NPO gaat meer geld vragen door de bezuinigingen
#1
Er dreigt een nieuwe bezuinigingsronde voor de publieke omroep. Het resultaat hiervan kan leiden tot hogere abonnementstarieven voor huishoudens. Door sneller dan verwachte terugloop van advertentie-inkomsten zijn voor minister Slob van Media aanleiding om de NPO te waarschuwen. De omroepen zullen zelf het dreigend tekort van 60 miljoen euro moeten opvangen, zo luidt zijn boodschap.

NPO-directeur Shula Rijxman laat in een reactie aan de Telegraaf weten een oplossing te zoeken in een verhoging van de tarieven voor doorgifte door tv-aanbieders als Ziggo en KPN. Deze zullen de verhoging op hun beurt doorberekenen aan hun abonnees, concludeert de krant.

Bezuinigingen binnen de omroep zijn volgens Rijxman geen optie. De afgelopen jaren zijn er meerdere bezuinigingsrondes geweest.

Investeren in online en on demand

Eind augustus, bij het begin van het televisieseizoen, gaf Rijxman aan te gaan investeren in het on demand en online aanbod. In juni is NPO Start gelanceerd, het voormalige Uitzending Gemist, met wekelijks miljoenen bezoekers.
Ook werd bekend dat de Ster een nieuwe vorm van adverteren had ontwikkeld. Het advertentiebedrijf biedt sindsdien de verkoop aan van realtime pre-rolls in de connected tv (CTV)-omgeving van NPO Start. Om dit mogelijk te maken heeft Ster haar samenwerking met video ad serving platform SpotX verder uitgebreid.

Nederlanders overwegen wegdoen tv-abonnement

Gedurende de afgelopen twee jaar is het aantal Nederlandse huishoudens zonder een TV-aansluiting geleidelijk toegenomen: van twee naar ruim drie procent. Het blijken vooral de 20- tot 40-jarigen die geen TV-abonnement (meer) hebben, zo blijkt uit het vijfde onderdeel van het rapport.
Antwoord
#2
De koepelorganisatie voor providers en kabelaars, NLConnect, vindt het een slecht idee als de Nederlandse Publieke Omroep meer geld gaat vragen aan providers en kabelaars voor de doorgifte van NPO-zenders. Daarmee zouden gebruikers twee keer moeten betalen voor de tv-zenders.

Mathieu Andriessen, directeur van NLConnect, zegt tegen Tweakers dat kabelaars en providers niet staan te springen om meer te moeten betalen voor de doorgifte van de NPO-zenders. De NPO wil dat kabelaars gaan betalen voor de doorgifte van onder meer NPO1, NPO2 en NPO3. "De populariteit van tv-pakketten staat al onder druk. Een prijsverhoging zou die populariteit verder onder druk zetten. Die prijsverhoging is wel nodig, want kabelaars en providers maken meer kosten om het tv-pakket aan te kunnen bieden." De tv-abonnementen aanbieden zonder NPO-zenders mag niet. Het plan leidt er volgens Andriessen toe dat gebruikers twee keer betalen voor NPO-zenders. "Een keer via de belastingen en een keer via het tv-abonnement."

Volgens Andriessen moet NPO eerst in de kosten snijden om de 60 miljoen euro te bezuinigen zoals minister Arie Slob wil. "Als je moet bezuinigen, kun je de inkomsten verhogen of de kosten verlagen. We weten allemaal dat de NPO niet de meest efficiënte organisatie is. Ik denk dat daar meer te winnen valt dan de voorzitter van de NPO zegt."

Die voorzitter is Shula Rijxman en zij zei dinsdagochtend in De Telegraaf dat er weinig te bezuinigen is. "We kunnen misschien nog iets efficiënter werken, meer samenwerken en beknibbelen op marketing en voorlichting. Maar dat is een druppel op de gloeiende plaat."

Bovendien, zo oppert Andriessen, kan de NPO geld verdienen door geld te vragen voor NPO Start, het voormalige Uitzending Gemist. "Daar zet de NPO al zijn programma's gratis op, met een klein beetje reclame eromheen. Ik zeg niet dat ze alle programma's achter een betaalmuur moeten zetten, maar het zou een logische maatregel zijn om de inkomsten te verhogen." NPO-voorzitter Rijxman ziet in elk geval meer reclame rondom online streams niet zitten. "We willen onafhankelijk zijn van commercie."

