Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Orange leidt groei in de Belgische mobiele markt in Q1; Telenet en Proximus worstelen
#1
De Belgische mobiele markt groeide voor het derde opeenvolgende kwartaal in Q1 2019, en voegde eind maart 21.000 nieuwe abonnees toe tot in totaal 11,4 miljoen simkaarten, volgens cijfers samengesteld door Telecompaper. Hoewel de gebruikelijke seizoensvertraging ten opzichte van het vierde kwartaal aanwezig was, was de groei iets sterker dan in het eerste kwartaal van 2018. Orange blijft de marktgroei stimuleren en was de enige operator die op kwartaalbasis klanten toevoegt.

In vergelijking met het einde van 2018 voegde Orange netto 63.000 nieuwe klanten toe, terwijl Proximus er 16.000 verloor en bij Telenet / Base 26.000 mobiele klanten weg gingen. Dit bevestigt de trend die begin 2017 werd ingezet toen Orange zijn aanbod van vaste diensten opnieuw lanceerde, met kortingen en extra data voor klanten die al ook al een mobiel abonnement van Orange hadden. De operator is sindsdien gestaag gegroeid en verkleint de kloof in mobiel marktaandeel met leider Proximus.

Nieuwe aanbiedingen

Zowel Proximus als Telenet hebben in het eerste kwartaal nieuwe mobiele aanbiedingen geïntroduceerd in een poging om bij te blijven met Orange. Telenet blijft gefocust op het hogere segment van de markt, met nieuwe onbeperkte data-aanbiedingen onder zowel de Base- als de Telenet-merken die in februari zijn gelanceerd. Plus de nieuwe (dure) Yugo-bundel van mobiel, breedband- en online-tv. Actie op de massamarkt kwam pas aan het einde van het kwartaal op gang, toen Telenet eindelijk de databundels voor zijn standaard abonnementen verhoogde om ze meer in overeenstemming te brengen met rivalen.

Proximus vernieuwde ondertussen zijn mobiele aanbiedingen onder het merk Scarlet om beter te kunnen concurreren aan de onderkant van de markt. De provider voegde nieuwe data-opties toe voor prepaid-gebruikers en lanceerde aan het einde van het kwartaal een nieuwe vast-mobiele bundel onder zijn Epic jeugdmerk.

Meer concurrentie

Orange blijft de lage prijzen benadrukken met een marketingcampagne waarin ze bevestigen dat ze de prijzen voor klanten niet zullen verhogen. Proximus kampt ook met toenemende concurrentie van kabeloperator Voo, die zowel zijn mobiele als zijn vaste-mobiele bundels heeft verbeterd en aanzienlijke kortingen biedt op zijn reguliere promoties. De gevolgen van de verstevigde concurrentie komt tot uiting in de zwakke resultaten gerapporteerd door zowel Telenet als Proximus voor Q1.
Antwoord
#2
als ze maar niet bekaaid komen uit hun recente processen
Antwoord