Windows 10 krijgt gloednieuwe standaardbrowser
#31
Windows 10 maakt het concurrerende browsers lastig

Ooit moest Microsoft van de Europese autoriteiten browsers van concurrenten een eerlijke kans geven. Maar dat was toen. De concurrentie laat zich echter niet uit het veld slaan.

In Windows 10 krijgen gebruikers standaard Microsofts nieuwe browser Edge aangeboden. Zo'n voorkeursbehandeling voor 'eigen werk' was onder een schikking met de Europese autoriteiten over concurrentiebeperkend gedrag lange tijd verboden. Maar sinds het aflopen van de gestelde termijn van 5 jaar, eind 2014, heeft Microsoft de handen weer vrij. En daar maakt het ook gebruik van.

Concurrentie krijgt het lastiger
Niet alleen maakt Microsoft daarbij de eigen browser weer de standaard, het maakt het ook lastiger om die status aan een andere browser toe te kennen, signaleert Jared Wein van Firefox. Dat komt doordat de application programming interface binnen Windows voor het wijzigen van de standaardprogramma's niet meer werkt, of in ieder geval niet meer zoals vanouds. Waar in vorige versies de optie om een applicatie als standaard in te stellen met één klik vanuit de applicatie afgehandeld kon worden, krijgt de gebruiker nu een foutboodschap die meldt, dat de standaard applicaties gewijzigd moeten worden in het menu Instellingen - Systeem - Standaard apps.

'Deze boodschap helpt je natuurlijk niet echt. Om te beginnen krijgen gebruikers die op een knop klikken om Firefox hun standaard browser te maken nu een mededeling hoe ze dat moeten doen, in plaats van dat het voor ze gedaan wordt. En ten tweede krijgen ze die mededeling in een prompt die interactie met de rest van de computer verhindert totdat op de OK-knop is geklikt', schrijft Weiner. En dat betekent dat de gebruiker zelf moet onthouden welke stappen hij moet ondernemen, een ervaring die Firefox zijn gebruikers liever niet opdringt - en natuurlijk potentieel ook tot afkalving van zijn publiek kan leiden.

Gebruikersonvriendelijke melding omzeild
Na consultatie met Google besloot het Firefox-team tot een methode die ook in Chrome wordt toegepast om de systeemmelding te omzeilen: in plaats van de API aan te roepen, openen Firefox en Chrome nu rechtstreeks het menu Standaard apps in Instellingen - Systeem. Een wat vriendelijker ogend alternatief bleek bij testen niet effectiever. Daarom koos Firefox liever voor de oplossing die ook elders in gebruik is, aldus Weiner.

Daarmee zijn de verdedigingswerkzaamheden van het Firefox-team nog niet afgerond. 'Er is meer dat we kunnen doen en zouden moeten doen aan de Windows 10 upgrade-ervaring om gebruikers vast te houden', stelt Weiner.
Antwoord
#32
wat je moet weten voor je er aan begint :

Je kunt maar kort terug 

In de Technical Preview zat een optie om makkelijk terug te gaan naar de vorige versie van Windows die je gebruikte. In de meest recente builds is die verdwenen. In een toelichting op het verdwijnen van die optie zei Microsoft dat het wel mogelijk zal zijn om terug te schakelen, maar dat dat dan binnen een maand moet gebeuren. Hoe dat precies in zijn werk gaat, is onduidelijk. Maar dat je daar nog eens zo lang mee bezig bent als met de installatie, lijkt waarschijnlijk. 
Antwoord
#33
Ik heb net die W10 gedownload maar ik denk dat het bujna een uur duurt voor dat hij ermee klaar is.
Antwoord
#34
(29-07-2015, 10:20)Dimira schreef: Ik heb net die W10 gedownload maar ik denk dat het bujna een uur duurt voor dat hij ermee klaar is.

Is normaal denk ik,is direct 3GB groot
Antwoord
#35
Microsoft lanceert Windows DVD Player

Microsoft introduceert op de valreep een Windows DVD player voor Windows 10. Gebruikers van Media Center, onderdeel van Windows 7 Home Premium, Professional of Ultimate, of Windows 8/8.1 met Media Center of Pro Pac, krijgen deze app gratis. Dat is niet het geval als je Windows 10 'schoon' installeert. Uiteindelijk zal de app ook gewoon te koop zijn. Met de DVD Player zijn DVD films af te spelen. De app biedt echter minder mogelijkheden dan het Media Center, waarmee ook tv kon worden bekeken.
Antwoord
#36
Microsoft is begonnen met de uitrol van Windows 10. Sinds de nacht van 28 op 29 juli is het mogelijk om in 190 landen het nieuwe OS te downloaden voor pc's (dekstops, laptops).

