Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Playstation 5 info
#1
Sony's PlayStation-ceo Jim Ryan zegt in een interview met CNet dat de PlayStation 5 volop is ingericht voor backwards compatibility, waaronder ook de optie om savegames te delen met de PS4. Verder zegt hij dat de PS5 ondersteuning biedt voor 4k-resoluties en 120Hz.

Ryan spreekt in het interview met CNet over cross-generational play, waarmee spelers de mogelijkheid krijgen om heel dynamisch te wisselen tussen de PlayStation 4 en diens opvolger. Het komt erop neer dat het voor de servers van Sony niet uitmaakt op welk apparaat er gespeeld wordt. Dat betekent dat vriendenlijsten ook gedeeld worden tussen beide consoles. In een eerder interview noemde Ryan de backwards compatibility al 'heel belangrijk in een genetwerkte wereld'. Op dat vlak heeft Sony wat inhaalwerk te verrichten, omdat de huidige PS4 in tegenstelling tot de Xbox One niet dezelfde mate van ondersteuning voor oudere games van vorige generaties console biedt.

De topman van Sony ging ook in op enkele specificaties van de nieuwe console. Zo wordt het mogelijk om games in 4k-resolutie te draaien met 120Hz. Dat betekent dat de PlayStation 5 een hdmi 2.1-aansluiting zal hebben, ook al ging Ryan daar niet verder op in. De huidige Xbox One en PlayStation 4 halen soms 4k en 60fps, al gaat het dan strikt genomen niet om een volwaardige 4k, waarbij nogal eens dynamische resoluties en in het geval van de PS4 checkerboard rendering worden toegepast. Het ligt voor de hand dat dergelijke technieken ook in enige mate bij de PS5 worden toegepast en dat niet alle games standaard op 4k en met 120fps draaien, al was het maar omdat niet alle tv's een verversingssnelheid van 120 beelden per seconde halen. Overigens kan de PS5 ook 8k-beelden uitsturen, al lijkt het onwaarschijnlijk dat games daadwerkelijk op die resolutie zullen draaien.

Ryan ging ook nog kort in op in ieder geval een deel van de opslag in de PlayStation 5. Hij geeft aan dat de nieuwe console zal beschikken over een speciaal voor de PS5 gemaakte ssd die ook gewoon onderdeel zal zijn van de standaardeditie van de console. Ryan zei niets over hoe snel die ssd is en hij gaf ook geen andere gegevens, zoals informatie of het gaat om op het moederbord geïntegreerd flashgeheugen of een meer reguliere ssd. In het kader van het snelheidsverschil dat deze ssd mogelijk moet maken, kwam eerder een video naar buiten met het verschil in laadtijden tussen de PS4 Pro en de PS5.

In het interview wilde Ryan niets zeggen over de plannen van Sony over een nieuwe PlayStation VR, behalve de opmerking dat hij denkt dat virtual reality de potentie heeft om een betekenisvol onderdeel te zijn van de toekomst van interactief vermaak. Volgens hem heeft de huidige generatie van vr de verwachtingen van Sony overtroffen.

Sony bracht halverwege april de eerste officiële details over de PlayStation 5 naar buiten. Sony's systeemarchitect Mark Cerny maakte bekend dat de console een AMD Ryzen-cpu van de derde generatie met acht cores en een gpu op basis van de Navi-architectuur krijgt. Verder krijgt de console een snelle ssd, is er nog de mogelijkheid om fysieke media te gebruiken en er is ondersteuning voor raytracing.
Antwoord
#2
Sony stelt dat de volgende PlayStation-console veel zuiniger zal zijn in de stand-bymodus die gebruikt kan worden om te stoppen met spelen en later op precies dat punt verder te gaan. De consolebouwer schat dat een verbruik van 0,5 watt haalbaar is.

Wat het verschil in verbruik is met de huidige PlayStation 4-modellen noemt Sony niet, maar uit cijfers die de fabrikant zelf online heeft staan blijkt dat de nieuwe console ruim drie keer minder zal verbruiken bij het pauzeren van een game. Sony spreekt specifiek over het suspenden van een game, de huidige PlayStation 4-modellen kunnen dat in de rustmodus die optioneel is in te schakelen. Ook bij de volgende PlayStation gaat het om een instelbare modus.

De belofte van een lager verbruik bij de stand-byfunctie maakt Sony in een aankondiging over een samenwerking met de Verenigde Naties. Onder de naam playing4theplanet richten Sony en de VN een alliantie op die klimaatbescherming onder de aandacht moet brengen via games.

Volgens eigen cijfers van Sony is het verbruik in de rustmodus bij de nieuwste modellen van de PlayStation 4 Pro 1,7W als er een game of applicatie in het geheugen gehouden wordt. Bij de eerste uitvoeringen van de PlayStation 4 was dat nog 3,9W.

Het verbruik in de rustmodus is ook afhankelijk van andere factoren, zoals aangesloten usb-apparaten en activiteit van de internetverbinding. Bij de PlayStation 4-modellen kan het verbruik in de rustmodus daardoor oplopen tot 7,3W. Wat het maximale verbruik is in de rustmodus van de PlayStation 5 is niet duidelijk. De 0,5 watt die Sony noemt lijkt specifiek te gaan over het in het geheugen houden van een game.
Antwoord
#3
De backwards compatibility van de PlayStation 5 werkt voor 'het overgrote merendeel' van de PS4-games. Sony verduidelijkt in een blogpost dat bijna alle games voor de oudere console speelbaar worden op de nieuwe.

Sony schrijft dat in een update van een blogpost waarin het details over de aankomende console bekend maakte. "We geloven dat het overgrote merendeel van de meer dan 4000 PS4-titels speelbaar is op de PS5", schrijft het bedrijf. "We hebben al honderden titels getest en maken ons klaar om nog duizenden extra titels te testen." Sony schrijft dat er in de komende maanden meer bekend wordt over de backwards compatibility van de console. Het bedrijf schrijft ook dat de verbeterde hardware van de PS5 ervoor zorgen dat games soepeler draaien dan op de oudere console. Op de PS5 zouden PS4-games meer en stabielere framerates hebben en 'potentieel hogere resoluties'. Het bedrijf zegt dat het op het moment per titel bekijkt of er geen problemen ontstaan.

Sony verheldert met de blogpost verwarring die na de aankondiging van de console was ontstaan. Het bedrijf presenteerde eerder deze week specificaties van nieuwe PlayStation, die een ssd van 825GB met 5,5GB/s en een AMD-gpu met 36 compute units krijgt. Tijdens de presentatie zei systeemarchitect Mark Cerny dat 'de meeste van de top honderd populairste games van de PS4 werd ondersteund op de PS5'. Ook had Sony het tijdens de presentatie over 'honderden' games waarmee de console backwards compatible zou zijn. Daardoor dachten veel kijkers dat slechts een deel van de games ondersteund zou worden. Dat worden er dus meer dan honderd.
Antwoord