Telenet cijfers 3de kwartaal
#1
Telenet heeft in het derde kwartaal gemerkt dat sommige klanten kritisch naar hun telecompakket kijken en beslissen om bepaalde diensten te schrappen. Toch wist het telecombedrijf zijn financiële resultaten, onder meer dankzij een tariefverhoging, op peil te houden.

De omzet in het kwartaal van juli tot september kwam 3,1 procent hoger uit dan in dezelfde periode vorig jaar, op 660,5 miljoen euro. De ebitda (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) bedroeg 347,3 miljoen euro, wat 2,6 procent meer was dan vorig jaar. 

De omzetstijging is onder meer te danken aan de tariefverhoging die Telenet in juni doorvoerde. Het trok zijn tarieven voor internet, televisie en telefonie toen op met 4,7 procent.

Telenet zag het klantenverloop licht toenemen over al zijn diensten, in een “verscherpt concurrentieklimaat”. Tegelijk stelde het bedrijf ook vast dat klanten hun pakket onder de loep beginnen nemen en soms diensten opzeggen.

Telenet vermeldt die “productoptimalisatie wegens het macro-economische klimaat” als een van de verklaringen voor de daling van het aantal televisieabonnees (- 18.600 in het derde kwartaal) en het lagere aantal klanten voor de premiumpakketten Play Sports en Streamz.

CEO John Porter kwam op de trend terug in een call met analisten. “Er is zeker een verhoogde activiteit van klanten die hun bundels meer op maat willen brengen”, zei hij. Maar volgens Porter kan de ONE-formule (een bundel van internet en telefonie) van Telenet voor gezinnen voordeliger uitkomen dan een combinatie van de goedkoopste afzonderlijke aanbiedingen in de markt.

“Naar premium-tv-abonnementen kijken mensen wel als ze willen besparen, niet alleen naar Streamz (waar Telenet voor de helft eigenaar van is, red.) maar ook naar andere streamingdiensten. Daar zit zeker veel beweging in”, aldus Porter. Ook op de tv-dienst in het algemeen is er druk.

Ook zegt Porter dat klanten nagaan of ze niet op een trager en goedkoper basisabonnement kunnen overstappen. Maar hij meent dat het basisabonnement van Telenet de concurrentie met concurrerende goedkope formules aankan. “Downgraden is een factor, maar onze ARPU (indicator voor inkomsten per klant, red.) is nog gestegen. We slagen er dus vrij goed in om dat te counteren.”
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)