Op 12 stopt er mee
#1
De directie van de VRT heeft aangekondigd dat als gevolg van de opgelegde besparingen het personeelsbestand afgeslankt zal worden met 89,5 personen.

Ook in het aanbod wordt geknipt. Het staat nu al vast dat de zender OP12 na 20 uur ophoudt te bestaan in 2015. Ketnet zal wel nog op het derde net van de VRT uitzenden en het productiebudget van enkele programma's zal dalen.

Het parlementair magazine "Villa politica" zal met minder middelen gemaakt worden en op Canvas verdwijnt "Login" en het "100 seconden journaal".

In de loop van de namiddag zullen meer details over de besparingsoperatie bij de openbare omroep bekendgemaakt worden. Op dit ogenblik werken er 2.338 voltijdse equivalenten bij de VRT. De vakbonden pleitten eerder voor het behoud van het huidige personeelsbestand.

Op 24 september maakte Vlaams minister van Media Sven Gatz bekend dat de VRT in 2015 18 miljoen euro moet besparen. Tegen eind 2019 moet er in totaal 39 miljoen euro bespaard worden, bijna tien procent van de totale overheidsdotatie van de openbare omroep.
Antwoord
#2
Open brief van de VRT-collega's aan onze opdrachtgevers.

Geachte kijker, luisteraar, surfer,

Het gebeurt niet gauw dat wij een boodschap aan u richten. U, dat zijn de zes miljoen Vlamingen, onze opdrachtgevers en financiers. Wij, dat zijn de VRT- programmamakers en medewerkers. Volgens alle onderzoeken doen wij ons werk goed, dat is de relatie die wij met u aangaan. Maar nu is er een probleem, voor u en voor ons.

De nieuwe Vlaamse regering wil snoeien in het budget van de openbare omroep. Door vorige besparingen zijn we nu met 400 collega's minder. Daardoor is de werkdruk flink toegenomen. Wij willen voor iedereen van u een breed, interessant en kwaliteitsvol aanbod realiseren op tv, radio en internet. Dat is ons werk en ons leven. Wij doen dat met hart en ziel en dat willen wij blijven doen. Voor u allemaal. Want ieder van u betaalt mee voor de openbare omroep. Door de voorgestelde besparingen zullen bepaalde essentiële VRT-opdrachten sneuvelen, waardoor wij u minder programma's zullen kunnen aanbieden.
U allemaal bent onze aandeelhouders, u en niemand anders. Wij werken voor u en voor niemand anders. Natuurlijk willen wij met de middelen die we hebben, bekijken wat beter kan. Dat moeten we ook altijd blijven doen. We willen en kunnen dat ook waarmaken. Maar door de nu geplande afbouw kan de VRT alleen maar slechter worden.

Voor 46 euro per jaar (of nog geen 13 cent per dag) en per Vlaming maken wij voor u iedere dag van het jaar een gevarieerd aanbod op radio, tv en internet, waaronder nieuws, sportuitzendingen, kwaliteitsfictie, informatie over cultuur, wetenschap, buitenland, kinderprogramma's zonder reclame en zoveel meer. En we doen dat veel goedkoper dan in alle andere Europese landen.
In Vlaanderen hebben we het geluk dat we goede commerciële omroepen hebben. Mede dankzij de kwaliteit van de VRT-programma's en de hoge waarderingscijfers worden de commerciële mediabedrijven ertoe aangezet ook programma's van hoge kwaliteit te maken. Een sterke VRT is dus goed voor de hele Vlaamse mediamarkt en voor de productiehuizen.

Maar dit is vooral goed voor u, de Vlaamse kijker, want op die manier worden er hier erg veel uitstekende Vlaamse producties gemaakt, door de openbare omroep en door de commerciële stations. Als commerciële omroepen de kans krijgen om evenveel winst te maken met goedkope Amerikaanse programma's omdat er geen uitdagende openbare omroep meer is, zullen ze niet aarzelen om dat te doen. Daarvan bent u als Vlaamse kijker de dupe.
Wordt de openbare omroep afgebouwd, dan zullen meer en meer programma's alleen via betaal-tv worden aangeboden: grote sporttornooien, kwaliteitsreeksen en films uit Vlaanderen en uit het buitenland. Dat zal de Vlaamse kijker en luisteraar meer kosten dan 46 euro per jaar.

