31-03-2014, 15:14
Yahoo zou de concurrentie aan willen gaan met YouTube op een geheel eigen manier. Het bedrijf wil proberen grote namen op YouTube te verleiden over te stappen naar een videodienst van Yahoo zelf. Yahoo wil dit doen door ze simpelweg meer geld te bieden dan Google.
Yahoo heeft op dit moment al de Yahoo Screen-videodienst, dit is een videodienst waar gebruikers zelf video's kunnen uploaden en delen en wat gezien kan worden als een directe concurrent van YouTube. Voordat deze dienst groot genoeg is om een serieuze bedreiging te zijn voor YouTube, kan dat nog wel even duren. De nieuwe tactiek van Yahoo zou dit weleens in een stroomversnelling kunnen brengen, volgens bronnen van Re/code zou Yahoo bereid zijn om populaire YouTube-kanalen flink wat extra geld te bieden als ze overstappen naar Yahoo.
Op dit moment is het zo dat de meeste YouTube-kanalen geld verdienen door Google advertenties te laten plaatsen voor en in de video. YouTube-gebruikers krijgen 55 procent van deze inkomsten, de overige 45 procent gaat naar Google. Gemiddeld verdienen de grotere kanalen tussen de 2,50 dollar en 10 dollar per duizend keer dat een video is bekeken, het is een beetje afhankelijk om welk kanaal het gaat en wat het onderwerp is.
De gemiddelde YouTube-gebruiker zal dit niet enorm veel geld opleveren, maar bij de echt grote kanalen waarvan de video's tientallen miljoenen keren worden bekeken, is dat anders. Er zijn schattingen dat de topgebruikers op YouTube tussen de 1 en 7 miljoen dollar per jaar verdienen.
Yahoo wil de echt grote kanalen proberen te verleiden om over te stappen naar Yahoo. Dit kan Yahoo doen door ze een beter tarief te garanderen voor advertentie-inkomsten. Als een YouTube-kanaal waarvan de video's 10 miljoen keer per jaar worden bekeken nu 2,50 dollar ontvangt per 1.000 keer dat een video wordt bekeken en Yahoo zou dat bedrag verhogen naar 3,50 dollar, dan levert dat het kanaal al 10.000 dollar per jaar extra op. Dat zijn forse bedragen waar menig YouTube-kanaal toch even over na zal moeten denken.
Voor Yahoo betekent het dat het dezelfde inspanning zal moeten leveren als Google bij het verkopen van de advertenties om vervolgens genoegen te nemen met een veel kleiner aandeel. Dat zal voor Yahoo niet zo'n probleem zijn als ze daarmee het videoplatform van de grond kunnen krijgen. Yahoo zal met deze tactiek mogelijk Yahoo Screen snel op de kaart kunnen zetten, mits het honderden grote YouTube-gebruikers kan overtuigen om over te stappen.
Yahoo heeft op dit moment al de Yahoo Screen-videodienst, dit is een videodienst waar gebruikers zelf video's kunnen uploaden en delen en wat gezien kan worden als een directe concurrent van YouTube. Voordat deze dienst groot genoeg is om een serieuze bedreiging te zijn voor YouTube, kan dat nog wel even duren. De nieuwe tactiek van Yahoo zou dit weleens in een stroomversnelling kunnen brengen, volgens bronnen van Re/code zou Yahoo bereid zijn om populaire YouTube-kanalen flink wat extra geld te bieden als ze overstappen naar Yahoo.
Op dit moment is het zo dat de meeste YouTube-kanalen geld verdienen door Google advertenties te laten plaatsen voor en in de video. YouTube-gebruikers krijgen 55 procent van deze inkomsten, de overige 45 procent gaat naar Google. Gemiddeld verdienen de grotere kanalen tussen de 2,50 dollar en 10 dollar per duizend keer dat een video is bekeken, het is een beetje afhankelijk om welk kanaal het gaat en wat het onderwerp is.
De gemiddelde YouTube-gebruiker zal dit niet enorm veel geld opleveren, maar bij de echt grote kanalen waarvan de video's tientallen miljoenen keren worden bekeken, is dat anders. Er zijn schattingen dat de topgebruikers op YouTube tussen de 1 en 7 miljoen dollar per jaar verdienen.
Yahoo wil de echt grote kanalen proberen te verleiden om over te stappen naar Yahoo. Dit kan Yahoo doen door ze een beter tarief te garanderen voor advertentie-inkomsten. Als een YouTube-kanaal waarvan de video's 10 miljoen keer per jaar worden bekeken nu 2,50 dollar ontvangt per 1.000 keer dat een video wordt bekeken en Yahoo zou dat bedrag verhogen naar 3,50 dollar, dan levert dat het kanaal al 10.000 dollar per jaar extra op. Dat zijn forse bedragen waar menig YouTube-kanaal toch even over na zal moeten denken.
Voor Yahoo betekent het dat het dezelfde inspanning zal moeten leveren als Google bij het verkopen van de advertenties om vervolgens genoegen te nemen met een veel kleiner aandeel. Dat zal voor Yahoo niet zo'n probleem zijn als ze daarmee het videoplatform van de grond kunnen krijgen. Yahoo zal met deze tactiek mogelijk Yahoo Screen snel op de kaart kunnen zetten, mits het honderden grote YouTube-gebruikers kan overtuigen om over te stappen.