DAB+ Belgie op laag pitje
#11
(15-10-2015, 17:41)boulder schreef:
(14-10-2015, 22:20)master-magic schreef: als je een goeie antenne hebt in je auto kan je normaal gezien de VRT DAB+ test ook ontvangen,dat is momenteel Radio1,
of de andere 7 zenders zoals Club FM,Topradio,FG,Radio Stad,Familyradio.
als je die ook ontvangt heb je DAB+,zoniet heb je enkel DAB voor de vrt zenders dat ook overgaan naar DAB+ binnen afzienbare tijd,
ze zijn momenteel nog aan het bekijken of ze het al doen en of ze ook nog DAB gaan ondersteunen.
er zal wel overgangsfase zijn van DAB naar DAB+

Ik heb het eens getest, hij vindt wel de muxen daarvan, en ik krijg er ook wel muziek uit, maar het is aan/uit/aan/uit.
De ontvanger zal dus DAB+ compatible zijn, maar de antenne niet krachtig genoeg, ofwel moeten er nog zendmasten bijkomen die het uitzenden.

DAB+ zit voorlopig enkel in brussel maar,
ik heb er ook problemen mee om te ontvangen van de DAB+ zenders,moet mijn antenne aan plafond hangen om iets uit te krijgen,
krijg ze zelf maar door met 1 blokje op de meter van 5 blokjes,dus niet sterk genoeg.
hoop dat ze ze snel op meerdere zendmasten zetten,
of een antenne vinden met versterkertje op zodat het signaal sterker binnenkomt,maar weet niet of dat bestaat voor in de auto.
en of dat wel werkt.
Antwoord
#12
(15-10-2015, 17:34)natte schreef:
(14-10-2015, 22:20)master-magic schreef:
(14-10-2015, 21:55)boulder schreef:
(14-10-2015, 20:08)natte schreef: heb jij dan een dab+ radio boulder? en welke antenne?
In mijn auto, of zou dat gewoon DAB zijn?
In elk geval, op het schermpje verschijnt altijd DAB+, maar misschien is dat gewoon downwards compatible.
Ik zet hem in elk geval altijd op digitaal, maar als ik dan in een tunnel kom, schakelt hij over op FM (als die zender ook op FM beschikbaar is, met Nieuws+ of de BRF zenders gaat dat niet).

als je een goeie antenne hebt in je auto kan je normaal gezien de VRT DAB+ test ook ontvangen,dat is momenteel Radio1,
of de andere 7 zenders zoals Club FM,Topradio,FG,Radio Stad,Familyradio.
als je die ook ontvangt heb je DAB+,zoniet heb je enkel DAB voor de vrt zenders dat ook overgaan naar DAB+ binnen afzienbare tijd,
ze zijn momenteel nog aan het bekijken of ze het al doen en of ze ook nog DAB gaan ondersteunen.
er zal wel overgangsfase zijn van DAB naar DAB+

is er veel verschil dab en dab+?

bij DAB+ worden er meer zenders op een mux gezet doordat het geluid in AAC codec word in 64kbps,
de VRT DAB+ test zit dan op 80kbps in AAC codec.
de gewone DAB zenders zitten in MP2 codec geluid geproduceerd op 160kbps joint stereo.
dus meer plaats nodig voor minder zenders.
DAB heeft 7 zenders (max) DAB+ nu 10 en er komen er nog bij omdat er nog plaats is.
Antwoord
#13
(15-10-2015, 21:26)master-magic schreef: DAB+ zit voorlopig enkel in brussel maar,
ik heb er ook problemen mee om te ontvangen van de DAB+ zenders,moet mijn antenne aan plafond hangen om iets uit te krijgen,
krijg ze zelf maar door met 1 blokje op de meter van 5 blokjes,dus niet sterk genoeg.
hoop dat ze ze snel op meerdere zendmasten zetten,
of een antenne vinden met versterkertje op zodat het signaal sterker binnenkomt,maar weet niet of dat bestaat voor in de auto.
en of dat wel werkt.
Dan is dat toch niet slecht dat ik dat hier (Zuid-West-Vlaanderen) al met aan/uit/aan/uit kan ontvangen.
Als er dan zendmasten in de streek het beginnen uitzenden zou ik toch een betere ontvangst moeten hebben.
Trouwens, bij DAB heb ik ook onderbrekingen bij de RTBF zenders.
Antwoord
#14
(15-10-2015, 22:07)boulder schreef:
(15-10-2015, 21:26)master-magic schreef: DAB+ zit voorlopig enkel in brussel maar,
ik heb er ook problemen mee om te ontvangen van de DAB+ zenders,moet mijn antenne aan plafond hangen om iets uit te krijgen,
krijg ze zelf maar door met 1 blokje op de meter van 5 blokjes,dus niet sterk genoeg.
hoop dat ze ze snel op meerdere zendmasten zetten,
of een antenne vinden met versterkertje op zodat het signaal sterker binnenkomt,maar weet niet of dat bestaat voor in de auto.
en of dat wel werkt.
Dan is dat toch niet slecht dat ik dat hier (Zuid-West-Vlaanderen) al met aan/uit/aan/uit kan ontvangen.
Als er dan zendmasten in de streek het beginnen uitzenden zou ik toch een betere ontvangst moeten hebben.
Trouwens, bij DAB heb ik ook onderbrekingen bij de RTBF zenders.

