Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Belgische tv-aanbieders richten pijlen op premium content na derde kwartaal van dalin
#1
De concurrentie op de Belgische tv-markt neemt toe doordat streamingdiensten steeds meer ingeburgerd raken. Dit heeft de afgelopen weken geleid tot meerdere aankondigingen over nieuwe content-ondernemingen. Proximus werkt samen met Disney+, Orange zet in op voetbal en Telenet bereidt zijn eigen SVoD-dienst voor. De toegenomen aandacht voor content komt doordat de Belgische televisiemarkt in het tweede kwartaal van 2020 voor een derde opeenvolgende kwartaal abonneeverliezen laat zien, zo blijkt uit onderzoek.

Het aantal tv-abonnementen daalde in het tweede kwartaal met 7.000, vergelijkbaar met de daling in de voorgaande twee kwartalen, zo blijkt uit de nieuwste editie van het Belgische Total Communications Market-rapport van Telecompaper. Het totaal aantal tv-abonnees op de Belgische markt bedroeg eind juni 4.548 miljoen, een daling ten opzichte van de piek van 4.570 miljoen in het derde kwartaal van 2019. De tv-omzet steeg in het tweede kwartaal van 2020 nog steeds met meer dan 1,6 procent op jaarbasis, maar daalden met 1,9 procent op kwartaal basis.

De daling in het tweede kwartaal is mogelijk deels te wijten aan de opschorting van live sport tijdens door de uitbraak van het coronavirus, een factor die wordt genoemd door Telenet, de grootste televisieaanbieder in België. De trend op langere termijn kan echter de eerste tekenen zijn van een 'cord cutting trend' in België. De vele aankondigingen over nieuwe content in de afgelopen weken suggereren dat de operators zich voorbereiden op meer druk op het aantal abonnees. Deze omvatten:

Telenet en DPG Media hebben de joint venture Streamz opgericht om een ​​SVoD-dienst voor de Vlaamse markt te ontwikkelen. Telenet is naar verluidt ook van plan om zijn tv-kanalen Vier, Vijf en Zes te hernoemen naar de naam ‘Play’ die wordt gebruikt voor zijn premium-contentaanbiedingen en een nieuwe streaming-app voor de kanalen te lanceren.
Proximus heeft een partnerschap gesloten met Disney+ voorafgaand aan de lancering van de streamingdienst in België midden september. Abonnees op de ‘All Stars’ premium tv-pakketten - die in maart zijn geïntroduceerd om streaming en standaard tv-content te bundelen - krijgen het eerste jaar Disney+ gratis. De Disney+ -app zal ook worden geïntegreerd in de Proximus-settopbox, net als Netflix.
Orange heeft zich gefocust op het nieuwe voetbalseizoen. Het was de eerste die een deal aankondigde om de nieuwe Eleven Sports-kanalen voor het Belgische voetbal te distribueren, en dit komt sterk naar voren in de nieuwste marketingcampagne van Orange.
De aankondigingen volgen op recente berichten dat Belgen een inhaalslag maken op de streamingmarkt, met steeds meer consumenten die video online bekijken. Uit de jaarlijkse Digimeter-enquête bleek dat maar liefst 40 procent van de Vlaamse huishoudens Netflix gebruikt, en Orange zei dat het Netflix-gebruik dit voorjaar met 45 procent is gestegen tijdens de lockdown-maatregelen rondom het coronavirus.

"Een verdere daling van het aantal televisieabonnees is waarschijnlijk onvermijdelijk, vanwege de jaarlijkse prijsstijging van Telenet in oktober als mogelijke trigger", zegt Marion ter Welle, onderzoeksanalist bij Telecompaper voor België en co-auteur van het Belgische Total Communications-rapport. "Om de daling van het aantal abonnementen compenseren, moeten operators zich concentreren op het verhogen van de ARPU met premiumdiensten en het nemen van een deel van de groeiende omzet op de streamingmarkt."
Antwoord