Telenet coax kabel verdwijnt binnen 3 tot 5 jaar .
#91
(13-11-2022, 17:50)boulder schreef:
(13-11-2022, 16:30)master-magic schreef:
(13-11-2022, 12:41)boulder schreef:
(13-11-2022, 01:31)master-magic schreef: die zijn al allemaal overgezet normaal wat je benoemd,
zou voor iedereen komen deze aanpassing.
zal het eens intern vragen bij telenet of ze al iets weten daaromtrent.
Maar je zegt dat het op de business site staat, dan moet je toch een link kunnen geven?

https://www2.telenet.be/corporate/nl/reg...aanbod-fix

Blijkbaar zijn ze inderdaad bezig met een omschakeling :

Telenet schreef:(5) Op de lange termijn wordt eveneens gekeken naar een volledige omschakeling van DVB-C naar de IPtechniek (All IP) voor het aanbieden van televisie en aanverwante diensten. Om een stabiele tijdslijn op te stellen voor de overschakeling naar een “All IP” aanbod moeten er diverse elementen in kaart gebracht worden. Enerzijds dienen er aanpassingen in het netwerk te gebeuren, anderzijds moet er ook op het vlak van eind-apparatuur een grote aanpassing gebeuren (i.e. roll-out van nieuwe IP set-top boxen binnen Telenet grondgebied). Wat betreft de aanpassingen nodig in het netwerk, verwijzen we naar de introductie van de mogelijkheid tot multicast. In dit kader zal Telenet starten met een voorbereidende analyse aangaande een schaalbare multicast oplossing. Een volwaardig lineair televisieaanbod over IP zal redelijkerwijze niet voor eind 2025/ begin 2026 kunnen worden aangeboden rekening houdend ook met de nood voor het beschikken over de nodige IP set-top boxen. Deze IP set-top boxen zullen ten vroegste vanaf 2023 geleidelijk aan worden ingezet in het netwerk. In afwachting van multicast IP TV oplossing, is het mogelijk dat er in tussentijd bepaalde stappen worden gezet richting een unicast IP TV oplossing. Echter hiervoor zijn nog geen concrete plannen. De nood hiertoe zal ook bepaald worden in functie van de schaarste aan beschikbare netwerkcapaciteit voor het toenemend breedbandverkeer.

Het is dus wel ten vroegste vanaf 2023, maar ze zijn dus bezig met een omschakeling.

idd, dat was dus wat ik melde Wink kan dan nog tot 2028 duren bv want zolang moeten digicorders na aankoop nog ondersteund worden bij telenet tot het er volledig uit gaat.
met de nodige upgrade van het netwerk met Docsis4 vanaf 2024 zal het netwerk ook stabieler worden, maar daarvoor moeten dan de NIU's ook aangepast worden want die ondersteunen niet alle gebruikte frequenties dat Docsis4 gebruikt.
dus er zal nog veel aangepast moeten worden eer DVB-C tegen ik schat 2024 er uit is,
ik hoop dat ze wel een beperkt compact aanbod behouden voor wie geen IPTV aanbod wilt, maar vrees ervoor.
we hebben hiermee wel al een ongeveer tijdsperiode van de mogelijke echte uitschakeling van DVB-C.
wel jaren later dan hier in eerste postings voorspelt Wink
mijn voorspelling van tegen 2030 was dan toch een juistere voorspelling Wink
Antwoord
#92
(15-11-2022, 19:28)master-magic schreef: idd, dat was dus wat ik melde Wink kan dan nog tot 2028 duren bv want zolang moeten digicorders na aankoop nog ondersteund worden bij telenet tot het er volledig uit gaat.
Juist, maar je moet de bron erbij zetten, want anders weet ik niet wat er juist gezegd werd, en of je dat correct geïnterpreteerd hebt.

