'Eén tv-decoder voor Proximus én Telenet ? Onhaalbaar'
#1
Wie van tv-leverancier verandert, moet ook een nieuwe decoder aanschaffen. Een Belgische studie onderzocht op vraag van het BIPT of het niet mogelijk zou zijn één decoder te ontwikkelen die de tv-signalen van zowel Proximus als Telenet kan ontvangen. Technisch lijkt er geen probleem, maar dat is niet alles.
De telecomregulator liet een studie uitvoeren door professor dr. Ir Erik Dejonghe, in een vorig leven nog COO bij Barco, en is een gevolg van een parlementaire vraag van enkele jaren geleden aan toenmalig minister voor telecom Johan Vande Lanotte. De studie zelf werd al in december 2013 afgerond, maar wordt nu publiek gemaakt door het BIPT

De bevindingen zijn genuanceerd. In die zin dat het volgens Dejonghe technisch zeker mogelijk is om een gemeenschappelijke box te ontwikkelen die de tv-signalen van zowel Telenet (via de coax-kabel) als Proximus (IPTV via het DSL-netwerk) kan ontvangen. Het volstaat om een toestel te bouwen met beide unieke componenten in verwerkt.

Maar ondanks de technische mogelijkheid acht de onderzoeker zo'n toestel economisch niet levensbatbaar. "DVB-C (digitale tv via de kabel, nvdr) bevat componenten die niet nodig zijn voor IPTV en omgekeerd. Het gaat onder meer over de zaken die nodig zijn voor de beveiliging van het aanbod," klinkt het in de conclusie
De prijs van zo'n toestel zou dus een stuk hoger liggen. Daar komt nog bij dat de ontwikkeling veel complexer en dus langduriger zou zijn met als risico dat een settopbox voor zowel Proximus als Telenet duurder is en sneller gedateerd raakt.

Netflix & Stevie
De studie haalt ook streamingdiensten (OTT-spelers) als Stievie en Netflix aan, die eind 2013 respectievelijk in testfase zat en nog niet beschikbaar was in ons land. Hier maakt het niet uit welke operator je gebruikt. Daarom ziet Dejonghe dit wel als een eerste aanzet naar een tv-omgeving zonder netwerkspecifieke ontvanger.
Daarbij nuanceert hij wel dat de streamingdiensten afhankelijk zijn van een zogenaamd 'best effort', wat wil zeggen dat de kwaliteit minder gegarandeerd is dan bij klassieke digitale tv. Ook was de bandbreedte in 2013 nog te beperkt om digitale tv volledig en overal te vervangen.
Antwoord
#2
Waarom zouden 2 decoders te duur worden,als je deze toch maar huurt?Het zijn trouwens al die andere bijkomende diensten die zoveel geld kosten.Paketten,telefoon,internet,etc.Ik plak er een prijs op.2 operators,omdat ik ze zelf heb gehad en dan heb je een ruim aanbod van zenders die je desnoods nog stevig kan uitbreiden. voor 200€ met internet en gsm inbegrepen.Volledig alles bij telenet.internet,gsm,play-moreEn proximus basis pakket voor de eventuele zenders die niet aanwezig zijn bij telenet.In de vele paketten zitten nog zeer veel zenders die niet te verkrijgen zijn bij telenet.Hangt af van ieders budget.Als aleen staande is het duur,zoals alles.Maar iemand die twee inkomens heeft(getrouwd, of samenwonende zou dit kunnen overwegen).
Antwoord
#3
het gaat over een studie van bijna 2 jaar geleden,is ondertussen al veel veranderd.
toen kon je nog decoders kopen,nu nog enkele maar is meer op huren dat gaat.
maar die kosten ook geld hé.
Antwoord
#4
Maar komt dit dan niet op het zelfde neer?Dat huren was vroeger ook,er staat toch niet dat je verplicht bent een decoder te kopen.Ik heb steeds één gehuurd.Dus 15€ 16€ voor de twee.Wel bestond play-more niet.Daarom kon je dan beter bij belgacom zitten met een pack.En basis zenders telenet en nog extra zenders bij belgacom.Ik zou dan overschakelen naar telenet als play-more er kwam voor de films.Zoals ik nu heb gedaan.
Antwoord
#5
(25-04-2015, 03:04)master-magic schreef: het gaat over een studie van bijna 2 jaar geleden,is ondertussen al veel veranderd.
toen kon je nog decoders kopen,nu nog enkele maar is meer op huren dat gaat.
maar die kosten ook geld hé.
Inderdaad, je ziet aan zo'n studie hoe moeilijk het is de toekomst te voorspellen.
Dat er ondertussen Netflix ging zijn, dat alles naar MPEG4 zou gaan, dat heeft die studie niet zien aankomen.
Van 4K is ook nog geen sprake.

