Orange internet en tv getest door clickx
#1
Telenet heeft lang stand kunnen houden, maar na lang zeuren dat Proximus zijn netwerk wel openstelt, heeft de telecomgigant moeten plooien. Orange (ex-Mobistar) is de eerste partij die meteen een kabelabonnement aanbiedt, maar voorlopig nog met een beperkt aanbod. Wie vandaag de dag een mobiel abonnement heeft bij Orange, kan al intekenen. Wie nog geen abonnement heeft, moet nog even wachten om van het aanbod te genieten.

Idem dito
Orange Internet + TV biedt opvallend genoeg haast exact hetzelfde als wat Telenet aanbiedt met zijn Whop en Whoppa-pakketten. Het enige waar je mee rekening moet houden, is de instapdrempel. Heb je een particulier gsm-abonnement dat goedkoper is dan 45 euro per maand? Dan betaal je 49 euro per maand voor internet en digitale televisie. Heb je wel een duur gsm-abonnement? Dan betaal je maar 39 euro per maand. Een groot prijsverschil waarmee je goed rekening moet houden in je rekensom op zoek naar het interessantste tarief.

Maar wat krijg je nu bij Orange voor internet en tv? Internet is behoorlijk duidelijk en simpel: Orange werkt zonder internetlimieten, zodat je kan downloaden zoveel je wilt. Er zijn wel bepaalde regels waarmee je rekening moet houden op vlak van eerlijk gebruik, maar de kans is klein dat je ooit tegen dat plafond botst. De internetsnelheid ligt ook hoog genoeg: 100 Mbps download en 6 Mbps upload. Die laatste is iets trager dan Telenet, die 10 Mbps upload aanbiedt, maar niet doorslaggevend genoeg als afknapper. Telenet heeft Whoppa waar je internetsnelheid wordt opgekrikt naar 200 Mbps voor 10 euro meer, Orange doet hetzelfde met Internet Boost voor exact dezelfde downloadsnelheid en meerprijs.

Telenet en Orange leunen op vlak van internet heel sterk tegen elkaar aan. Zelfs de geïnstalleerde modem is identiek, waardoor je voor internet zonder problemen rechtstreeks met Telenet kan vergelijken op vlak van prijs. Kwaliteitsverschil heb ik niet gevoeld; de internetsnelheid lag altijd heel dicht tegen de beloofde maximumsnelheid tijdens mijn testperiode.

Digitale tv
Digitale tv is waar het grootste verschil in zit tussen Telenet en Orange. Ergens niet meer dan logisch met Telenet dat een voorsprong heeft van 11 jaar. De decoder van Orange is compact en biedt ondersteuning voor wifi om verbinding te maken met de router. Veel handiger dan de verplichte netwerkaansluiting bij Telenet, omdat niet iedereen die voorzien heeft bij zijn televisie. De decoder doet automatisch ook een snelheidstest via wifi, mocht je toch te ver van de modem zitten voor een goede kijkervaring. Net als de Digicorder van Telenet heb je een kabelaansluiting nodig om aan de slag te gaan.

De interface van Orange ziet er heel goed uit voor zo’n jong systeem. De menu’s bladeren vlot en alles wordt heel duidelijk in beeld gebracht. Vooral de mogelijkheid tot favoriete nummerlijsten per gebruiker zijn heel handig. Orange heeft verder nog extra hulptoepassingen voorzien wanneer je iets niet snapt, zodat een handleiding meestal overbodig is. Qua gebruiksgemak wint Orange tegen Telenet. Opvallend: tijdens mijn testperiode is de decoder tweemaal vastgelopen in stand-by. De stekker uittrekken en opnieuw insteken loste het probleem op, maar prettig is anders. Tot slot werkt het veranderen van kanaal snel, maar telkens wanneer de infobalk in beeld is gedurende 2 seconden (duurtijd kan je zelf instellen) hapert het beeld. Een minimaal probleem dat met een software-update valt op te lossen, maar na enkele weken testen werd het best irritant wanneer je er op let.

