03-07-2018, 11:33
De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media (VRM), legt VTM een boete op van 10.000 euro ('Familie'–productplaatsing).
De VRM controleerde de uitzending van 'Familie' (30 januari 2018 – VTM). Het programma bevat productplaatsing voor een online veilingplatform voor o.a. vakanties en uitstapjes. Uit de beelden en het onderzoek blijkt dat het online veilingplatform tijdens de onderzochte aflevering in twee fragmenten, van telkens ongeveer 30 seconden, aan bod komt. Het online veilingplatform wordt zo vier maal auditief vermeld. In de dialogen tussen de personages wordt verweven hoe de veilingsite werkt en hoe een (laag) bod kan uitgebracht worden om een overnachting in een luxehotelkamer te bemachtigen.
Het auditief vermelden van de merkbenaming, de positieve uitlatingen en verwijzingen, de aanprijzingen en de toelichting bij de werking van de dienst promoten volgens de VRM de diensten van het online veilingplatform.
Het Mediadecreet laat toe om programma’s uit te zenden die productplaatsing bevatten. Dergelijke programma’s dienen evenwel te voldoen aan de vier voorwaarden die zijn opgenomen in artikel 100, § 1, van het Mediadecreet. Programma’s die productplaatsing bevatten mogen onder meer niet rechtstreeks aansporen tot aankoop of huur van goederen of diensten, in het bijzonder door die producten of diensten specifiek aan te prijzen.
De VRM besluit dat de onderzochte fragmenten onmiskenbaar promotioneel van aard zijn en een rechtstreekse aansporing vormen naar de kijker om de website te bezoeken, in het bijzonder door het online veilingplatform specifiek aan te prijzen.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het feit dat VTM reeds eerder voor een vergelijkbare inbreuk een administratieve geldboete heeft gekregen. De VRM besluit VTM nu een boete van 10.000 euro op te leggen.
De VRM controleerde de uitzending van 'Familie' (30 januari 2018 – VTM). Het programma bevat productplaatsing voor een online veilingplatform voor o.a. vakanties en uitstapjes. Uit de beelden en het onderzoek blijkt dat het online veilingplatform tijdens de onderzochte aflevering in twee fragmenten, van telkens ongeveer 30 seconden, aan bod komt. Het online veilingplatform wordt zo vier maal auditief vermeld. In de dialogen tussen de personages wordt verweven hoe de veilingsite werkt en hoe een (laag) bod kan uitgebracht worden om een overnachting in een luxehotelkamer te bemachtigen.
Het auditief vermelden van de merkbenaming, de positieve uitlatingen en verwijzingen, de aanprijzingen en de toelichting bij de werking van de dienst promoten volgens de VRM de diensten van het online veilingplatform.
Het Mediadecreet laat toe om programma’s uit te zenden die productplaatsing bevatten. Dergelijke programma’s dienen evenwel te voldoen aan de vier voorwaarden die zijn opgenomen in artikel 100, § 1, van het Mediadecreet. Programma’s die productplaatsing bevatten mogen onder meer niet rechtstreeks aansporen tot aankoop of huur van goederen of diensten, in het bijzonder door die producten of diensten specifiek aan te prijzen.
De VRM besluit dat de onderzochte fragmenten onmiskenbaar promotioneel van aard zijn en een rechtstreekse aansporing vormen naar de kijker om de website te bezoeken, in het bijzonder door het online veilingplatform specifiek aan te prijzen.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het feit dat VTM reeds eerder voor een vergelijkbare inbreuk een administratieve geldboete heeft gekregen. De VRM besluit VTM nu een boete van 10.000 euro op te leggen.