Testaankoop niet tevreden over proximus tv
#1
De Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop vindt dat provider Proximus klanten voor het blok zet die tussen 2008 en 2013 een decoder V3 kochten. Om van Proximus' diensten gebruik te kunnen blijven maken, zijn deze klanten verplicht een nieuwe decoder te huren.

Dat laatste vindt Test-Aankoop 'onaanvaardbaar'. Een gekocht apparaat zou ten minste vijf jaar ondersteund moeten worden. De organisatie wil daarom dat er een gegarandeerde levensduur van vijf jaar voor een decoder komt. Tevens wil Test-Aankoop dat de huurprijs afgestemd wordt op de aankoopwaarde ervan en wil het dat Proximus ervoor gaat zorgen dat een CI-kaart als decoderalternatief ingezet kan worden.

De consumentenorganisatie vindt het niet kies dat er vanaf nu alleen een 'huurformule' mogelijk is. Ze wijst erop dat dit zorgt voor 'extra kosten op de maandelijkse factuur' en dat het zorgt voor 'pure winst voor de operator'. Test-Aankoop rekent voor dat een decoder tussen de 200 en 250 euro kost en dat met een huur van 8 euro per maand een decoder in zo'n twee jaar is terugbetaald.

Het dwingen van klanten om te huren in plaats van te kopen vindt Test-Aankoop niet door de beugel kunnen. Klanten die in 2013 een decoder kochten zouden hier dan ook minimaal vijf jaar gebruik van moeten kunnen maken.

De Morgen weet te melden dat Proximus zegt dat er nog 400.000 klanten zijn die een oude decoder gebruiken op een totaal van 1,8 miljoen. Daarvan zouden zo'n 40.000 klanten een decoder in eigen bezit hebben. Proximus zegt deze klanten op de hoogte gesteld te hebben en ze een jaar lang gratis huur geboden te hebben.

Proximus vindt in zijn reactie aan De Morgen ook dat het huursysteem voordelen heeft, namelijk het volgen van nieuwe ontwikkelingen is zo makkelijker.

Test-Aankoop is het niet alleen om de decoder te doen. De organisatie wil namelijk dat Proximus overgaat op het ondersteunen van CI+, waardoor een klant slechts nog een insteekkaart in de tv hoeft te stoppen.
Antwoord
#2
Het kot was wel te klein toen Telenet "bakskes" van 7 jaar en ouder niet meer wilde ondersteunen.
Proximus doet het dus al na 3 jaar, en je kunt een nieuwe huren voor 8€/maand.
Zit daar een harddisk in, in die nieuwe modellen?
Anders is dat wel heel veel geld, want zo'n harddisk lijkt mij zowat het duurste onderdeel.
Antwoord
#3
(10-06-2016, 22:36)natte schreef:
(08-06-2016, 22:17)boulder schreef: Het kot was wel te klein toen Telenet "bakskes" van 7 jaar en ouder niet meer wilde ondersteunen.
Proximus doet het dus al na 3 jaar, en je kunt een nieuwe huren voor 8€/maand.
Zit daar een harddisk in, in die nieuwe modellen?
Anders is dat wel heel veel geld, want zo'n harddisk lijkt mij zowat het duurste onderdeel.

In de kleine 5 niet meer cloud systeem
Dacht het al, maar ze blijven er evenveel voor rekenen, zeker?
Antwoord
#4
(11-06-2016, 15:27)boulder schreef:
(10-06-2016, 22:36)natte schreef:
(08-06-2016, 22:17)boulder schreef: Het kot was wel te klein toen Telenet "bakskes" van 7 jaar en ouder niet meer wilde ondersteunen.
Proximus doet het dus al na 3 jaar, en je kunt een nieuwe huren voor 8€/maand.
Zit daar een harddisk in, in die nieuwe modellen?
Anders is dat wel heel veel geld, want zo'n harddisk lijkt mij zowat het duurste onderdeel.

In de kleine 5 niet meer cloud systeem
Dacht het al, maar ze blijven er evenveel voor rekenen, zeker?

tot het eens uitvalt de internetverbinding,dan hebben ze niks meer......
Antwoord
#5
(12-06-2016, 21:24)natte schreef:
(11-06-2016, 16:37)master-magic schreef:
(11-06-2016, 15:27)boulder schreef:
(10-06-2016, 22:36)natte schreef:
(08-06-2016, 22:17)boulder schreef: Het kot was wel te klein toen Telenet "bakskes" van 7 jaar en ouder niet meer wilde ondersteunen.
Proximus doet het dus al na 3 jaar, en je kunt een nieuwe huren voor 8€/maand.
Zit daar een harddisk in, in die nieuwe modellen?
Anders is dat wel heel veel geld, want zo'n harddisk lijkt mij zowat het duurste onderdeel.

In de kleine 5 niet meer cloud systeem
Dacht het al, maar ze blijven er evenveel voor rekenen, zeker?

tot het eens uitvalt de internetverbinding,dan hebben ze niks meer......