Geen vaste lijn
Digitale tv en internet van Telenet of Orange liggen bijzonder dicht bij elkaar. De ervaring van de Orange-decoder is beter, maar nog niet altijd even stabiel. Wat betreft de beschikbare zenders is er een duidelijk verschil. Orange heeft een beter standaardaanbod dan Telenet omwille van meer gratis HD-zenders en een betere selectie. Telenet biedt dan weer talrijke extra pakketten met specifieke zenders die je niet bij Orange zal vinden. Orange heeft geen betalende pakketten, enkel een gratis standaardaanbod. Voor velen genoeg, maar sport- film- of natuurliefhebbers zullen de themapakketten van Telenet missen bij Orange. Een extra decoder huren kost 9 euro per maand extra.

Tot slot is er de vaste lijn van Telenet die je nergens terugvindt bij Orange. Die laatste gaat ervan uit dat je de vaste lijn niet meer nodig hebt, maar wel een mobiel abonnement. Voor 3 euro per maand extra bel je met je gsm in dit pakket onbeperkt naar alle nummers in België, zowel mobiel als vast. Een uitstekende oplossing, onder voorbehoud dat je geen vaste lijn nodig hebt. Ikzelf woon in een sterk geïsoleerd huis, met als resultaat slecht gsm-bereik. Een vaste lijn heeft dan zijn voordelen om bereikbaar te blijven. Zo zijn er nog wel andere situaties waar een vaste lijn handig is, maar de redenering klopt dat de vaste lijn steeds minder noodzakelijk is. Aan jou om te zien of jij die nog nodig hebt. Zoja, dan blijft Telenet de enige optie via de kabel.

Extraatjes
Het grootste verlies op dit ogenblik bij Orange is het gebrek aan extra toepassingen. Telenet heeft apps zoals Triiing (met je vaste lijn bellen via je smartphone) en Yelo TV om een meerwaarde te kunnen bieden. Orange heeft dat niet, en dat maakt het een pak moeilijker om deze formule aan te raden. Zeker de mogelijkheid om overal en altijd tv te kijken op tablet, pc of smartphone wordt als standaard verwacht. Orange werkt hier ongetwijfeld hard aan, maar op dit ogenblik is daar nog geen oplossing voor.

Orange Internet + TV is een heel voordelig pakket voor wie nu al een gsm-abonnement heeft en gemiddeld 50 euro daarvoor betaalt. Dan kan je het pakket van Orange heel goedkoop nemen aan 39 euro per maand, en is het een flinke korting van 27,5 euro op je factuur voor internet en digitale tv. Voorwaarde is natuurlijk dat je ook mobiel klant bent of wordt van Orange. Ligt je gsm-factuur een stuk lager dan 45 euro? Dan wordt het totaalpakket van Orange Internet minder interessant. De prijs leunt dan heel sterk aan tegen de Whop-formule van Telenet, terwijl je daar wel de extra apps zoals Triiing en Yelo TV hebt. Bovendien moet je ook rekening houden dat je geen vaste lijn meer hebt.

In zijn totaliteit heeft Orange Internet + TV veel troeven, maar moet je vooral goed voor jezelf uitmaken welke extra opties die Telenet biedt belangrijk zijn. Hou bovendien goed in de gaten hoe Orange evolueert, want van zodra de extra toepassingen en apps beschikbaar zijn, wordt de concurrentie een pak sterker. Wie de rekensom doet, komt haast altijd goedkoper uit bij Orange, soms met een groot verschil op de factuur, maar onder voorbehoud dat je ook je gsm-abonnement bij Orange neemt. Voor mij is het verschil alvast iets te klein om nu al over te schakelen zonder alle apps, maar ik hou het sterk in de gaten de komende maanden wanneer die er wel zullen zijn.

bron: clickx

Merk : Orange
Door : Cedric Van Loon
Datum : 01-08-2016
Score : 4.0 op 5
Antwoord
#2
ondertussen is er al wel een optie op de box voor de orange tv app in iOs apple store en android google play store,
dus dit word ook binnenkort voorgesteld.
Antwoord
#3
(02-08-2016, 01:08)natte schreef:
(02-08-2016, 00:46)master-magic schreef: ondertussen is er al wel een optie op de box voor de orange tv app in iOs apple store en android google play store,
dus dit word ook binnenkort voorgesteld.

heb jij nu orangetv master?

