Ook Medialaan wil 'Vlaamse Netflix' maken
#1
Het fusiebedrijf van Medialaan en De Persgroep wil een "Vlaamse Netflix" ontwikkelen. Vorige maand liet ook Proximus-topvrouw Dominique Leroy weten aan hetzelfde te werken, maar een gezamenlijk project lijkt er niet te komen. Medialaan wil het met de andere televisiezenders lanceren.

Netflix en andere streamingdiensten snoepen kijkers af van de traditionele lineaire zenders. Het is dus geen verrassing dat Medialaan, het moederbedrijf van onder meer VTM en Q2, dat model wil kopiëren. Daarvoor wil het in zee gaan met alle Vlaamse zenders. Dat hebben de CEO's ad interim van het bedrijf, Erwin Deckersen Dirk Lodewyckx, donderdag bekendgemaakt.

In het buitenland gebeurt het ook op die manier: in Nederland bijvoorbeeld zijn programma's van 12 zenders gebundeld in het reclamevrije platform NLZiet. Dat kost 7,95 euro per maand.

Medialaan heeft voor de 'Vlaamse Netflix' nog geen maandelijks tarief in gedachten, maar het is wel degelijk de bedoeling om ook zonder reclame te werken. Wanneer de dienst gelanceerd zal worden, is nog niet duidelijk. Eerst moet Medialaan immers nog de andere mediagroepen over de streep zien te trekken. De onderhandelingen daarover moeten nog beginnen.
Antwoord
#2
Ik hoor het al, het zal nog niet voor de eerste 2 jaar zijn als het geen 3 jaar zal zijn.
Antwoord
#3
Ze starten al deze winter ermee,
Gratis aanbod maar vrees met reclame ervoor en erna als compensatie voor het gratis aanbod van films en series en de rest van het vtm aanbod en hun andere zenders.
Antwoord
#4
(23-08-2018, 19:42)master-magic schreef: Ze starten al deze winter ermee,
Gratis aanbod maar vrees met reclame ervoor en erna als compensatie voor het gratis aanbod van films en series en de rest van het vtm aanbod en hun andere zenders.

VTM GO

VTM GO bundelt dus alle actuele programma’s van MEDIALAAN-zenders en biedt die live en uitgesteld (tot 30 dagen) aan. Daarnaast zetten we in op een grote catalogus van programma’s die MEDIALAAN in portefeuille heeft. Targeted advertising zorgt ervoor dat het platform gratis is voor alle kijkers.

Vlaamse netflix

De tweede ambitie is de opstart van de ‘Vlaamse Netflix’. De afgelopen maanden waren een aantal oproepen te horen vanuit de televisiesector om samen te werken aan een online tv-platform. MEDIALAAN/de Persgroep Publishing neemt het initiatief. Erwin Deckers en Dirk Lodewyckx geloven in een ‘Vlaamse Netflix’: een online fictieplatform dat door de omroepen zelf wordt opgestart en dat alle Vlaamse topfictie bundelt.  

“We willen naast VTM GO nog een ander initiatief nemen in de sector. We hopen om samen met de collega-omroepen een ‘Vlaamse Netflix’ te kunnen uitbouwen met focus op Vlaamse topfictie, aangevuld met internationale films en reeksen. We willen hiermee een straf lokaal complementair aanbod neerzetten naast Netflix”, zeggen Deckers en Lodewyckx.

“Het is onze verantwoordelijkheid als zenders om kwaliteit te garanderen in de toekomst. Het is ook onze taak om dit te doen. In het buitenland zijn meer en meer omroepen de handen in elkaar aan het slaan om een gezamenlijke platform te ontwikkelen. Laat ons dit in Vlaanderen ook snel doen. We willen ook graag in gesprek gaan met de overheid. We hebben hun steun nodig zodat onze kwalitatieve Vlaamse fictie – ondanks de tsunami aan Engelstalig drama – overeind kan blijven in een globale digitale wereld.” MEDIALAAN/de Persgroep Publishing zal de komende tijd gesprekken aangaan met de omroepen om deze ‘Vlaamse Netflix’ op te starten.
bron : VTM zelf
Antwoord
#5
ben eens benieuwd er naar, kan interessant worden.
Antwoord
#6
De Vlaamse commerciële mediagroep Medialaan volgt het beleid met betrekking tot online diensten dat RTL in Nederland voert. Het bedrijf heeft een eigen online platform met de naam VTM GO op de markt gebracht.

In Vlaanderen biedt Medialaan eerder uitgezonden programma’s al enige tijd online via het platform Stievie aan. Stievie is vergelijkbaar met het Nederlandse NLziet. Maar net als bij RTL in Nederland het geval is, is dit voor Medialaan geen afdoende maatregel om de gevolgen van het groter aantal cordcutters te compenseren. Deze zorgen ervoor dat de reclame-inkomsten via lineaire televisiezenders sneller dan verwacht afnemen. Waar in Nederland RTL meer en meer de prioriteit op het eigen online platform Videoland ligt, heeft Medialaan in België VTM GO gepresenteerd.

Samenwerking

Officieel stelt Medialaan tegen marktpartijen dat het met andere zenders en zendergroepen wil samenwerken om een vergelijkbaar aanbod als NLziet aan te kunnen bieden. Maar eigenlijk is dit er in België al enige tijd met de dienst Stievie Premium. Hoe VTM GO er definitief gaat uitzien, moet in de komende maanden duidelijk worden.
Antwoord
#7
Momenteel is er nog geen zicht op de startdatum van de zogeheten 'Vlaamse Netflix'. Dat vertelde directeur Dirk Lodewyckx vanmiddag op een persbriefing bij DPG Media.

