dezelfde spelregels voor lineair en niet lineair tv kijken
#1
Minister Gatz: “Nieuwe regels voor online reclame”

Het onderscheid tussen lineair en niet-lineair tv-kijken is achterhaald. Die grenzen vervagen en verliezen in sneltempo aan relevantie. Dat heeft Vlaams minister van Media Sven Gatz dinsdag gezegd tijdens een symposium van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM).


Tijdens haar jaarlijkse symposium debatteerde de VRM over de Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten (AVMD). Die richtlijn harmoniseert een aantal regels voor de audiovisuele sector in alle landen van de Europese Unie. De Europese Commissie kondigde in haar strategie voor de digitale eengemaakte markt in 2016 een herziening aan van de AVMD-richtlijn. Verwacht wordt dat medio 2016 over de Europese voorstellen gedebatteerd wordt.

Gatz vatte dinsdag enkele krachtlijnen samen die Vlaanderen doorgaf aan Europa. “In de eerste plaats heeft Vlaanderen erop gewezen dat het onderscheid tussen lineair en niet-lineair achterhaald is. Die grenzen vervagen en verliezen in sneltempo aan relevantie. Kijkers kunnen lineaire televisie-uitzendingen stopzetten en weer hervatten, reclame doorspoelen, tijdens het kijken andere content op het scherm toveren”, aldus de Vlaamse mediaminister.

Het is dan ook aangewezen dat lineair en niet-lineair maximaal dezelfde spelregels moeten naleven, vindt Gatz. “Zoals u weet ben ik geen voorstander van micro-regulering, dus het is belangrijk daar een werkbaar kader voor te vinden. Uniforme regelgeving geldt bovendien ook voor de reclameregels. Deze regels zijn vandaag veel gedetailleerder voor klassieke diensten en zeer beperkt online. Ook daar moeten we opnieuw een evenwicht vinden, dat private mediabedrijven toelaat hun belangrijkste inkomstenbron voldoende aan te boren.”
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)