Hoe zou ik het anders kunnen weten????
Staat er maar pas op sinds enkele dagen
Antwoord
#4
Er zijn nog een aantal tekortkomingen op te merken voor Orange en dat is eerst en vooral het aanbod van de TV zenders en in het bijzonder het aanbod van HD zenders, bij Telenet zijn de 3 NPO zenders alsook de beide BBC zenders in HD terwijl men bij Orange genoegen moet nemen met de SD varianten alleen BBC 1 is bij Orange in HD alsook TF 1 terwijl de overige France zenders in SD zijn maar bij Telenet in HD te zien zijn.
Q music TV (kanaal 39) zit niet in het aanbod van Orange alsook de PRIME zenders, logisch ook die PRIME zenders zijn immers eigendom van Telenet.
Bovendien biedt Orange geen mogelijkheid om TV te kijken via een CI+ module men is dus verplicht om met een decoder te werken wat dus niet voor iedereen evident is vooral voor oudere mensen waaronder mijn moeder.
Bewoners in flatgebouwen met rijgnet kunnen niet intekenen voor vaste diensten van Orange aangezien internet via kabel niet mogelijk is want een rijgnet laat enkel éénrichtingsverkeer toe.
Ik persoonlijk zal nooit of nimmer overstappen naar Orange, ik blijf dus mooi bij Telenet aangezien ik de 3 NPO zenders alsook de 2 BBC zenders graag in HD wil zien en bovendien wil ik graag mijn PRIME zenders behouden.
Antwoord
#5
Waar haal je de info dat de npo zenders niet in HD zijn,alle zenders worden 1 op 1 van telenet doorgegegeven dus ook de npo zenders en bbc zenders en france zenders.
Op de kabel vind je die zenders okk niet dubbel als je scant.
Dat prime niet wod doorgegeven is omdat prime exclusief bij telenet zit,
Die ga je niet elders zien ook.
En q music tv mis je toch niet echt iets mee,de radio zit erbij.
Antwoord
#6
(02-08-2016, 14:33)master-magic schreef: Waar haal je de info dat de npo zenders niet in HD zijn,alle zenders worden 1 op 1 van telenet doorgegegeven dus ook de npo zenders en bbc zenders en france zenders.
Op de kabel vind je die zenders okk niet dubbel als je scant.
Dat prime niet wod doorgegeven is omdat prime exclusief bij telenet zit,
Die ga je niet elders zien ook.
En q music tv mis je toch niet echt iets mee,de radio zit erbij.

Op de zenderlijst van Orange TV staat nochtans dat de 3 NPO zenders alsook BBC 2 in SD wordt doorgegeven.

https://e-services.business.orange.be/me...nvl_nl.pdf

PRIME zit exclusief bij Telenet omdat zoals ik zei eigendom is van Telenet
Dat kan best zijn dat Q-Music in het radio aanbod zit maar ik heb toch liever de TV versie, zo kan ik de mooie Felice Dekens aan het werk zien.  Tongue
En nu dat we toch over het radio aanbod hebben, die is toch tegenover Telenet ook niet zo erg denderend.
Antwoord
#7
(02-08-2016, 15:07)apestaart12 schreef:
(02-08-2016, 14:33)master-magic schreef: Waar haal je de info dat de npo zenders niet in HD zijn,alle zenders worden 1 op 1 van telenet doorgegegeven dus ook de npo zenders en bbc zenders en france zenders.
Op de kabel vind je die zenders okk niet dubbel als je scant.
Dat prime niet wod doorgegeven is omdat prime exclusief bij telenet zit,
Die ga je niet elders zien ook.
En q music tv mis je toch niet echt iets mee,de radio zit erbij.