DPG Media, het bedrijf boven VTM, wil in een joint-venture met Telenet een Vlaams betalend on demand platform oprichten. DPG heeft altijd gezegd dat het daar nog dit jaar wil mee beginnen.

Wie had gehoopt om vandaag de startdatum te weten te komen, is er echter aan voor de moeite. Het hele dossier wordt momenteel nog steeds behandeld door de Europese Commissie en zolang er geen besluit wordt geformuleerd door deze instantie mag er niet over worden gecommuniceerd.

DPG Media zegt wel al volop voorbereidende stappen te hebben gezet, maar kan nog geen uitspraken doen over een startdatum. Het bedrijf maakt zich wel sterk dat het snel kan opstarten als de (positieve) beslissing valt. Het is momenteel nog altijd de bedoeling om in 2020 met het betalende streaming platform te beginnen.
Antwoord
#8
De Vlaamse streamingdienst van Telenet en DPG Media krijgt concrete vorm. De Europese Commissie heeft vandaag daarvoor haar goedkeuring gegeven. Het platform zal Streamz gaan heten.

DPG Media en Telenet bereiden zich nu voor op de lancering naar het grote publiek later dit najaar. De naam wordt wel al bekend gemaakt: Streamz. Het nieuwe bedrijf - dat dezelfde naam draagt - wordt op 1 september 2020 opgericht, met Peter Vindevogel als CEO. Voorzitter van de Raad van Bestuur van Streamz wordt Kris Vervaet.

De lancering van Streamz zal een mijlpaal in de Vlaamse mediageschiedenis worden. “We zijn heel blij met de goedkeuring van de Europese Commissie”, klinkt het. “We kijken er enorm naar uit om dit nieuwe, lokale streamingplatform te lanceren, samen met Telenet. Samen kunnen we het verschil maken met de beste Vlaamse en internationale content. Dat is zowel een boost voor de Vlaamse kijker, als voor het hele medialandschap.”
Antwoord
#9
Het is zover: de Vlaamse streamingdienst van Telenet en DPG Media krijgt concrete vorm. De twee bedrijven spraken eerder dit jaar de intentie uit om samen een joint-venture op te richten om een nieuw lokaal streamingplatform met Vlaamse en internationale content te lanceren. De Europese Commissie heeft vandaag daarvoor haar goedkeuring gegeven. Het platform zal Streamz gaan heten.

DPG Media en Telenet bereiden zich nu voor op de lancering naar het grote publiek later dit najaar. De naam wordt wel al bekend gemaakt: Streamz. Het nieuwe bedrijf - dat dezelfde naam draagt - wordt op 1 september 2020 opgericht, met Peter Vindevogel als CEO. Voorzitter van de Raad van Bestuur van Streamz wordt Kris Vervaet.

De lancering van Streamz zal een mijlpaal in de Vlaamse mediageschiedenis worden. “We zijn heel blij met de goedkeuring van de Europese Commissie”, aldus Vervaet. “We kijken er enorm naar uit om dit nieuwe, lokale streamingplatform te lanceren, samen met Telenet. Samen kunnen we het verschil maken met de beste Vlaamse en internationale content. Dat is zowel een boost voor de Vlaamse kijker, als voor het hele medialandschap.”

Lokaal alternatief in de wereld van streamingdiensten

Telenet en DPG Media willen met Streamz maximaal inspelen op het veranderende kijkgedrag en een lokaal alternatief bieden in de wereld van streamingdiensten. Naast de blijvende populariteit van lineaire televisie, kunnen mensen nu ook op hun tablet, PC of smartphone televisieprogramma’s bekijken waar en wanneer ze dat willen. Op deze trend werd al volop ingespeeld door Vlaamse zenders en operatoren met de ontwikkeling van videoplatformen en diensten als terugkijk-TV en TV-apps.

Die dynamiek in de televisiemarkt wordt nog versterkt doordat consumenten ook steeds meer een ‘on-demand’ aanbod willen én bereid zijn om daarvoor te betalen. Met Streamz is er binnenkort een lokaal alternatief.

Het nieuwe bedrijf heeft verschillende troeven in handen om een relevant platform uit te bouwen. Het samenbrengen van de content van DPG Media (met onder andere Vlaamse fictie) en de lokale en internationale content van Telenet (met onder andere SBS, Woestijnvis en Play) zorgt voor een sterke combinatie van Vlaamse en internationale series en films voor de Vlaamse kijker. Gecombineerd met de geavanceerde technologie achter het digitaal platform VTM GO en de klantenbasis van Telenet Play - met meer dan 400.000 klanten - is dat het ideale startpunt voor dit nieuwe verhaal.

https://join.streamz.be
Antwoord
#10
De perslancering van Streamz is morgen vanaf 13h30 live te volgen via o.a. HLN.be en ook Play Time (kanaal 11 via Telenet). Dit persmoment wordt gepresenteerd door Erik Van Looy en An Lemmens en zal volgens de tv-gids van Telenet een uur duren. Er wordt meer info verwacht over de beschikbare content, de prijssetting en de officiële start. Via de kantenservice van Telenet is er een tag aangemaakt "Streamz/Streamz+/Play Sports" dus we kunnen aannemen dat de namen Play en Play More vervangen gaan worden door Streamz en Streamz+. Volgens enkele geruchten zou er ook een soort "Streamz light" komen, met de inhoud van Streamz, maar dan met reclame aan een goedkopere prijs (beetje zoals streamingdienst Hulu in Amerika).
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)