Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Orange Belgium vernieuwt mobiele bundels, introduceert GO
#1
Orange Belgium heeft zijn mobiele abonnementen vernieuwd onder de naam GO. Deze vereenvoudigde GO-portefeuille bestaat nu nog uit vier mobiele abonnementen voor ronde prijzen. Orange GO is bedoeld voor gezinnen, met gezinskortingen zonder dat gezinsleden een collectieve databundel hoeven te delen.

Het abonnement GO Light biedt 500 MB en 90 belminuten voor EUR 10 per maand. GO Plus van EUR 20 bevat 5 GB en onbeperkt bellen. GO Intense met 15 GB komt op EUR 30 per maand.

Het abonnement GO Unlimited kost EUR 40 per maand, met een speed stepdown. Nadat 30 GB zijn verbruikt, reduceert Orange Belgium de datasnelheid tot 512 kbps. Onbeperkt sms en MMS zit bij alle vier de bundels. Ter introductie zit op alle online bestellingen drie maanden lang 50 procent korting.

Kortingen voor huishoudens

Orange Belgium geeft kortingen aan gezinsleden. Het GO Light abonnement biedt ‘Orange Circle’: gratis bellen tussen twee, drie of vier Orange mobiele nummers op hetzelfde factuuradres.

In combinatie met Love kabelinternet en tv biedt het merk extra korting op de mobiele bundels. Een GO Intense is dan EUR 21, een GO Unlimited is dan EUR 31. Het blijven wel afzonderlijke bundels, er is geen gezinsabonnement met een gezamenlijke pot.

De ‘dieren’ abonnementen worden niet meer verkocht, maar blijven wel beschikbaar voor bestaande klanten. Orange Belgium adviseert klanten om over te stappen op een van de GO opties. In vergelijking met begin 2018 verbruikten klanten van Orange Belgium eind 2019 2,5 maal zoveel mobiele data, ofwel 4,5 GB/maand. Het verbruik groeit ook nog steeds.
Antwoord
#2
Orange Belgium heeft zijn mobiele abonnementen gewijzigd. Het bedrijf brengt zijn vernieuwde aanbod onder de Go-aanduiding uit. Tegelijk stopt het bedrijf met het aanbieden van de abonnementen met dierennamen, zoals Dolfijn, Koala en Arend, aan nieuwe klanten.

Orange brengt zijn aanbod terug tot vier abonnementen onder de Go-merknaam: Go Light, Go Plus, Go Intense en Go Unlimited. Het bedrijf richt zich daarbij op uitbreiding van de hoeveelheid geboden mobiele data en dan vooral voor gezinnen. Volgens Orange verbruikten zijn klanten eind 2019 gemiddeld 4,5GB per maand, wat vooral toe te schrijven is aan de komst van de abonnementen met onbeperkt data.

De meeste abonnementen met dierennamen kennen een vergelijkbaar Go-alternatief, maar Dolfijn verdwijnt. Orange maakt zelf de vergelijking tussen Koala en Go Plus; klanten krijgen voortaan 5GB in plaats van 4GB voor 20 euro per maand. Een klant met een Arend-abonnement krijgt bij een overstap naar Go Unlimited een fair use-hoeveelheid data van 30GB in plaats van 20GB, bij een gelijkblijvende prijs van 40 euro. Bij overschrijding daalt de snelheid naar 512kbit/s.

De Love Duo- en Love Trio-aanvullingen met respectievelijk vast internet en vast internet plus tv blijven bestaan, maar de verdubbeling van mobiele data in combinatie met Love verdwijnt. Dat betekent dat een klant die Koala in combinatie met Love afneemt en die overgaat naar Go Plus, van 8GB naar 5GB mobiele data gaat. Orange adviseert dan een overstap op Go Intense, met 15GB.

De gezinskortingen bij afname van meer dan één simkaart bieden voordeel bij Go Intense en Go Unlimited. Een gezin dat twee sims als onderdeel van Go Intense afneemt, betaalt bijvoorbeeld 21 euro per maand per sim, met behoud van elk 15GB data, waar dat voor een enkele sim 30 euro per maand is. Wie Go Intense met Go Unlimited of tot vijf abonnementen van Intense of Unlimited combineert, krijgt nog eens 9 euro per maand per abonnement korting.

De nieuwe abonnementen komen vanaf 10 maart beschikbaar. Klanten van Orange kunnen hun bestaande dierenabonnementen behouden, maar het bedrijf biedt ze niet langer aan nieuwe klanten aan.
Antwoord
#3
De nieuwe tarieven die door Orange België zijn aangekondigd, suggereren dat de operator meer gaat focussen op waarde dan op volume. Uit de laatste cijfers van Telecompaper blijkt dat de Belgische omzet uit mobiele diensten onder druk blijft staan, met een daling van 4,9 procent op jaarbasis tot EUR 696 miljoen in het vierde kwartaal van 2019. Proximus liet de grootste daling van de omzet uit mobiele diensten zien, maar de omzet van Orange daalde ook voor het tweede opeenvolgende kwartaal op jaarbasis.

Orange positioneert zich als de uitdager op de Belgische markt sinds het bedrijf in 2017 startte met zijn vaste breedbandactiviteiten via de kabel. Dit heeft geleid tot klantgroei op de mobiele- en breedbandmarkt, gestuwd door kortingen en dubbele data voor mobiele klanten die hun mobiele aansluiting combineren de Love-abonnementen (vaste aansluiting).

In de nieuwe mobiele Go-abonnementen van Orange is het aanbod van dubbele data verdwenen en de zogenaamde 'Love-korting' is alleen nog beschikbaar voor klanten die duurdere mobiele abonnementen gebruiken, vanaf EUR 30 voor 15 GB per maand. Klanten van Orange zijn gewend geraakt aan grote databundels. Daarom hanteert Orange nu de ‘more for more’ -strategie om klanten te laten betalen voor de grote bundels. Dit volgt op twee opeenvolgende kwartalen van lagere omzet bij de operator.

De omzet uit telefonie daalde 1 procent op jaarbasis bij Orange in Q4, na een daling van 1,7 procent in Q3 2019. Dit was nog steeds minder dan dalingen van 4,1 procent bij Telenet en 8,3 procent bij Proximus in Q4, zo blijkt uit cijfers van Telecompaper.

"De nieuwe prijsstelling van Orange is nog steeds zeer concurrerend in vergelijking met het aanbod van Telenet en Proximus en zou geen significante invloed moeten hebben op de groei van het klantenbestand", aldus Marion ter Welle, senior analist van Telecompaper voor de Belgische markt. "Niettemin zijn alle drie de telecomproviders nu stevig gefocust op het hogere segment van de markt met combinatiepakketten voor vaste en mobiele diensten. Dit kan leiden tot intensievere promotionele activiteiten en verdere druk op de omzet in de komende kwartalen."
Antwoord