Op de zenderlijst van Orange TV staat nochtans dat de 3 NPO zenders alsook BBC 2 in SD wordt doorgegeven.

https://e-services.business.orange.be/me...nvl_nl.pdf

PRIME zit exclusief bij Telenet omdat zoals ik zei eigendom is van Telenet
Dat kan best zijn dat Q-Music in het radio aanbod zit maar ik heb toch liever de TV versie, zo kan ik de mooie Felice Dekens aan het werk zien.  Tongue
En nu dat we toch over het radio aanbod hebben, die is toch tegenover Telenet ook niet zo erg denderend.

vrees dat beetje foutief word weergegeven op die pdf lijst,is wel degelijk HD op orange net als het bij telenet in HD is,ze gaan toch geen zelfde zender 2 keer aanbieden op de kabel als het hetzelfde is.
zal eens de freq van npo1 op orange bekijken,met die box kan je dit zien en die op telenet en checken of dit dezelfde zijn Wink
en proberen een foto van te posten hier.
Antwoord
#8
(02-08-2016, 15:07)apestaart12 schreef:
(02-08-2016, 14:33)master-magic schreef: Waar haal je de info dat de npo zenders niet in HD zijn,alle zenders worden 1 op 1 van telenet doorgegegeven dus ook de npo zenders en bbc zenders en france zenders.
Op de kabel vind je die zenders okk niet dubbel als je scant.
Dat prime niet wod doorgegeven is omdat prime exclusief bij telenet zit,
Die ga je niet elders zien ook.
En q music tv mis je toch niet echt iets mee,de radio zit erbij.

Op de zenderlijst van Orange TV staat nochtans dat de 3 NPO zenders alsook BBC 2 in SD wordt doorgegeven.

https://e-services.business.orange.be/me...nvl_nl.pdf

PRIME zit exclusief bij Telenet omdat zoals ik zei eigendom is van Telenet
Dat kan best zijn dat Q-Music in het radio aanbod zit maar ik heb toch liever de TV versie, zo kan ik de mooie Felice Dekens aan het werk zien.  Tongue
En nu dat we toch over het radio aanbod hebben, die is toch tegenover Telenet ook niet zo erg denderend.

Volgens de zenderlijst bieden ze ook enkel maar Eurosport1 aan, en dus is Eurosport2 niet beschikbaar. Dat vind ik ook een gemis.
Antwoord
#9
(02-08-2016, 21:34)Kris schreef: Op de zenderlijst van Orange TV staat nochtans dat de 3 NPO zenders alsook BBC 2 in SD wordt doorgegeven.

https://e-services.business.orange.be/me...nvl_nl.pdf

De NPO zenders gebruiken volgens mij niet meer de benaming HD, maar ze zijn het wél.
BBC Two (niet in HD) zit niet op de kabel, die zou je anders met een Dreambox ook moeten vinden, dat is dus gewoon een foutje in de zenderlijst.
Antwoord
#10
(02-08-2016, 23:08)boulder schreef:
(02-08-2016, 21:34)Kris schreef: Op de zenderlijst van Orange TV staat nochtans dat de 3 NPO zenders alsook BBC 2 in SD wordt doorgegeven.

https://e-services.business.orange.be/me...nvl_nl.pdf

De NPO zenders gebruiken volgens mij niet meer de benaming HD, maar ze zijn het wél.
BBC Two (niet in HD) zit niet op de kabel, die zou je anders met een Dreambox ook moeten vinden, dat is dus gewoon een foutje in de zenderlijst.

Heeft telenet niet de HD versie toegevoegd van bbc2 paar maand geleden????
Dacht van wel.

In dit topic ook gemeld zelf Wink
http://www.tv-digitaal.info/Thread-BBC2-...ht=Bbc2+hd
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)