "Zonder dat we verregaande procedures moesten opstarten of boetes moesten uitdelen", aldus het BIPT.

De regulator startte zijn onderzoek eind vorig jaar. De contractvoorwaarden van veertien operatoren - de grote namen, maar ook kleinere spelers zoals Tellink, United Telecom of EDP Net - werden onder de loep genomen.

Zo moet de klant steeds de mogelijkheid hebben om zijn contract kosteloos op te zeggen wanneer de operator eenzijdig de contractvoorwaarden aanpast. De klant moet dus geen nadeel bewijzen om dit recht uit te oefenen. Men kan zijn contract ook steeds opzeggen door alle schriftelijke middelen, zonder een reden op te geven en op een vrij gekozen moment. Een aangetekend schrijven, opzegtermijn of minimumtermijn bij een contract van onbepaalde duur zijn uit den boze, aldus het BIPT. Bij een contract van bepaalde duur kan men na zes maanden kosteloos opzeggen.

Ook moet in het contract vermeld staan dat men steeds toegang heeft tot nooddiensten. Elke operator moet ook een regeling voorzien voor schadevergoeding en terugbetaling wanneer de dienst niet naar behoren functioneert. De verwijlintresten mogen nooit de wettelijke interestvoet overschrijden.

Welke operator de meeste overtredingen beging en of er sommige bedrijven wél volledig in orde waren, kon men bij het BIPT niet kwijt. "Maar we stelden op elk van de punten wel meerdere overtredingen vast", luidde het.

Er vond overleg plaats met de sector en de operatoren hebben hun algemene voorwaarden intussen aangepast.
Antwoord