Verdere besparingen zullen de goede relatie die wij met u hebben, beschadigen. Wij vragen niet dat u voor ons gaat betogen of verkozenen gaat lastigvallen. Maar een mailtje als steun naar openbriefvrt@gmail.com zal ons veel plezier doen. Als u vragen hebt, mag u die ook via deze weg doorsturen.
Antwoord
#3
Laaste dagen voor op 12 . Zowel op telenet en andere providers.
Antwoord
#4
Ik kan niet zeggen dat ik die zender ga missen.
Het is de zoveelste poging van de VRT om extra zendruimte te gebruiken, maar wat doen ze ermee ?
Zoals bij elke uitbreiding krioelt het van de herhalingen, en is de inspiratie zoek om er echt iets nuttigs mee te doen.
Antwoord
#5
(30-12-2014, 22:22)chukky2 schreef: Laaste dagen voor op 12 . Zowel op telenet en andere providers.

Als ik de programmagids van Dag Allemaal opensla op zondag 4 januari, dan zie ik terug "één+" verschijnen; Ik vermoed dat op12 terug zal verder gaan onder de naam "één+". Waarschijnlijk voor evenementen of series met open audiodescriptie.Rolleyes
Antwoord
#6
(30-12-2014, 22:57)boulder schreef: Ik kan niet zeggen dat ik die zender ga missen.
Het is de zoveelste poging van de VRT om extra zendruimte te gebruiken, maar wat doen ze ermee ?
Zoals bij elke uitbreiding krioelt het van de herhalingen, en is de inspiratie zoek om er echt iets nuttigs mee te doen.

Missen gaan we die niet doen,enkel gaan ze nu als er te veel sport is programma's er moeten uitgooien denk ik.Want hoe ze dat anders gaan oplossen weet ik niet.En hoe ze dat met ketnet gaan doen dat daar zat weet ik ook niet.
Antwoord
#7
(30-12-2014, 23:10)Dimira schreef:
(30-12-2014, 22:57)boulder schreef: Ik kan niet zeggen dat ik die zender ga missen.
Het is de zoveelste poging van de VRT om extra zendruimte te gebruiken, maar wat doen ze ermee ?
Zoals bij elke uitbreiding krioelt het van de herhalingen, en is de inspiratie zoek om er echt iets nuttigs mee te doen.

Missen gaan we die niet doen,enkel gaan ze nu als er te veel sport is programma's er moeten uitgooien denk ik.Want hoe ze dat anders gaan oplossen weet ik niet.En hoe ze dat met ketnet gaan doen dat daar zat weet ik ook niet.

Ketnet blijft op dat kanaal tot 20 h s,avonds en dan alles op zwart.
Antwoord
#8
Weer een leuk deelkanaal voor op satelliet :p
Antwoord
#9
(30-12-2014, 23:50)chukky2 schreef:
(30-12-2014, 23:10)Dimira schreef:
(30-12-2014, 22:57)boulder schreef: Ik kan niet zeggen dat ik die zender ga missen.
Het is de zoveelste poging van de VRT om extra zendruimte te gebruiken, maar wat doen ze ermee ?
Zoals bij elke uitbreiding krioelt het van de herhalingen, en is de inspiratie zoek om er echt iets nuttigs mee te doen.

Missen gaan we die niet doen,enkel gaan ze nu als er te veel sport is programma's er moeten uitgooien denk ik.Want hoe ze dat anders gaan oplossen weet ik niet.En hoe ze dat met ketnet gaan doen dat daar zat weet ik ook niet.

Ketnet blijft op dat kanaal tot 20 h s,avonds en dan alles op zwart.

Op 31 december om 24.00u stopt OP12 met uitzenden. Dat meldt de VRT, dat hiermee het Vlaamse regeerakkoord volgt. Ketnet blijft op het derde kanaal, maar vanaf 1 januari zal het kanaal na 20.00u gebruikt worden als “uitwijk- en servicekanaal voor Eén en Canvas” onder de noemer Eén+ en Canvas+. Hiermee keren de namen Eén+ en Canvas+ terug die voor de komst van OP12 in 2012 twee aparte digitale kanalen vormden achter de rode knop.

Na 20.00u zullen op het derde kanaal alleen programma’s te zien zijn als de programmering van Eén en Canvas een uitzending niet toelaat zoals programma’s met audiodescriptie (vertelstem voor slechtzienden) en cultuur- en sportprogramma’s. Zo zal bijvoorbeeld de Eén-serie Vriendinnen op zondagavond ook met audiodescriptie uitgezonden op Eén+ en de live uitzendingen van de Koningin Elisabethwedstrijd op Canvas+.

“We hebben met onze ploeg ons uiterste best gedaan om de opdracht rond het derde kanaal creatief en relevant in te vullen”, zegt netmanager Wouter Quartier over de stopzetting van OP12. “Ik wil dan ook alle medewerkers en kijkers uitdrukkelijk bedanken. Met Ketnet gaan we voort op ons elan. Voor OP12 eindigt het verhaal hier. We kijken er ondanks alles met plezier op terug.”
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)