Antwerpen : gratis wifi van station tot schelde
#1
Antwerpen biedt gratis wifi aan van station tot Schelde

De stad Antwerpen gaat tegen eind dit jaar werk maken van een grote gratis wifi-zone die zich moet uitstrekken langs een as van het Koningin Astridplein aan het Centraal Station tot het Steenplein aan de Schelde.
Zowel Antwerpenaars als bezoekers zullen ervan gebruik kunnen maken. Door een samenwerking met commerciële partners kost het project de stad zelf niets, maar ze stelt wel verschillende van haar gebouwen ter beschikking om de nodige installaties op aan te brengen.

Het Antwerpse stadsbestuur zette in het bestuursakkoord van vorig jaar stevig in op digitale dienstverlening en communicatie. Nu wil het daarbovenop zorgen dat bewoners en bezoekers daar ook optimaal van kunnen genieten. Gratis draadloos internet in bepaalde zones van de publieke ruimte moet in dat verhaal een belangrijke stap vormen.

Het project zal in verschillende fases gerealiseerd worden. De eerste inplanting start begin augustus al, waardoor het netwerk na de zomer kan worden uitgebouwd. Eind dit jaar moet op die manier al een eerste zone ontstaan rond de centrale as tussen station en Schelde, meer bepaald van de De Keyserlei over de Meir richting Groenplaats en Grote Markt tot het Steenplein. Ook aan het Theaterplein zal er dan al gratis wifi beschikbaar zijn.

In een tweede fase begin volgend jaar komen voornamelijk een aantal pleinen en parken aan de beurt zoals het Mechelseplein, het Hendrik Conscienceplein, de Bolivarplaats, het Koning Albertpark, de Franklin Rooseveltplaats en het Stadspark. De Antwerpse districten buiten het stadscentrum komen in een nog nader te bepalen derde fase aan bod.
DS
Antwoord
#2
Terwijl antwerpen commerciele partners heeft voor gratis wifi : worden de gemeenten beschouwd als een operator ?

Gemeenten die hun inwoners gratis wifi willen aanbieden op het marktplein of andere openbare domeinen zijn alvast gewaarschuwd. De brief van het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie (BIPT) is duidelijk: ‘Indien de internettoegang op zowel tijdelijke als definitieve basis door de gemeente aangeboden wordt op het publieke domein, dan wordt zij beschouwd als een operator’. En daar zijn heel wat verplichtingen aan verboden. Zo moet er een jaarlijkse premie van 636 euro betaald worden aan het BIPT. Elke gebruiker van de dienst moet bovendien geïdentificeerd kunnen worden. Anoniem op het wifi-netwerk gaan mag niet. Bovendien moet volgens de dataretentierichtlijn de gegevens van wie het gebruikt en wanneer er gecommuniceerd is ook bijgehouden worden. En als dat nodig is moet er samengewerkt worden met de gerechtelijke instanties en de veiligheidsdiensten.

Beltug en V-ICT-OR, de vereniging die zich toelegt op de ict-noden van lokale besturen, stellen zich hier vragen over en bereiden een standpunt voor. De brief van het BIPT stelt wel dat het niet gaat om wifi-diensten van bibliotheken, gemeentelijke diensten of gemeentescholen. “Maar ook daar is het niet altijd duidelijk,” stelt Beltug voorzitter Danielle Jacobs. Zij wijst er op dat Beltug wekelijks vragen krijgt van bedrijven over waar men nu rekening mee moeten houden als men wifi-toegang wil bieden voor bezoekers.

“Er wordt een Koninklijk Besluit voorbereid, wat een goede zaak is want dan wordt het tenminste duidelijk, maar wij vrezen dat er teveel regels opgelegd zullen worden. Bedrijven die al dan niet tijdelijk wifi willen aanbieden, moeten dat makkelijk en snel kunnen. Het KB voor wifi-diensten moet daarom laagdrempelig en zo ruim mogelijk zijn.” Beltug wil duidelijkheid over de gegevens die bijgehouden moeten worden, wil geen disproportionele eisen in verband met dataretentie en wil een goede afstemming tussen justitie, privacycommissie en het BIPT als het gaat over de verplichtingen in verband met identificatiegegevens.
Antwoord
#3
De Lijn rust alle Antwerpse bus- en tramhaltes uit met QR-codes

