Succesvolle online jongerenserie 'wtFOCK' krijgt vervolg
#1
'wtFOCK' is de Vlaamse versie van 'SKAM', een Noorse jeugdserie die zo'n hype werd dat het concept werd opgepikt voor adaptaties in onder andere Italië, Frankrijk, Nederland, Duitsland en de Verenigde Staten.

De cijfers liegen er niet om: wtFOCK  bleek ook hier een succes met tot 400.000 kijkers jonger dan 35 jaar en 1.000.000 views per week op het eigen platform, en intussen bijna 100.000 volgers op de officiële Instagram account. Meer nog: de makers van 'SKAM' (NRK) noemen 'wtFOCK' de beste remake tot nu toe. Toch is de serie nog grotendeels onder de radar gebleven in de pers en bij het oudere publiek. En laat die authenticiteit nu net bijgedragen hebben tot het succes van de reeks.


WTF is 'wtFOCK'?

'WtFOCK' onderscheidt zich van de gemiddelde (jeugd)serie op verschillende vlakken. Ten eerste is het een online-first serie die eerst uitkomt op het eigen online platform en nadien op de SBS-zenders VIER en VIJF en op Play. Ten tweede is er de vorm: korte clips die voortdurend op onaangekondigde tijdstippen doorheen de week 'live' gaan (bijvoorbeeld op woensdag om 10.55 uur) en zich dan ook op dat tijdstip lijken af te spelen. Ten derde zijn er de personages: deze zijn ook effectief in character te volgen op social media, waardoor je op Instagram stories bijvoorbeeld kunt volgen wanneer één van hen meeloopt in een klimaatmars die op dat moment ook echt plaatsvindt in Brussel.

Ondanks die onderscheidende kenmerken is de serie nog grotendeels onder de radar gebleven in de pers. Dat is geen toeval. Telenet & SBS kozen ervoor om niet in te zetten op klassieke reclame, maar ruimte te geven aan grass roots en guerilla marketing zodat de serie door jongeren zelf ontdekt kon worden. Niets is namelijk minder cool dan 'die serie waar je je ouders al over hebt horen praten'. Toch begonnen ook ouders en leerkrachten  te merken dat er iets broeide bij de jeugd tijdens het laatste seizoen.

Bijna helft van 15- tot 20 jarigen keek wel eens naar 'wtFOCK'

De huidige jongerengeneratie – gen Z – staat in het Vlaamse medialandschap al langer bekend als die witte walvis waar iedereen op jaagt. Van de jongeren zegt men vaak dat ze niet meer te bereiken zijn, en al zeker niet met lokale content. 'wtFOCK' bewijst het tegendeel: Telenet en SBS lieten een onderzoek uitvoeren bij meer dan 2600 15- tot 34-jarigen, en wat blijkt? Op de vraag welke jeugdserie ze kennen, spant 'wtFOCK' de kroon. Binnen de leeftijdscategorie 15- tot 20-jarigen, blijkt bijna de helft de serie te volgen. Bovendien, eens ze één keer gekeken hebben zijn ze helemaal hooked: de overgrote meerderheid kijkt op frequente basis (meerdere keren per week). Daarmee scoort de serie even goed als 'Sex Education' of 'Riverdale': young adult Netflix series met een véél hoger budget – en navenante marketingcampagne.

Herkenbaarheid staat centraal

Hoe komt het dan dat deze Vlaamse jeugdreeks er toch in lijkt te slagen de jongeren massaal aan te spreken? Eerst en vooral het sterke verhaal en de herkenbaarheid van de 'wtFOCK' personages en hun reilen en zeilen. Op die manier bewijst de serie dat de jongere generatie niet enkel kiest voor grote Amerikaanse producties, maar dat lokale fictie die de taal van de jongeren spreekt minstens even goed kan scoren. En het spreken van die juiste taal is iets dat tijdens het creatieve proces van de serie altijd centraal stond.