KPN laat weten geen commentaar te hebben op het plan van de NPO. "Wij mogen en kunnen niet vooruitlopen op eventuele prijswijzigingen", aldus de provider tegen Tweakers.

Update, 11:47: De NPO laat weten in reactie op NLConnect dat het besparingen en extra inkomsten als mogelijkheden onderzoekt. "Dat is wat de politiek ons vraagt. Een van de mogelijkheden is wel om de kabelaars meer te laten betalen voor de content van de publieke omroep. Of dit dan weer wordt doorberekend aan de kijker? Hoeft niet, kan natuurlijk ook in mindering worden gebracht op de winsten van de kabelaars."

Update 2, 15:19: Ziggo laat weten dat het de NPO niet meer wil betalen. "Wij zijn best bereid om samen met andere partijen en de NPO na te denken over hoe zij eventueel meer inkomsten kunnen genereren. Maar opnieuw meer betalen aan de NPO voor hetzelfde product is nu niet aan de orde."
Antwoord
#3
De Nederlandse Publieke Omroep wil providers als Ziggo en KPN geld gaan vragen voor het recht om zenders als NPO1, NPO2 en NPO3 door te geven. Dat zegt de voorzitter van de organisatie in een interview met dagblad De Telegraaf.

Het geld is nodig, omdat de regering wil dat de NPO verder gaat bezuinigen, meldt De Telegraaf. Volgens NPO-voorzitter Shula Rijxman kan de organisatie nog wel iets bezuinigen, maar niet veel. "We kunnen misschien nog iets efficiënter werken, meer samenwerken en beknibbelen op marketing en voorlichting. Maar dat is een druppel op de gloeiende plaat", aldus de topvrouw in het ochtendblad.

In 2019 zit NPO volgens de voorzitter met een gat van zestig miljoen euro. Verantwoordelijk minister Arie Slob, die media in zijn portefeuille heeft, vindt dat de publieke omroep zelf de financiering rond moet krijgen. Met de 7,4 miljoen aansluitingen met een tv-abonnement in Nederland, komt dat per huishouden neer op ongeveer 67 eurocent per maand. Als de NPO providers geld in rekening gaat brengen, is de kans aanwezig dat partijen als Ziggo en KPN dat gaan doorberekenen aan klanten. Rijxman wil het gat niet dichten met meer reclamespotjes op bijvoorbeeld NPO Start, het voormalige Uitzending Gemist. "We willen onafhankelijk zijn van commercie."

Update, 11:09: De koepelorganisatie van providers en kabelaars, NLConnect, heeft inmiddels tegenover Tweakers gereageerd op het plan van de NPO. NLConnect zegt dat providers niet bereid zijn te betalen. Tweakers heeft een uitgebreide reactie van NLConnect gepubliceerd in een nieuw nieuwsbericht. KPN heeft geen commentaar op het plan.
Antwoord
#4
(29-11-2017, 21:49)natte schreef:
(29-11-2017, 17:37)master-magic schreef: De Nederlandse Publieke Omroep wil providers als Ziggo en KPN geld gaan vragen voor het recht om zenders als NPO1, NPO2 en NPO3 door te geven. Dat zegt de voorzitter van de organisatie in een interview met dagblad De Telegraaf.

Het geld is nodig, omdat de regering wil dat de NPO verder gaat bezuinigen, meldt De Telegraaf. Volgens NPO-voorzitter Shula Rijxman kan de organisatie nog wel iets bezuinigen, maar niet veel. "We kunnen misschien nog iets efficiënter werken, meer samenwerken en beknibbelen op marketing en voorlichting. Maar dat is een druppel op de gloeiende plaat", aldus de topvrouw in het ochtendblad.

In 2019 zit NPO volgens de voorzitter met een gat van zestig miljoen euro. Verantwoordelijk minister Arie Slob, die media in zijn portefeuille heeft, vindt dat de publieke omroep zelf de financiering rond moet krijgen. Met de 7,4 miljoen aansluitingen met een tv-abonnement in Nederland, komt dat per huishouden neer op ongeveer 67 eurocent per maand. Als de NPO providers geld in rekening gaat brengen, is de kans aanwezig dat partijen als Ziggo en KPN dat gaan doorberekenen aan klanten. Rijxman wil het gat niet dichten met meer reclamespotjes op bijvoorbeeld NPO Start, het voormalige Uitzending Gemist. "We willen onafhankelijk zijn van commercie."

