Info over dubbelle codering zenders bij telenet
#1
Bij telenet worden veel zenders dubbel gecodeerd op de kabel,
ene voor telenet en andere voor andere providers (toekomst info voor mobistar profiel)

Er wordt vaak gezegd dat er gecodeerd is met Irdeto en/of Nagravision. Maar dat is technisch niet juist.

Het signaal wordt één keer gecodeerd met CSA (common scrambling algorithm). Dat systeem versleuteld het video en audio signaal. Om dat signaal te ontsleutelen heb je een key nodig.

Die key wordt ook verstuurd naar de decoder vanaf Telenet, gewoon bij het signaal. Deze key wordt nu twee keer verstuurd, één keer versleuteld met Irdeto, en één keer versleuteld met Nagravision (in twee aparte ECM streams). De Irdeto decoders halen uit de Irdeto ECM stream de CSA key, de Nagravision halen dezelfde CSA-key uit de nagravision ECM stream.

Het decoderen van beeld en geluid is bij beide systemen dus precies gelijk.
Antwoord
#2
(31-10-2015, 15:20)master-magic schreef: De Irdeto decoders halen uit de Irdeto ECM stream de CSA key, de Nagravision halen dezelfde CSA-key uit de nagravision ECM stream.

Het decoderen van beeld en geluid is bij beide systemen dus precies gelijk.
Dat klopt dus ook van geen kanten.
Irdeto codering zit er al lang niet meer op.
Die werd gebruikt door de oude decoders van Indi (de niet-HD modellen), die al lang niet meer ondersteund worden.
Antwoord
#3
(01-11-2015, 10:11)boulder schreef:
(31-10-2015, 15:20)master-magic schreef: De Irdeto decoders halen uit de Irdeto ECM stream de CSA key, de Nagravision halen dezelfde CSA-key uit de nagravision ECM stream.

Het decoderen van beeld en geluid is bij beide systemen dus precies gelijk.
Dat klopt dus ook van geen kanten.
Irdeto codering zit er al lang niet meer op.
Die werd gebruikt door de oude decoders van Indi (de niet-HD modellen), die al lang niet meer ondersteund worden.

heb me vergist van codering,ik zie 2 coderingen er opstaan en heb me vergist,
zou nog eens moeten kijken welke die 2de nu weer is.
de ene is nagra en de andere is...... (momenteel niet de tv aan om te kijken).
Antwoord
#4
(01-11-2015, 16:02)master-magic schreef:
(01-11-2015, 10:11)boulder schreef:
(31-10-2015, 15:20)master-magic schreef: De Irdeto decoders halen uit de Irdeto ECM stream de CSA key, de Nagravision halen dezelfde CSA-key uit de nagravision ECM stream.

Het decoderen van beeld en geluid is bij beide systemen dus precies gelijk.
Dat klopt dus ook van geen kanten.
Irdeto codering zit er al lang niet meer op.
Die werd gebruikt door de oude decoders van Indi (de niet-HD modellen), die al lang niet meer ondersteund worden.

heb me vergist van codering,ik zie 2 coderingen er opstaan en heb me vergist,
zou nog eens moeten kijken welke die 2de nu weer is.
de ene is nagra en de andere is...... (momenteel niet de tv aan om te kijken).
Kijk maar eens goed, volgens mij staan er 4 op en geen 2.
Antwoord
#5
(01-11-2015, 18:08)boulder schreef:
(01-11-2015, 16:02)master-magic schreef:
(01-11-2015, 10:11)boulder schreef:
(31-10-2015, 15:20)master-magic schreef: De Irdeto decoders halen uit de Irdeto ECM stream de CSA key, de Nagravision halen dezelfde CSA-key uit de nagravision ECM stream.

Het decoderen van beeld en geluid is bij beide systemen dus precies gelijk.
Dat klopt dus ook van geen kanten.
Irdeto codering zit er al lang niet meer op.
Die werd gebruikt door de oude decoders van Indi (de niet-HD modellen), die al lang niet meer ondersteund worden.

heb me vergist van codering,ik zie 2 coderingen er opstaan en heb me vergist,
zou nog eens moeten kijken welke die 2de nu weer is.
de ene is nagra en de andere is...... (momenteel niet de tv aan om te kijken).
Kijk maar eens goed, volgens mij staan er 4 op en geen 2.