Ils Neuts, hoofd Entertainment bij Telenet, legt uit: 'Het is fantastisch om te zien dat de kijkers er ook effectief mee akkoord gaan dat de serie erg herkenbaar is, want bij het schrijven van de serie was dat het belangrijkste doel. Daarom zijn we in gesprek gegaan met jongeren zelf: welke thema’s leven bij hen, hoe is hun interactie, welke woorden gebruiken ze wel/niet, welke kleding dragen ze, welke rol speelt religie, familie en liefde in hun leven enzovoort. We laten de leefwereld van tieners zien zoals die vandaag is, niet zoals volwassen die graag zouden zien.'

Ook bij productiehuis Sputnik waren ze zich erg bewust van de leefwereld van die jongeren. Rutger Beckers van Sputnik: 'Jongeren vandaag staan op een andere manier in het leven en gaan op heel andere manier om met zowel media als technologie. Door van social media een volwaardig onderdeel te maken van de storyworld en de verhalen in real time te vertellen, zit 'wtFOCK' recht in hun leefwereld. Door daarnaast heel goed te luisteren naar wat hen écht raakt en hen te betrekken bij het maakproces, is 'wtFOCK' minder betuttelend dan Vlaamse jeugdfictie in het verleden vaak was.'

De makers van de reeks durven ook risico's te nemen. De tieners in de serie hebben seksuele contacten en drinken alcohol, maar krijgen ook te kampen met zware issues zoals sextortion en aanranding. Al die thema's lijken erg herkenbaar voor de doelgroep. Op het einde van de aflevering over sextortion werd namelijk verwezen naar het jongerenplatform WAT WAT, waar je terecht kan voor hulp als je met gelijkaardige zaken geconfronteerd werd of wordt. Resultaat: de bezoekersaantallen van WAT WAT werden meer dan verdrievoudigd na de uitzending.

Een serie als 'wtFOCK' kan er dus ook toe bijdragen dat jongeren met moeilijk, persoonlijke en/of specifieke vragen hun weg vinden naar de juiste kanalen.

Jongeren zijn liefst regisseur van hun eigen audiovisuele ervaring

Prof. Dr. Lieven De Marez, de man achter de Digimeter, vindt het succes van de serie geen verrassing. 'Jongeren laten zich niet graag leiden door vaste structuren zoals lineair kijken op een vast scherm en op vaste tijdstippen. Ze willen zelf in controle zijn. Ze switchen tussen schermen en platformen, en willen als het ware regisseur zijn van hun eigen audiovisuele ervaring. Een online serie als 'wtFOCK' die in korte clips uitgebracht wordt haakt hier natuurlijk perfect op in. Het feit dat je kijkt via je smart device maakt het na afloop van de aflevering ook zoveel makkelijker om meteen door te stromen naar social media om de aflevering te bespreken of de accounts van de personages te volgen. En dat werkt.'

Authenticiteit brengt adverteerders bij moeilijk te bereiken jongerendoelgroepen

Ook het commerciële succes van 'wtFOCK' wordt bepaald door de opvallende authenticiteit van deze reeks: 'Adverteerders hebben het steeds moeilijker om jongeren te bereiken in hun natuurlijk omgeving, 'wtFOCK' biedt voor het eerst volgens de spelregels van de jongeren zelf nieuwe commerciële opportuniteiten in Vlaanderen', zegt Ilse De Leersnyder, Brandcare Sales Director bij de SBS-zenders VIER, VIJF en ZES. 'Met bewust een selectief aantal merken creëren wij vandaag storytelling die opvalt en blijft hangen bij de jongeren omdat deze communicatie hen aanspreekt en niet onnatuurlijk aanvoelt.'

Zeer binnenkort krijgt 'wtFOCK' opnieuw een vervolg. Hou www.wtfock.be in de gaten om het als eerste te ontdekken.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)