de RTBF zenders heb ik nog niet kunnen ontvangen,
zullen hier gestoord worden door het kanaal waarop de VRT zenders op uitzenden,
zit te dicht bij die mast van de DAB(+)
Antwoord
#15
(16-10-2015, 19:31)natte schreef:
(15-10-2015, 22:07)boulder schreef:
(15-10-2015, 21:26)master-magic schreef: DAB+ zit voorlopig enkel in brussel maar,
ik heb er ook problemen mee om te ontvangen van de DAB+ zenders,moet mijn antenne aan plafond hangen om iets uit te krijgen,
krijg ze zelf maar door met 1 blokje op de meter van 5 blokjes,dus niet sterk genoeg.
hoop dat ze ze snel op meerdere zendmasten zetten,
of een antenne vinden met versterkertje op zodat het signaal sterker binnenkomt,maar weet niet of dat bestaat voor in de auto.
en of dat wel werkt.
Dan is dat toch niet slecht dat ik dat hier (Zuid-West-Vlaanderen) al met aan/uit/aan/uit kan ontvangen.
Als er dan zendmasten in de streek het beginnen uitzenden zou ik toch een betere ontvangst moeten hebben.
Trouwens, bij DAB heb ik ook onderbrekingen bij de RTBF zenders.
We lopen weer achter zoals het dvb-t avontuur

dat heeft telenet zelf kapot gemaakt door geen reclame rond te maken,
zelfde nu voor DAB(+) hoor of zie amper reclame over,
ze zien er het nut niet van in denk ik,
over FM stoppen lopen ook verschillende verhalen maar geen enkel dat de juiste vermelding doet met bewijs waneer het stopt.
Antwoord
#16
Norkring gaat DAB+ netwerk in vlaanderen uitbreiden.

De Belgische zenderexploitant Norkring gaat het DAB+-netwerk in Vlaanderen uitbreiden met extra steunzenders. Momenteel is het zenderpakket op kanaal 11A te ontvangen in een groot gebied rond Brussel door twee steunzenders in deze regio.

Nieuwe steunzenders

In het voorjaar van 2016 wordt door Norkring het DAB+-netwerk in Vlaanderen uitgebreid met steunzenders in Genk (Limburg), Egem (West- en Oost-Vlaanderen) en Schoten (Antwerpen) waardoor in het grootste deel van Vlaanderen het DAB+-netwerk van Norkring beschikbaar zal komen. In 2017 zal de dekking nog verder worden uitgebreid. Ontvangst in Zuid-Nederland behoort met de in gebruik name van de nieuwe steunzenders in het voorjaar van 2016 tot de mogelijkheden.
“DAB+ biedt ruimte voor extra radiozenders in de ether en is dé opportuniteit voor bestaande en nieuwe radiozenders die een volledige Vlaamse dekking wensen. DAB+ biedt tal van innovatieve mogelijkheden: extra nieuwsinformatie, betere verkeersinformatie, slideshows met afbeeldingen van logo’s, artiesten, webcambeelden…”, aldus Norkring in een persbericht.

Acht radiozenders

Momenteel zenden sinds mei van dit jaar de radiozenders BBC World Service radio, TOPradio, VBRO Radio, Radio Maria, Radio FG, Radio Stad, FamilyRadio en ClubFM uit via het DAB+-netwerk van Norkring. Daarnaast hebben de publieke omroepen VRT en RTBF eigen DAB/DAB+-netwerken in de lucht. Commerciële radiozenders in Vlaanderen als Q-Music, Joe FM en Nostalgie hebben nog geen plannen om via DAB+ te gaan uitzenden.
Dekking na ingebruikname nieuwe steunzenders (bron Norkring)
Antwoord
#17
(18-11-2015, 22:17)natte schreef: pff flauwe soep tgo de hollanders