Update, 11:09: De koepelorganisatie van providers en kabelaars, NLConnect, heeft inmiddels tegenover Tweakers gereageerd op het plan van de NPO. NLConnect zegt dat providers niet bereid zijn te betalen. Tweakers heeft een uitgebreide reactie van NLConnect gepubliceerd in een nieuw nieuwsbericht. KPN heeft geen commentaar op het plan.
logisch ziggo vraagt ons ook geld

waarom moeten wij ziggo betalen ????
woon je in Nederland ????
Antwoord
#5
De NPO wil een naderend verlies van inkomsten in 2019 gedeeltelijk compenseren door de doorgiftevergoeding voor aanbieders te verhogen. Aanbieders als Ziggo zijn niet direct gecharmeerd van het plan.

Ziggo, onderdeel van het Nederlandse mediabedrijf VodafoneZiggo, is de grootste tv-aanbieder van Nederland. Het levert in meer dan veertig procent van de Nederlandse huishoudens tv-zenders. Het meeste extra geld dat de Nederlandse publieke omroep (NPO) door een hogere doorgifteprijs denkt binnen te kunnen halen, komt dus van deze aanbieder vandaan. Onderhandelingen tussen NPO en aanbieders hebben nog niet plaatsgevonden. Deze week werd pas bekend dat mediaminister Arie Slob op geen enkele manier de verminderende inkomsten uit de verkoop van reclame door de STER wil compenseren. Dit zorgt ervoor dat het budget van de NPO vanaf 2019 met rond de zestig miljoen minder gaat worden.

Niet meer betalen

Ziggo-woordvoerder Gradus Vos laat in een reactie aan Totaal TV weten dat Ziggo openstaat voor gesprekken met de NPO. Hij stelt daarbij direct wel dat Ziggo niet meer wenst te betalen voor dezelfde diensten die nu door de publieke omroep geleverd worden. Zonder het te zeggen laat de woordvoerder van Ziggo doorschemeren dat als men meer gaat betalen er dan ook aanvullende of verbeterde diensten door de NPO geleverd moeten worden. KPN houdt zich meer op de vlakte en laat in de media weten dat men de plannen en het gesprek afwacht.

Kijker

Bij de Nederlandse tv-kijker heeft het plan van de NPO voor onrust gezorgd. Aanbieders hebben de verplichting om de drie landelijke tv- en vijf landelijke radiozenders van de NPO in het standaardpakket door te geven. Als de doorgifteprijs van deze verplichte must carry-zenders hoger wordt dan gaan aanbieders dit vroeg of laat in de tarieven van tv- en alles-in-1-abonnementen doorberekenen. Op sociale media wordt dan ook al over een extra tv-toeslag en de terugkeer van de omroepbijdrage gesproken.
Antwoord
#6
ben benieuwd wat dat gaat geven in belgie met de NPO zenders, of ze ook op zwart gaan gaan bij telenet of niet en ze gaan meer betalen voor de NPO zenders of niet.
en dan zwijgen we nog van M7 die ze aanbied of ze ook weer prijs verhoging gaan indienen daarvoor.
Antwoord
#7
(29-11-2017, 22:44)master-magic schreef: ben benieuwd wat dat gaat geven in belgie met de NPO zenders, of ze ook op zwart gaan gaan bij telenet of niet en ze gaan meer betalen voor de NPO zenders of niet.
en dan zwijgen we nog van M7 die ze aanbied of ze ook weer prijs verhoging gaan indienen daarvoor.

Telenet kan de HD variant in Play of Play More steken en de SD variant zou dan in het basisaanbod blijven.
Proximus kan hetzelfde doen: de HD zenders in een betaal boeket steken en de SD zenders in het basisaanbod laten.
Dat zou alleszins beter zijn dan dat de NPO zenders helemaal uit het aanbod zou verdwijnen.
Ik hoop echter dat het allemaal niet zover komt.
Antwoord
#8
(29-11-2017, 22:57)apestaart12 schreef:
(29-11-2017, 22:44)master-magic schreef: ben benieuwd wat dat gaat geven in belgie met de NPO zenders, of ze ook op zwart gaan gaan bij telenet of niet en ze gaan meer betalen voor de NPO zenders of niet.
en dan zwijgen we nog van M7 die ze aanbied of ze ook weer prijs verhoging gaan indienen daarvoor.

