Ultra HD door televisiefabrikanten door de strot geduwd
#1
De uitrol van Ultra HD verloopt minder snel dan verwacht. Daar zijn meerdere redenen voor. De belangrijkste is dat televisiefabrikanten de nieuwe beeldtechniek te snel en geforceerd op de markt hebben gebracht.

Hierdoor is 4K Ultra HD eigenlijk door televisiefabrikanten niet alleen bij de consument maar ook bij andere partijen in de markt door de strot geduwd. Dit geluid was onlangs op de vakbeurs IBC in Amsterdam te horen. Chris Johns van Sky Television, én van de pioniers in Europa op het gebied van aanbieden van lineaire Ultra HD-kanalen, stelt dat dit één van de belangrijkste problemen bij de uitrol van Ultra HD is. De Ultra HD-televisies kwamen in de winkels op een moment dat er nog nauwelijks content beschikbaar was. Hierdoor mesten aanbieders als Sky volgens Johns snel en te geforceerd met Ultra HD aan de slag. Dit heeft ertoe geleid dat Ultra HD-content niet altijd van de best mogelijke beeldkwaliteit is omdat producenten niet in alle gevallen weten hoe ze het beste Ultra HD-plaatje in beeld moeten brengen. Sky biedt op dit moment onder meer Formule 1, Premier League voetbal, cricket en Isle of Wirhgt Festival aan abonnees in Ultra HD aan.

3D

Duidelijk is dat televisiefabrikanten niet veel van de mislukking van 3D geleerd hebben. Ook deze beeldtechniek werd geforceerd naar de huiskamer gebracht. Het flopte uiteindelijk geheel. De kans dat dit met Ultra HD gebeurt, is vrijwel uitgesloten. Duidelijk is wel dat de echte doorbraak van 4K Ultra HD minder snel komt dan televisiefabrikanten hadden gedacht en gehoopt. Dit komt voor hen slecht uit omdat hierdoor ook de uitrol van 8K Ultra HD achter op schema gaat lopen. De eerste televisiefabrikanten komen op korte termijn met dit soort televisies op de markt. Het beste advies voor consumenten is bij televisies enig geduld bij aanschaf te betrachten.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)