(15-11-2022, 19:28)master-magic schreef: wel jaren later dan hier in eerste postings voorspelt Wink
mijn voorspelling van tegen 2030 was dan toch een juistere voorspelling Wink
Heb ik ook van in het begin gezegd.
Die IPTV vreet bandbreedte, en je zit met die locaties waar nog met rijgnet gewerkt wordt, campings en dergelijke.
Ik vermoed dat op sommige plaatsen 5G of tegen dan 6G het alternatief zal zijn.
Antwoord
#93
zijn de campings nog niet aangepast daarvoor ???
je zou denken in deze tijden dat men dit ook al heeft aangepakt op de campings, in appartementen is dat niet zo direct aan te passen is, oudere gebouwen zullen er nog mee te maken hebben.
Antwoord
#94
Dat betekent dan ook dat CI+ modules ook onbruikbaar zullen worden, allee dat belooft.  Angry
Antwoord
#95
(17-11-2022, 10:52)apestaart12 schreef: Dat betekent dan ook dat CI+ modules ook onbruikbaar zullen worden, allee dat belooft.  Angry


Ik lees net dat de uitrol van glasvezel met flivius niet kan starten begin 2023 , dus zal wel nog langer duren nu
Antwoord
#96
(17-11-2022, 12:25)chukky2 schreef:
(17-11-2022, 10:52)apestaart12 schreef: Dat betekent dan ook dat CI+ modules ook onbruikbaar zullen worden, allee dat belooft.  Angry


Ik lees net dat de uitrol van glasvezel met flivius niet kan starten begin 2023 , dus zal wel nog langer duren nu

de docsis4 update heeft niks te maken met de glasvezel opdracht hé, staat los van elkaar.
je hebt geen glasvezel nodig voor naar IPTV te kijken.
Antwoord
#97
(18-11-2022, 18:42)master-magic schreef:
(17-11-2022, 12:25)chukky2 schreef:
(17-11-2022, 10:52)apestaart12 schreef: Dat betekent dan ook dat CI+ modules ook onbruikbaar zullen worden, allee dat belooft.  Angry


Ik lees net dat de uitrol van glasvezel met flivius niet kan starten begin 2023 , dus zal wel nog langer duren nu

de docsis4 update heeft niks te maken met de glasvezel opdracht hé, staat los van elkaar.
je hebt geen glasvezel nodig voor naar IPTV te kijken.

Ja , dat weet ik ook 😀!!

Maar je hebt het wel nodig als alles via het internet gaan gebeuren , anders is het net te zwak , simpel uitgele5
Antwoord
#98
Bandbreedte is het sleutelwoord, inderdaad.
Antwoord
#99
(19-11-2022, 14:24)chukky2 schreef:
(18-11-2022, 18:42)master-magic schreef:
(17-11-2022, 12:25)chukky2 schreef:
(17-11-2022, 10:52)apestaart12 schreef: Dat betekent dan ook dat CI+ modules ook onbruikbaar zullen worden, allee dat belooft.  Angry


Ik lees net dat de uitrol van glasvezel met flivius niet kan starten begin 2023 , dus zal wel nog langer duren nu

de docsis4 update heeft niks te maken met de glasvezel opdracht hé, staat los van elkaar.
je hebt geen glasvezel nodig voor naar IPTV te kijken.

Ja , dat weet ik ook 😀!!

Maar je hebt het wel nodig als alles via het internet gaan gebeuren , anders is het net te zwak , simpel uitgele5

Docsis4 is belangrijker hier in, dat brengt dat er meer capaciteit is op de nodes en het netwerk stabieler wordt, nadeel is dat er nieuwe NIU’s moeten geplaatsts worden bij iedereen om de hogere snelheid aan te kunnen, er is nu al plaats gemaakt op de kabel voor de upload te verhogen,
Capaciteit is dan als laatste nog eens dat allemaal is aangepast,
Nu de glasvezel aanleg met fluvius weer is uitgesteld omdat Europa het eerst nog moet nakijken zodat er geen belangenverstrengeling is van 2 bedrijven samen en er geen concurrentie oorlog kan komen zal dit allemaal nog wat langer duren.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)