Technisch lijkt het mij zeker mogelijk zo'n eenvormige decoder te maken.
Een voorbeeld daarvan lijkt mij de XTrend ET10000, die 2 Ethernet aansluitingen heeft, en ook DVB-C, DVB-T2 en DVS-S2 verwisselbare tuners heeft.
Maar inderdaad, zo'n toestel wordt natuurlijk erg duur.
De auteur gaat ook volledig uit van wat de providers willen : volledig dichtgetimmerde boxen, op dat vlak voldoet zo'n Xtrend niet aan hun eisen, natuurlijk.
Antwoord
#6
(25-04-2015, 17:07)boulder schreef:
(25-04-2015, 03:04)master-magic schreef: het gaat over een studie van bijna 2 jaar geleden,is ondertussen al veel veranderd.
toen kon je nog decoders kopen,nu nog enkele maar is meer op huren dat gaat.
maar die kosten ook geld hé.
Inderdaad, je ziet aan zo'n studie hoe moeilijk het is de toekomst te voorspellen.
Dat er ondertussen Netflix ging zijn, dat alles naar MPEG4 zou gaan, dat heeft die studie niet zien aankomen.
Van 4K is ook nog geen sprake.

Technisch lijkt het mij zeker mogelijk zo'n eenvormige decoder te maken.
Een voorbeeld daarvan lijkt mij de XTrend ET10000, die 2 Ethernet aansluitingen heeft, en ook DVB-C, DVB-T2 en DVS-S2 verwisselbare tuners heeft.
Maar inderdaad, zo'n toestel wordt natuurlijk erg duur.
De auteur gaat ook volledig uit van wat de providers willen : volledig dichtgetimmerde boxen, op dat vlak voldoet zo'n Xtrend niet aan hun eisen, natuurlijk.

boulder ik denk dat je niet goed gelezen hebt wat ik heb geschreven?Netflix is ten eerste ook al iets waar je extra bij voor betaald en dat andere je daar zegt,wat heeft dit nu in godsnaam te maken of je nu met één decoder zou werken of met twee.Want was mpeg4 nu aanwezig en vroeger niet.Dan was het evenredig gebleven als je met één decoder werkte.
Antwoord
#7
Ja,natte maar netflix met die decoder bij proximus was in feite ook maar een natte droom.Want als je een film bekijkt dan stottert telkens het beeld.Zelfds als je een V5 had.Dus je kon het evengoed doorlussen via een ander apparaat.Maar als je telenet heb je dit allemaal niet meer nodig vind ik.Toch zeker niet als je play of play-more hebt.Want die kwaliteit en de films zijn veel resenter.
Antwoord
#8
(26-04-2015, 12:22)Dimira schreef:
(25-04-2015, 17:07)boulder schreef:
(25-04-2015, 03:04)master-magic schreef: het gaat over een studie van bijna 2 jaar geleden,is ondertussen al veel veranderd.
toen kon je nog decoders kopen,nu nog enkele maar is meer op huren dat gaat.
maar die kosten ook geld hé.
Inderdaad, je ziet aan zo'n studie hoe moeilijk het is de toekomst te voorspellen.
Dat er ondertussen Netflix ging zijn, dat alles naar MPEG4 zou gaan, dat heeft die studie niet zien aankomen.
Van 4K is ook nog geen sprake.

Technisch lijkt het mij zeker mogelijk zo'n eenvormige decoder te maken.
Een voorbeeld daarvan lijkt mij de XTrend ET10000, die 2 Ethernet aansluitingen heeft, en ook DVB-C, DVB-T2 en DVS-S2 verwisselbare tuners heeft.
Maar inderdaad, zo'n toestel wordt natuurlijk erg duur.
De auteur gaat ook volledig uit van wat de providers willen : volledig dichtgetimmerde boxen, op dat vlak voldoet zo'n Xtrend niet aan hun eisen, natuurlijk.

boulder ik denk dat je niet goed gelezen hebt wat ik heb geschreven?Netflix is ten eerste ook al iets waar je extra bij voor betaald en dat andere je daar zegt,wat heeft dit nu in godsnaam te maken of je nu met één decoder zou werken of met twee.Want was mpeg4 nu aanwezig en vroeger niet.Dan was het evenredig gebleven als je met één decoder werkte.
Toen bestonden nog de sd bakken bij telenet en die konden geen mpeg4 aan Wink
Antwoord
#9
(26-04-2015, 12:08)natte schreef: boulder in nederland gebruiken ze bijna allemaal hybride decoders ik ken zelfs ene met sat+kabel+internettv. gigablue noemen die bakskes
Dat kan alleen maar als ze de boel niet versleutelen, want die gigablue is geen merk dat een gesloten systeem ondersteunt, dus eigenlijk zeg je precies hetzelfde als ik zeg.
Antwoord
#10
(26-04-2015, 12:22)Dimira schreef: boulder ik denk dat je niet goed gelezen hebt wat ik heb geschreven?Netflix is ten eerste ook al iets waar je extra bij voor betaald en dat andere je daar zegt,wat heeft dit nu in godsnaam te maken of je nu met één decoder zou werken of met twee.Want was mpeg4 nu aanwezig en vroeger niet.Dan was het evenredig gebleven als je met één decoder werkte.
Neen, ik denk dat jij de studie niet gelezen hebt.
De studie geeft een overzicht van alle trends van de laatste jaren.
Netflix past daarin.
Hij vermeldt trouwens wel Stievie, dat is ook extra te betalen.
De studie zegt ook dat SD gestandaardiseerd is op MPEG2.
Ook verouderde informatie.
Dus zelf beter leren lezen voor je anderen iets verwijt.
Je kritiek slaat nergens op.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)