Reizigers van De Lijn zullen tegen midden september in de hele provincie Antwerpen in real-time reisinformatie kunnen opzoeken via een QR-code aan elk van de 6.000 bus- en tramhaltes.
Sinds mei liep er in Antwerpen een kleinschalig testproject met QR-codes aan tramhaltes van De Lijn, waarmee gebruikers real-time informatie over de doorkomst- en wachttijden van de trams konden verkrijgen. Nu worden alle 6.000 bus- en tramhaltes in de hele provincie ermee uitgerust, meldt De Lijn.

Een QR-code is een tweedimensionale streepjescode die je met de camera van je smartphone kunt inscannen, waarna je naar bepaalde websites geleid wordt. In mei rustte De Lijn 350 Antwerpse tramhaltes met zulke codes uit in het kader van het marketingproject 'Antwerpen Tramstad’. Op die manier konden reizigers meteen opzoeken wanneer hun volgende tram eraan kwam.

Uit de resultaten bleek dat reizigers de QR-codes veel gebruiken en er tevreden over zijn, aldus de Vlaamse vervoersmaatschappij. "In mei werden de QR-codes aan de tramhaltes 3.510 keer gebruikt. In juni steeg dat tot 4.956 bezoeken, of 41 procent meer. En het aantal gebruikers blijft stijgen", zegt Antwerps directeur Tom Meeuws.

In juli werden voorlopig al 10.900 opzoekingen uitgevoerd. "Daarom rusten we tegen medio september alle 6.000 Antwerpse bushaltes uit met een QR-code", aldus Meeuws.

Een verdere uitrol in Vlaanderen?
Een externe enquête heeft aangetoond dat er nood is aan real-time informatie bij haltes, aldus De Lijn. "We gaan nu vooral kijken of de mensen de codes gaan blijven gebruiken. Daarna kan het bijvoorbeeld verder uitgerold worden in Vlaanderen", stelt Antwerps communicatiedirecteur Marc Deschuyter.
Volgens Deschuyter heeft deze "bijkomende service" overigens geen gevolgen voor andere manieren van kennisgeven, zoals folders of fysieke borden aan haltes.
Antwoord
#4
Gratis wifi op 90 trams in Antwerpen en Gent

Dit najaar worden negentig trams uitgerust met gratis wifi. Het proefproject van De Lijn wordt daarmee flink uitgebreid.

Het gaat om de zogenaamde Hermelijntrams in Antwerpen en Gent die vanaf november over gratis wifi beschikken. Dit na een proefproject waarbij al vijftien trams werden uitgerust.
“De voorbije jaren hebben we wifi getest op enkele trams, nu gaan we voor een grootschalige publiekstest met 90 voertuigen,” legt Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn, uit. “Met de wifitrams willen we een extra service bieden aan onze reizigers. 7 van de 10 verkochte mobiele telefoons zijn immers smartphones. Met de wifi maken we het onze reizigers ook makkelijker om onze realtime reisinfotoepassingen te gebruiken, want daarvoor heb je een dataverbinding nodig. Na een proefperiode evalueren we of er wifi kan komen op bijkomende voertuigen.”

Het wifi-signaal is afkomstig van het 3G- en 4G-netwerk van Mobistar. De wifi-oplossing zelf is afkomstig van Zapfi (voor Gent) en Citymesh (voor Antwerpen). De trams zijn herkenbaar aan flankaffiches van Hello Bank. Het is immers de mobiele dochter van BNP Paribas Fortis die het wifi-aanbod financiert in ruil voor reclame op de trams.

Wel zijn er een aantal beperkingen voor het gebruik. Zo moet je je eerst registreren, (voor gratis surfen : De Lijn) De Lijn is immers mede-verantwoordelijk voor je surfgedrag. Elke gebruiker mag tot 250 megabyte per maand vrij surfen, dit met uitzondering van pornosites, illegale downloadsites en een aantal extremistische websites. Wel sluit de vervoersmaatschappij niet uit dat abonnees meer data kunnen krijgen.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)