Telenet kan de HD variant in Play of Play More steken en de SD variant zou dan in het basisaanbod blijven.
Proximus kan hetzelfde doen: de HD zenders in een betaal boeket steken en de SD zenders in het basisaanbod laten.
Dat zou alleszins beter zijn dan dat de NPO zenders helemaal uit het aanbod zou verdwijnen.
Ik hoop echter dat het allemaal niet zover komt.

telenet heeft geen SD aanbod meer van NPO,dus waarom 3 zenders erbij zetten van hetzelfde op het telenet netwerk en daardoor ook weer meer moeten betalen voor de SD versie vraag ik mij af,
en dan ook weer plaats moeten vrijmaken daarvoor wat telenet nu al amper heeft nog.
vrees dat telenet dit niet gaat doen, mensen vragen nu eenmaal meer zenders in HD en dan weer terug gaan naar SD is geen oplossing.

en bij proximus gaan ze dit alleszins ook niet doen zo een HD pakket maken want dan zou het de klant ook meer kosten en dat gaan ze niet doen, HD zenders zouden standaard moeten zijn in deze tijd.
zie dat ook niet gebeuren bij proximus.
het is ofwel meer betalen of op zwart gaan of de NPO dat 1 zender verminderd zodat de kosten kunnen blijven zoals ze nu zijn.
Antwoord
#9
(30-11-2017, 08:28)natte schreef:
(29-11-2017, 22:14)master-magic schreef:
(29-11-2017, 21:49)natte schreef:
(29-11-2017, 17:37)master-magic schreef: De Nederlandse Publieke Omroep wil providers als Ziggo en KPN geld gaan vragen voor het recht om zenders als NPO1, NPO2 en NPO3 door te geven. Dat zegt de voorzitter van de organisatie in een interview met dagblad De Telegraaf.

Het geld is nodig, omdat de regering wil dat de NPO verder gaat bezuinigen, meldt De Telegraaf. Volgens NPO-voorzitter Shula Rijxman kan de organisatie nog wel iets bezuinigen, maar niet veel. "We kunnen misschien nog iets efficiënter werken, meer samenwerken en beknibbelen op marketing en voorlichting. Maar dat is een druppel op de gloeiende plaat", aldus de topvrouw in het ochtendblad.

In 2019 zit NPO volgens de voorzitter met een gat van zestig miljoen euro. Verantwoordelijk minister Arie Slob, die media in zijn portefeuille heeft, vindt dat de publieke omroep zelf de financiering rond moet krijgen. Met de 7,4 miljoen aansluitingen met een tv-abonnement in Nederland, komt dat per huishouden neer op ongeveer 67 eurocent per maand. Als de NPO providers geld in rekening gaat brengen, is de kans aanwezig dat partijen als Ziggo en KPN dat gaan doorberekenen aan klanten. Rijxman wil het gat niet dichten met meer reclamespotjes op bijvoorbeeld NPO Start, het voormalige Uitzending Gemist. "We willen onafhankelijk zijn van commercie."

Update, 11:09: De koepelorganisatie van providers en kabelaars, NLConnect, heeft inmiddels tegenover Tweakers gereageerd op het plan van de NPO. NLConnect zegt dat providers niet bereid zijn te betalen. Tweakers heeft een uitgebreide reactie van NLConnect gepubliceerd in een nieuw nieuwsbericht. KPN heeft geen commentaar op het plan.
logisch ziggo vraagt ons ook geld

waarom moeten wij ziggo betalen ????
woon je in Nederland ????

