2 uren geleden
Klanten van telecomprovider Telenet kunnen nog tot minstens eind 2026 televisie blijven kijken zonder dat ze daarvoor ook een internetabonnement moeten afsluiten. Dat heeft het bedrijf aangekondigd in 'WinWin', het consumentenprogramma op Radio 2. Telenet is volop bezig met het vervangen van de oudere digicorders. De nieuwe toestellen werken enkel nog met een internetaansluiting waardoor sommige klanten zich verplicht voelden om een duurder abonnement met internet te nemen, ook al zouden ze dat verder niet gebruiken. Dat hoeft voorlopig dus niet meer.
Telenet heeft de afgelopen weken heel wat klanten aangemoedigd om hun oudere decoder (gratis) in te ruilen voor een nieuwe tv-box. Zo'n 40 procent van alle klanten met een tv-abonnement heeft het toestel immers nog niet omgeruild. Voor klanten die naast een tv-abonnement ook een internetabonnement bij Telenet hebben, heeft de nieuwe tv-box extra voordelen. Maar mensen die enkel televisie willen kijken en geen behoefte hebben aan een internetabonnement, voelden zich nu verplicht dat erbij te nemen. Daardoor zou de prijs van hun abonnement maandelijks met tientallen euro's naar omhoog gaan.
Eind 2026 zullen we pas opnieuw bekijken of we finaal stoppen met de digicorder of niet
Stefan Coenjaerts, woordvoerder Telenet
Aan klanten werd verteld dat de digicorder vanaf dit najaar niet meer ondersteund zou worden. Het toestel zou voorlopig nog blijven werken, maar eens het stukging zou een tv-box onvermijdelijk worden. Daar komt Telenet nu van terug. "We gaan niet stoppen met de decoder te ondersteunen. Eind 2026 zullen we opnieuw bekijken of we daar al dan niet finaal mee stoppen. Mogelijk blijft het langer bestaan, maar al minstens tot die tijd willen we klanten die enkel digitale tv via de klassieke kabel willen kijken blijven bedienen", zegt Stefan Coenjaerts, woordvoerder van Telenet, bij 'WinWin' op Radio 2.
Tv-kijken zonder extra's
Wie liever via de oudere digicorder en het klassieke kabelabonnement televisie wil blijven kijken bij Telenet kan dat dus voorlopig nog met een gerust hart blijven doen. "De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat een aantal functies die de tv-box heeft niet zullen werken op de digicorder. Zo zullen klanten zonder internetabonnement vanaf december niet meer naar Play Sports kunnen kijken. Verder zullen een aantal apps niet meer werken en zal je bijvoorbeeld ook geen opnames kunnen maken in de cloud."
In een verder verleden boden we tv-abonnementen zonder de optie internet aan, maar daar zijn we in 2015 definitief mee gestopt
Fabrice Gansbeke, woordvoerder Proximus
Bij concurrent Proximus is het al jaren niet meer mogelijk om televisie te kijken zonder internetabonnement. "In 2004 zijn we meteen gestart met een digitaal tv-aanbod. Dat signaal verloopt over een internetlijn dus die had je sowieso nodig om televisie te kunnen kijken."
Toch was het niet altijd verplicht om ook een internetabonnement van Proximus aan te schaffen. "In een verder verleden was het wel mogelijk om enkel een tv-product te nemen bij Proximus, maar je had wel nog steeds een internetaansluiting nodig. Daardoor was het prijsverschil niet zo groot en was het tv-product ook niet meer zo populair. Daarom zijn we daar in 2015 definitief mee gestopt."
Enkel met internet van de provider zelf
Zowel bij Telenet als bij Proximus moet je een internetaansluiting hebben van de provider zelf. Digitale televisie bij Telenet kijken met een internetaansluiting van Proximus of omgekeerd zal niet lukken. Een slimme commerciële truc? "Dat heeft technische redenen. We gebruiken een niet-publieke versie van het internet. Daardoor kunnen we problemen sneller oplossen en een veel betere kwaliteit bieden", zegt de woordvoerder van Telenet.
Tv-kijken met Proximus kan je wel doen als je een internetabonnement hebt bij Mobile Vikings of Scarlet. Dat zijn twee dochterondernemingen van Proximus die hetzelfde netwerk gebruiken. Al kan je in de praktijk eigenlijk geen tv-abonnement bij Proximus meer afsluiten zonder de optie internet erbij te nemen. Voor alle packs heb je internet van het bedrijf zelf nodig.
