Base lanceert 4G in 15 steden
#1
Base Company lanceert dinsdag 1 oktober zijn 4G-netwerk in 15 steden. Met de grootschalige lancering stelt Base zijn ambities in de uitrol van 4G te tonen. Meer steden zullen snel volgen, belooft de Belgische mobiele dochter van KPN. Base-klanten met een unlimited-bundel vanaf B-39 krijgen 4G automatisch aangeboden in hun bestaande pakket. Base lanceert na Belgacom als tweede operator 4G in België.

Base stelt dat klanten een snelheid tot 20 Mbps download kunnen verwachten – mits ze beschikken over een 4G-smartphone, zich bevinden in een gebied met 4G-bereik en een abonnement hebben waarin 4G wordt aangeboden. Eerder dit jaar versnelde Base zijn 3G-netwerk met de dual carrier-technologie, met theoretische snelheden tot 42 Mbps. Naast de verdere uitrol van 4G, zal de operator dan ook zijn 3G-netwerk in de komende maanden verder verbeteren.

Mobistar liet recent na kritiek van de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankop over de trage 4G-uitrol in België weten dat het nog voor het einde van 2013 met 4G actief zal worden. De dochter van Orange verwacht in 2015 de uitrol af te ronden.

Belgacom-dochter Proximus biedt sinds 2012 4G aan in een geleidelijk groeiend aantal steden (inmiddels 100). Proximus had eind juni een dekking met 4G van 35 procent van de Belgische bevolking. Op het verbeterde 3G-netwerk biedt Proximus naar eigen zeggen tot maximaal 42 Mbps.

Voor de iPhone ligt de situatie nog anders. Mobistar heeft als enige een overeenkomst gesloten met Apple, zodat de iPhone 5 en hoger gebruik kunnen maken van LTE-1800, zodra het er is. Belgacom en Base hebben hun netwerk niet laten certificeren en kunnen de hogere snelheden dan ook niet aanbieden aan hun klanten met een iPhone. De Tijd meldt dat de iPads met 4G wel geschikt zijn voor 4G bij alle drie de netwerken.

De Belgische overheid veilt op 12 november licenties voor het 800 MHz-spectrum. Naar verwachting doen alleen Belgacom, Mobistar en Base mee aan de veiling. De iPhone 5s en 5c zijn ook geschikt voor LTE-800.

4G van Base is beschikbaar in:

Aalst
Antwerpen
Beveren
Brugge
Charleroi
Gent
Genk
Oostende
Hasselt
Kortrijk
Leuven
Liège
Mechelen
Namur
Sint-Truiden
Antwoord
#2
Ik heb bij mobistar nog nooit problemen met mijn verbinding gehad.Normaal bel ik niet overdreven enkel deze maand hen ik moeten bij betalen,maar dat was dan ook de enigste keer sinds ik bij telenet zit.Zolang blijft alles in één pakket zitten anders zou een overstap naar base voor mijn gsm wel eens kunnen de waarheid worden.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)