neen maar hier zal dat ook wel komen geef telenet geen slechte gedachten aub is zusterbedrijf van ziggo

ziggo heeft wel gelijk,de NPO krijgt via belastingen veel geld, en nu willen ze via de providers nog eens extra geld krijgen in plaats van te bezuinigen bij de NPO op duurbetaalde postjes van enkele presentators daar, dat ze eens vb nemen aan vrt dat het ook met minder moet doen en ook bezuinigt.
of in andere landen.
dat de providers niet alsmaar meer en meer voor een zender groep van het land moet betalen is maar normaal, want als ze meer moeten betalen dan gaan ze dit naar de klant ook doorrekenen, en dat gaat dan klanten kosten die niet meer en meer willen betalen.
bij M7 zijn er ook veel die gaan opzeggen omdat ze moeten bijbetalen voor de fox sport zender.
alles word duurder op den duur, en mensen pikken het niet meer van sommige providers.....
Antwoord
#10
De NPO heeft te maken met tegenvallende STER reclame-inkomsten en heeft als opdracht van mediaminister Arie Slob meegekregen dit tekort zelf op te lossen. Doet men dit niet dan moet de NPO het vanaf 2019 met zestig miljoen euro per jaar minder doen. Een deel van de wegvallende reclame-inkomsten hoopt de NPO bij tv-aanbieders als Ziggo en KPN te vinden. Ze zouden meer vergoeding voor de doorgifte van zenders van de NPO moeten betalen. Dat is een kromme situatie. Aanbieders zijn namelijk verplicht om de belangrijkste tv- en radiozenders van de NPO in het standaardpakket aan alle klanten aan te bieden. Deze zenders zijn onderdeel van een totaalpakket van diensten dat aanbieders bij de NPO afnemen. En de prijs van dit totaalpakket moet in de door NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman opgelaten proefballon dus omhoog.

Amerikaans onderhandelen

NPO lijkt met de nieuwe strategie dezelfde weg te willen gaan die onlangs door FOX Sports en Discovery Networks in Nederland werd bewandeld. Beide Amerikaanse mediabedrijven bezitten de uitzendrechten van voor aanbieders ‘must haves’. In het geval van FOX Sports voetbalcompetitie Eredivisie. Discovery Communications heeft tal van uitzendrechten voor de Nederlandse markt van sportevenementen zoals de Olympische Spelen in bezit. Voor deze uitzendrechten werd veel geld betaald. Eigenlijk naar later bleek teveel om een goed verdienmodel te exploiteren. En dus werd de troefkaart 'must haves' uitgespeeld. Het aangeboden content is voor aanbieders te belangrijk om uit het aanbod te halen. Dus bij nieuwe distributieovereenkomsten werd de doorgifteprijs dusdanig naar boven bijgesteld dat er voor FOX Sports en Discovery Networks plots wel een met zwarte cijfers geschreven verdienmodel aanwezig is. De extra vergoeding die aanbieders hiervoor moeten betalen, komt vroeg of laat, linksom of rechtsom, via het tv-abonnement op het bordje van de tv-kijker terecht.

Meer geld

En dus lijkt ook de NPO deze lijn te willen volgen. NPO is niet alleen een 'must have', maar moet ook nog eens verplicht door aanbieders in het standaardpakket aangeboden worden. Voldoende kansen dus voor NPO om meer geld bij aanbieders weg te halen. Maar of dit onbeperkt kan, is de vraag. NPO krijgt niet alleen te maken met financiële kaders waarbinnen men moet blijven en die mogelijk door aanbieders bij een rechter getoetst kunnen worden. Het krijgt tevens te maken met de publieke opinie. Veel Nederlanders vinden dat de NPO eerst in de eigen organisatie moet snijden alvorens de doorgifteprijs te verhogen. Men wijst hierbij onder meer op hoge salarissen die bij de publieke omroep verdiend worden. Want ook bij de NPO geldt dat een hogere inkoopprijs door aanbieders vroeg of laat in het tv-abonnement verrekend wordt. Ook al stelt de NPO dat aanbieders de prijzen niet hoeven te verhogen, maar extra inkoopkosten van de eigen winsten te kunnen betalen.

Als aanbieders met het plan van de NPO meegaan om meer geld voor de zenders te betalen dan maakt dit de onderhandelingspositie van aanbieders slechter bij nieuwe afspraken. Dit zou er uiteindelijk toe kunnen leiden dat tv-abonnementen zeer prijzig worden. En dat is voor de aanbieders van traditionele tv een slechte ontwikkeling. Nederlanders zouden hierdoor nog sneller het traditionele tv-abonnement voor een OTT-kijkvorm kunnen gaan inleveren. Iets dat uiteindelijk in de huidige situatie ook weer slecht voor de inkomsten van de NPO is. De publieke omroep geeft namelijk content in de vorm van live tv-kijken en NPO Start gratis OTT via internet weg.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)