Inderdaad, de interessantste zenders zoals Q-Music en Joe FM, toevallig MEDIALAAN radiozenders doen (nog) niet mee.
Als FM ooit afgeschakeld wordt dan zullen die 2 zenders wel verplicht zijn om op de kar te springen anders zullen die 2 zenders enkel via internet te ontvangen zijn en bijgevolg een pak luisteraars verliezen aangezien de datavolumes van vooral mobiel internet gauw opgebruikt zal worden en dus een kostelijk grapje zal worden en dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Antwoord
#18
probleem is ook dat nog niet veel mensen DAB kennen of hebben,
ben ver de enige in mijn familie kring,
in mijn vriendenkring ken ik er 2 dat te hebben.
vrees ervoor dat DAB(+) in belgie nog een flop is zolang mensen de overstap niet doen of geinformeerd zjn.
zolang er FM bestaat gaan veel mensen niet een DAB ontvanger kopen.
ook de dekking speelt een rol,
je moet al een goeie antenne hebben om binnenshuis iets te ontvangen,laat staan buitenshuis waar het nog net gepast is als je niet in brussel woont.
ook is het veel te duur voor een DAB+ licentie voor de radio's dat naast een dure fm licentie dat er nog eens moeten bij kopen voor enkele jaren.
veel moeten nu al met weinig winst overleven in belgie (niet ketenradio's) laat staan dat ze geld willen steken in iets dat nog amper gekend en verkocht word.
Antwoord
#19
(19-11-2015, 05:33)master-magic schreef: probleem is ook dat nog niet veel mensen DAB kennen of hebben,
ben ver de enige in mijn familie kring,
in mijn vriendenkring ken ik er 2 dat te hebben.
vrees ervoor dat DAB(+) in belgie nog een flop is zolang mensen de overstap niet doen of geinformeerd zjn.
zolang er FM bestaat gaan veel mensen niet een DAB ontvanger kopen.
ook de dekking speelt een rol,
je moet al een goeie antenne hebben om binnenshuis iets te ontvangen,laat staan buitenshuis waar het nog net gepast is als je niet in brussel woont.
ook is het veel te duur voor een DAB+ licentie voor de radio's dat naast een dure fm licentie dat er nog eens moeten bij kopen voor enkele jaren.
veel moeten nu al met weinig winst overleven in belgie (niet ketenradio's) laat staan dat ze geld willen steken in iets dat nog amper gekend en verkocht word.

Dan is het aan de overheid om daar iets aan te doen, campagne voeren zodanig dat zoveel mogelijk mensen op de hoogte zijn van DAB+, licenties voor DAB+ goedkoper maken en tezelfdertijd FM licenties duurder maken en vooral serieus werk van maken van de geleidelijke afschakeling van FM.
Als het in Nederland en Noorwegen lukt moet dat toch niet moeilijk zijn voor België dat het ook lukt, waar een wil is een weg.
Antwoord
#20
(19-11-2015, 10:32)apestaart12 schreef:
(19-11-2015, 05:33)master-magic schreef: probleem is ook dat nog niet veel mensen DAB kennen of hebben,
ben ver de enige in mijn familie kring,
in mijn vriendenkring ken ik er 2 dat te hebben.
vrees ervoor dat DAB(+) in belgie nog een flop is zolang mensen de overstap niet doen of geinformeerd zjn.
zolang er FM bestaat gaan veel mensen niet een DAB ontvanger kopen.
ook de dekking speelt een rol,
je moet al een goeie antenne hebben om binnenshuis iets te ontvangen,laat staan buitenshuis waar het nog net gepast is als je niet in brussel woont.
ook is het veel te duur voor een DAB+ licentie voor de radio's dat naast een dure fm licentie dat er nog eens moeten bij kopen voor enkele jaren.
veel moeten nu al met weinig winst overleven in belgie (niet ketenradio's) laat staan dat ze geld willen steken in iets dat nog amper gekend en verkocht word.

Dan is het aan de overheid om daar iets aan te doen, campagne voeren zodanig dat zoveel mogelijk mensen op de hoogte zijn van DAB+, licenties voor DAB+ goedkoper maken en tezelfdertijd FM licenties duurder maken en vooral serieus werk van maken van de geleidelijke afschakeling van FM.
Als het in Nederland en Noorwegen lukt moet dat toch niet moeilijk zijn voor België dat het ook lukt, waar een wil is een weg.

in belgie zijn het gemaksmensen,
het zal wel komen als het bekend is voor hen,
ze zien het voordeel er niet van in momenteel.
en goedkoper maken zullen ze niet doen,het moet opbrengen en wie niet mee kan vliegt er van tussenuit.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)