oud bericht over sky news bij telenet
#1
Telenet onderbreekt Bush, vervangt Sky News door Al Jazeera

Ingezonden op 2007-01-24 03:56

Kabelbedrijf Telenet vond het nodig om een software-update van zijn digitale decoders door te voeren tijdens de State Of The Union speech van de Amerikaanse president. Zit ik naar CNN te kijken (bij Telenet enkel nog te bekijken langs digitale weg), begint mijn Digicorder plots zichzelf te resetten, firmware te downloaden en terug op te starten. Gelukkig duurde de onderbreking van het beeld maar een minuut of drie, maar mijn opname van de toespraak is wel onderbroken en kan niet verdergezet worden zolang het update-proces nog bezig is, nu al een kwartier lang.

Sommige Telenet-abonnees betalen extra voor optionele pakketten. Abonnees van het Prime-pakket konden tot voor kort naar het Britse nieuwskanaal Sky News kijken. Dat is sinds eind december voorbij: Telenet heeft Sky News afgevoerd en vervangen door Al Jazeera International, de Engelstalige versie van het Arabische nieuwskanaal. Een TV-kanaal dat, zo lezen we op de Telenet-website:

[...] een tegengewicht [wil] vormen en de balans in de zuid-noord stroom van informatie [wil] herstellen met accuraat, onpartijdig en objectief nieuws voor een wereldpubliek [...]


Misschien kan Telenet even de mening vragen van de Tunesische intellectueel Khaled Shawkat, of van Tariq Al-Homayed, de hoofdredacteur van een Arabische krant in Londen, over die "accurate", "onpartijdige" en "objectieve" berichtgeving, voor het kabelbedrijf de reclameteksten van Al Jazeera letterlijk overneemt op zijn website?

Zowel Sky News als Al Jazeera International zijn gratis via satelliet te bekijken, maar op de digitale kabel is de plaats blijkbaar beperkt en moet de ene wijken voor de andere. Tijd om over te stappen naar TV Vlaanderen?

Maar noch Telenet, noch TV Vlaanderen, noch Belgacom TV durven een nieuwskanaal als Fox News op de buis te brengen. In augustus jongstleden had ik hierover een korte email-conversatie met Janet Alshouse, senior vice president voor internationale distributie bij Fox News. Haar reactie:

Fox News is momenteel niet beschikbaar in België. De kabelmaatschappijen denken niet dat er een publiek voor bestaat.


Politiek en mediabedrijven in België voeren "diversiteit" hoog in hun vaandel, maar dat geldt blijkbaar niet voor diversiteit van opinies. Zeker niet voor opinies die in België politiek niet correct geacht worden, zoals de Republikeins getinte opiniëring van Fox News.
Antwoord
#2
mjah,hier moest het kind een naam hebben zeker,toen was de capaciteit nog minder ook Sad
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)