Was hier maar adsl

dan kon je dat nog gebruiken,als er eens een uitval is in de straat dan heb je niks meer en mag je het vergeten om iets op te nemen Wink
Antwoord
#6
Wie Proximusklant is en een Decoder V3 bezit, moet binnenkort een nieuw toestel huren. V3-decoder was te koop tussen 2008 en 2013 maar wordt binnenkort niet meer ondersteund. Wie in 2013 de volle pot voor een eigen exemplaar neertelde, ziet het ding nu waardeloos worden.

Test-Aankoop
Test-Aankoop neemt aanstoot aan de beslissing. De consumentenorganisatie liet gisteren in een persbericht weten de beslissing “onaanvaardbaar” te vinden. Test-Aankoop vraagt dat Proximus een minimum-levensduur van vijf jaar voor gekochte toestellen garandeert. De beslissing van Proximus doet terugdenken aan een gelijkaardig plan van Telenet in 2014. Die internetprovider wilde toen alle SD-decoders vervangen door HD-decoders omdat uitzendingen in lagere kwaliteit werden stopgezet.

Klanten zullen de opvolger van de V3 enkel kunnen huren, en dat aan 8 euro per maand. Ook daar heeft Test-Aankoop problemen mee: “Een decoder kost in aankoop tussen de 200 en de 250 € terwijl de huur neerkomt op 8 € per maand bij Proximus.” Volgens Test-Aankoop hebben klanten za twee jaar de volledige waarde van de decoder aan hun provider betaalt, maar blijft die wel huur aanrekenen. “Pure winst voor Proximus”, klinkt het.

Nuancering van de cijfers
Proximus zelf ziet de zaken minder dramatisch. Het bedrijf claimt tegenover HLN dat slechts 400.000 tv-klanten de verouderde decoder bezit al vragen we ons af of het woord ‘slechts’ hier op zijn plaats is: Proximus telt 1,8 miljoen klanten waarvan dus 22 procent een nieuw toestel in huis moet halen. Van die klanten kocht slechts tien procent de V3 zelf, zodat er in totaal 40.000 mensen getroffen worden. “Slechts 2 procent van de totale gebruikers”, lezen we bij HLN. “Evenveel klanten als er mensen in de stad Turnhout wonen”, zeggen wij.

Wel compensatie
Of de cijfers terecht geminimaliseerd worden, laten we dan ook in het midden. Proximus claimt echter dat de mensen die de V3-decoder destijds kochten wel degelijk gecompenseerd worden voor hun aankoop. “De klanten werden kregen een brief met daarbij de melding dat zij een jaar gratis huur van de nieuwe decoder krijgen, wat overeenkomt met een waarde van 96 euro”, aldus Proximus.

De provider wijst tevens naar de voordelen die het nieuwe huursysteem biedt. Zo kan je een defect toestel gratis inruilen, en betaal je geen extra geld wanneer er een nieuwe en betere decoder op de markt komt. Waarom klanten de keuze niet zelf mogen maken, is niet helemaal duidelijk.
Antwoord
#7
(14-06-2016, 05:48)natte schreef: Grote voordeel is je krijgt altijd nieuwe bij stuk

als je dat voordeel kan noemen,als het internet er uit ligt heb je niks,
dan zitten ze te kijken op een blauw scherm of zwart scherm.
das grote nadeel,
als bij telenet internet eens uitligt heb je nog digitaal en analoog normaal gezien of alles moet er uitliggen in de straat wegens een kabel dat geraakt is tijdens werken of iets anders.
Antwoord
#8
test-aankoop dreigt met groepsvordering tegen proximus

Test-Aankoop stelt telecombedrijf Proximus in gebreke voor de regeling rond de verhuur van nieuwe decoders aan klanten die een ondertussen verouderd model kochten. De consumentenorganisatie vraagt dat zij effectief een jaar gratis huur krijgen, wat nu niet volgens haar het geval is. Indien er geen schot in de zaak komt, wil Test-Aankoop overgaan tot een groepsvordering.
Begin juni klaagde Test-Aankoop de “onaanvaardbare” regeling rond de vanaf volgend jaar onbruikbare V3-decoders aan, waarmee klanten “voor het blok worden gezet”.

Proximus gaf toen aan dat slechts 400.000 tv-klanten, op een totaal van 1,8 miljoen, de verouderde decoder nog gebruikten en dat minder dan 10 procent van die 400.000 klanten de decoder ook effectief had gekocht. De operator stelde toen ook dat er een tegemoetkoming was voorzien, waarbij de betrokken klanten de nieuwe decoder een jaar gratis mogen huren.

Test-Aankoop klaagt dinsdag echter aan dat die tegemoetkoming misleidend is. “Om van het aanbod gebruik te maken moesten de betrokken klanten antwoorden op een brief van hun operator voor 25 juni 2016, hoewel hun decoder nog perfect bruikbaar is tot 31 januari 2017. Voor Test-Aankoop is die periode van ‘gratis’ huur dus maar effectief kosteloos voor zes maanden.”

“Ondanks verschillende brieven en ontmoetingen met Proximus kwam er geen oplossing uit de bus”, luidt het. Daarom stelt de consumentenorganisatie de operator nu in gebreke om de looptijd van de huur van de decoder te doen ingaan op 1 februari 2017 voor alle betrokken klanten. TA dreigt met het indienen van een groepsvordering.

test-aankoop zelf erover
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)