Nagra2 (de oudere HD digicorders/boxen, deze met smartcard)
Nagra3 (TV met een kaartje)
Latens (de nieuwere HD digicorders/boxen, deze zonder smartcard)
Viacess (voor Mobistar)

Het is toch logisch, als je er eventjes over nadenkt?
Antwoord
#6
(01-11-2015, 21:37)boulder schreef:
(01-11-2015, 18:08)boulder schreef:
(01-11-2015, 16:02)master-magic schreef:
(01-11-2015, 10:11)boulder schreef:
(31-10-2015, 15:20)master-magic schreef: De Irdeto decoders halen uit de Irdeto ECM stream de CSA key, de Nagravision halen dezelfde CSA-key uit de nagravision ECM stream.

Het decoderen van beeld en geluid is bij beide systemen dus precies gelijk.
Dat klopt dus ook van geen kanten.
Irdeto codering zit er al lang niet meer op.
Die werd gebruikt door de oude decoders van Indi (de niet-HD modellen), die al lang niet meer ondersteund worden.

heb me vergist van codering,ik zie 2 coderingen er opstaan en heb me vergist,
zou nog eens moeten kijken welke die 2de nu weer is.
de ene is nagra en de andere is...... (momenteel niet de tv aan om te kijken).
Kijk maar eens goed, volgens mij staan er 4 op en geen 2.

Nagra2 (de oudere HD digicorders/boxen, deze met smartcard)
Nagra3 (TV met een kaartje)
Latens (de nieuwere HD digicorders/boxen, deze zonder smartcard)
Viacess (voor Mobistar)

Het is toch logisch, als je er eventjes over nadenkt?

heb het eens opgezocht want Latens kende ik niet en las dat het software is via CA in een decoder,
dan kunnen we dit niet echt een codering noemen denk ik,
het is via software dat je de bepaalde zender(s) kan bekijken.
dus een ander soort van optie om je beelden te coderen en decoderen,dat is ook nog niet gekraakt denk ik want is nog niet zo bekend en word in de Pace toestellen gebruikt.
zijn de nieuwe dan van Pace????
die andere 3 zie ik ook op de box als codering maar niet die Latens.
iets om verder te bekijken dus Wink

Citaat:As a provider of the most advanced DVB compliant software-only CA system for DTH, cable, IPTV, DTT and OTT, Titanium can easily be deployed on a multitude of set-Top boxes, using a variety of SoC's, save operators significant amounts of money, reduce loss due to churn, and reduce the hassle of maintaining and deploying smart cards. As a fully DVB-compliant solution Titanium can easily be deployed in a simulcrypt environment alongside any existing CA system or as a full CA replacement reducing total cost of ownership going forward.
Latens success has already been reflected in the industry with several operators moving over from smart card based CA systems to Titanium cardless based CA.
Latens is headquartered in Belfast UK, with offices in India and Atlanta, USA.
Antwoord
#7
(02-11-2015, 01:12)master-magic schreef: heb het eens opgezocht want Latens kende ik niet en las dat het software is via CA in een decoder,
dan kunnen we dit niet echt een codering noemen denk ik,
het is via software dat je de bepaalde zender(s) kan bekijken.
dus een ander soort van optie om je beelden te coderen en decoderen,dat is ook nog niet gekraakt denk ik want is nog niet zo bekend en word in de Pace toestellen gebruikt.
zijn de nieuwe dan van Pace????
die andere 3 zie ik ook op de box als codering maar niet die Latens.
iets om verder te bekijken dus Wink
Jij kunt nooit toegeven dat je er totaal naastzit, hee.
Je kende het niet?
Ik heb dat jaren geleden nog geschreven, toen Digital Café nog de site was, en nog voor de boxen zonder smartcard uitkwamen.
Het staat zelfs in 2013 nog op uw site hier, en je hebt er zelf op gereageerd.
Het grappige is dat ik toen ook al de coderingen op de kabel erbij gezet heb.
Zie hier : http://www.tv-digitaal.info/Thread-CI-ka...net?page=2
Het enige dat er ondertussen veranderd is, is dat de codering van Mobistar (Viaccess) erbij gekomen is.

En dat het geen codering zou zijn "omdat het op de box is in software" is natuurlijk onzin.
Codering is als het signaal op de een of andere manier versleuteld is, en dat zit in de eerste plaats in de stream.
Het feit dat je digicorder een kaartlezer heeft, en geen CI slot, betekent ook dat die codering in software gedaan wordt.
Of gaan we dan ook zeggen dat dat geen codering meer is?
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)