Orange boekt 10,7% groei ebitdaaL dankzij groei in postpaid
#1
Orange Belgium meldt een groei van de ebitdaaL van 10,7 procent in het vierde kwartaal dankzij een solide groei van de omzet uit retaildiensten en maatregelen om de kosten te beheersen. De omzet in Q4 groeide met 5,3 procent tot EUR 361,4 miljoen, vergeleken met dezelfde periode in 2020.

De ebitdaaL steeg met 10,7 procent op jaarbasis tot EUR 95,1 miljoen, door de hogere omzet uit retaildiensten en kostenefficiënties in reclame en promotie en vastgoedkosten. De ecapex stijgen met 16,4 procent tot EUR 82,6 miljoen, wat voornamelijk wordt verklaard door een inhaalbeweging ten opzichte van vorige kwartalen en de uitrol van het gedeelde RAN. De schulden bedragen EUR 69,5 miljoen, met een schuldgraad van 0,2x.

Als operationele successen noemt Orange Belgium het akkoord met Nethys om de Waals-Brusselse kabelaar Voo over te nemen en verder de introductie van Orange TV Lite, het Orange 5G Lab in Antwerpen en het nieuwe merk hey!. Dit zijn stappen naar de nieuwe marktpositionering, zoals aangekondigd in het strategisch plan Orange Ahead.

Resultaten in lijn met doelen, geen dividend

Orange presteerde met de ebitdaaL beter dan het verwachte bereik van EUR 320-340 miljoen. De andere cijfers waren in lijn met de vooruitzichten die Orange bij de Q3-cijfers heeft gegeven. De lage eencijferige groei van de omzet bleek uiteindelijk 3,7 procent. De ecapex bedroegen EUR 204,1 miljoen, binnen het vooropgestelde bereik van EUR 200-220 miljoen .

Het bedrijf zal over 2021 geen dividend uitkeren, omdat de balans wordt beïnvloed door de overname van 75 procent minus één aandeel van VOO en de naderende Belgische Multibandveiling.

Orange Belgium verwacht in 2022 een lage eencijferige groei van de omzet. De onderneming streeft naar een ebitdaaL tussen EUR 350 miljoen en 370 miljoen. De totale ecapex liggen in 2022 naar verwachting tussen de EUR 210 miljoen en de 230 miljoen.

Orange Belgium gaat vanaf nu twee keer per jaar cijfers publiceren. De halfjaarcijfers komen op 22 juli, de jaarcijfers in februari volgend jaar.

2,7 miljoen klanten postpaid

Het aantal mobiele postpaidklanten groeide met 3,9 procent op jaarbasis en met 24.000 in de laatste drie maanden van 2021, tot in totaal 2,7 miljoen. Op de kabel groeide het klantenbestand in 12 maanden met 20,8 procent.

De ARPO uit convergente b2c-aanbiedingen daalt met 1,3 procent op jaarbasis tot EUR 72,7 als gevolg van het steeds grotere aantal klanten met een voordeliger Love Duo-abonnement, lagere aansluitingskosten en kortingen op mobiele tariefplannen in het convergente segment.

De ARPO uit abonnementen met alleen mobiele diensten is gestegen met 0,6 procent op jaarbasis tot EUR 19,90, voornamelijk door de hogere bundeloverschrijdende inkomsten door het toegenomen roamingverkeer.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)