Een nieuwe tv-box van Telenet kan je niet kopen, zoals dat vroeger met een decoder kon. Dat toestel kan je alleen huren en kost je 11,26 euro per maand. Als een gehuurd toestel stukgaat, vervangt Telenet het gratis. Een gekochte decoder die defect is, moet je - na de wettelijke garantieperiode van 2 jaar - zelf betalen.
Telenet heeft de afgelopen weken heel wat klanten aangemoedigd om hun oudere decoder (gratis) in te ruilen voor een nieuwe tv-box. Zo'n 40 procent van alle klanten met een tv-abonnement heeft het toestel immers nog niet omgeruild. Voor klanten die naast een tv-abonnement ook een internetabonnement bij Telenet hebben, heeft de nieuwe tv-box extra voordelen. Maar mensen die enkel televisie willen kijken en geen behoefte hebben aan een internetabonnement, voelden zich nu verplicht dat erbij te nemen. Daardoor zou de prijs van hun abonnement maandelijks met tientallen euro's naar omhoog gaan.
Eind 2026 zullen we pas opnieuw bekijken of we finaal stoppen met de digicorder of niet
Stefan Coenjaerts, woordvoerder Telenet
Aan klanten werd verteld dat de digicorder vanaf dit najaar niet meer ondersteund zou worden. Het toestel zou voorlopig nog blijven werken, maar eens het stukging zou een tv-box onvermijdelijk worden. Daar komt Telenet nu van terug. "We gaan niet stoppen met de decoder te ondersteunen. Eind 2026 zullen we opnieuw bekijken of we daar al dan niet finaal mee stoppen. Mogelijk blijft het langer bestaan, maar al minstens tot die tijd willen we klanten die enkel digitale tv via de klassieke kabel willen kijken blijven bedienen", zegt Stefan Coenjaerts, woordvoerder van Telenet, bij 'WinWin' op Radio 2.
Tv-kijken zonder extra's
Wie liever via de oudere digicorder en het klassieke kabelabonnement televisie wil blijven kijken bij Telenet kan dat dus voorlopig nog met een gerust hart blijven doen. "De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat een aantal functies die de tv-box heeft niet zullen werken op de digicorder. Zo zullen klanten zonder internetabonnement vanaf december niet meer naar Play Sports kunnen kijken. Verder zullen een aantal apps niet meer werken en zal je bijvoorbeeld ook geen opnames kunnen maken in de cloud."
In een verder verleden boden we tv-abonnementen zonder de optie internet aan, maar daar zijn we in 2015 definitief mee gestopt
Fabrice Gansbeke, woordvoerder Proximus
Bij concurrent Proximus is het al jaren niet meer mogelijk om televisie te kijken zonder internetabonnement. "In 2004 zijn we meteen gestart met een digitaal tv-aanbod. Dat signaal verloopt over een internetlijn dus die had je sowieso nodig om televisie te kunnen kijken."
Toch was het niet altijd verplicht om ook een internetabonnement van Proximus aan te schaffen. "In een verder verleden was het wel mogelijk om enkel een tv-product te nemen bij Proximus, maar je had wel nog steeds een internetaansluiting nodig. Daardoor was het prijsverschil niet zo groot en was het tv-product ook niet meer zo populair. Daarom zijn we daar in 2015 definitief mee gestopt."
Enkel met internet van de provider zelf
Zowel bij Telenet als bij Proximus moet je een internetaansluiting hebben van de provider zelf. Digitale televisie bij Telenet kijken met een internetaansluiting van Proximus of omgekeerd zal niet lukken. Een slimme commerciële truc? "Dat heeft technische redenen. We gebruiken een niet-publieke versie van het internet. Daardoor kunnen we problemen sneller oplossen en een veel betere kwaliteit bieden", zegt de woordvoerder van Telenet.
Tv-kijken met Proximus kan je wel doen als je een internetabonnement hebt bij Mobile Vikings of Scarlet. Dat zijn twee dochterondernemingen van Proximus die hetzelfde netwerk gebruiken. Al kan je in de praktijk eigenlijk geen tv-abonnement bij Proximus meer afsluiten zonder de optie internet erbij te nemen. Voor alle packs heb je internet van het bedrijf zelf nodig.
Een nieuwe tv-box van Telenet kan je niet kopen, zoals dat vroeger met een decoder kon. Dat toestel kan je alleen huren en kost je 11,26 euro per maand. Als een gehuurd toestel stukgaat, vervangt Telenet het gratis. Een gekochte decoder die defect is, moet je - na de wettelijke garantieperiode van 2 jaar - zelf betalen.