Het nieuwe besturingssysteem van Microsoft kan gratis gedownload worden door bezitters van een pc met Windows 7 of 8. Daarnaast hebben pc-aanbieders zoals HP en Dell al laten weten dat vanaf vandaag een aantal van hun pc-systemen met Windows 10 te bestellen zijn.

Microsoft spreekt over een gefaseerde uitrol, waarbij eerst consumenten-pc's aan bod komen. Vanaf 1 augustus komen ook zakelijke Windows-systemen aan de beurt. Met de gefaseerde uitrol wil Microsoft voorkomen dat de eigen servers of het internetverkeer te veel belast worden.

Microsoft heeft de definitieve pc-versie van Windows 10 (RTM, ready to manufacture) eerder in juli afgerond. De mobiele versie moet in het najaar beschikbaar komen voor tablets en smartphones. Sinds mei is er een betaversie beschikbaar voor een aantal Lumia-toestellen en andere Windows-smartphones zoals van HTC. Uiteindelijk hoopt Microsoft met Windows 10, dat gepresenteerd wordt als de laatste versie van Windows, ruim één miljard devices te bedienen.

Vooral op de smartphone-markt moet Windows 10 voor Microsoft een boost betekenen. Met Windows Phone 7 en 8 zit het concern op drie tot vier procent marktaandeel, ver achter Android en iOS van Apple.

Met de komst van Windows 10 komt er een einde aan het bestaan van de Internet Explorer-browser. Microsoft heeft een nieuwe browser ontwikkeld onder de naam Microsoft Edge.
Antwoord
#37
Windows 10 heeft een feature die Windows Update Delivery Optimization wordt genoemd. Daarmee wordt de internetverbinding ingezet om updates bij andere Windows 10-gebruikers af te leveren. De functie staat standaard aan, maar is uit te zetten.

Daarmee lijkt Microsoft zijn Windows-updates uit te rollen met een soort peer-to-peer-systeem, zo ontdekte The Next Web. Overigens staat Windows Update Delivery Optimization ook beschreven op de ondersteuningspagina's van Microsoft. Uit de beschrijving blijkt dat Windows-updates onder meer worden binnengehaald van andermans pc, maar dat de verbinding ook kan worden ingezet om al geïnstalleerde Windows-updates juist naar anderen te versturen. Het moet ervoor zorgen dat updates sneller bij Windows 10-gebruikers belanden, aldus Microsoft.

Op de Home- en Pro-versies van Windows 10 staat Windows Update Delivery Optimization standaard aan, waardoor het mogelijk is dat er ongemerkt bandbreedte wordt gebruikt door het besturingssysteem om software naar anderen te versturen. Het is overigens wel mogelijk om de functie uit te zetten, of juist te beperken tot alleen computers in het lokale netwerk. Bij de Enterprise- en Education-versies van Windows 10 staat de instelling standaard op 'alleen lokaal netwerk'.

Volgens Microsoft wordt er geen bandbreedte gebruikt bij verbindingen die een datalimiet hebben, zoals een 3g-verbinding. Over wifi wordt wel bandbreedte gebruikt door de p2p-functie; gebruikers moeten het handmatig aangeven als zij op een wifi-verbinding met datalimiet zitten; dat kan via de wifi-instellingen. Wie Windows Update Delivery Optimization helemaal wil uitzetten moet naar geavanceerde instellingen onder Windows Update gaan en dan de optie aanklikken om te bepalen hoe Windows-updates worden binnengehaald.

Windows 10 wordt sinds woensdag gratis uitgerold voor gebruikers van Windows 7 of Windows 8.x. Het kan nog even duren voordat de software bij iedereen binnen is, maar het is wel mogelijk om met een tool de update te forceren.
Antwoord
#38
In het begin is het allemaal wat wennen na 2 dagen weet ik nog alles niet staan,omdat de versie er helemaal anders uitziet dan W8.1 en die was je dan gewoon.Ik ben al blij dat al mijn gegevens zijn blijven staan.En dat ik dus niets kwijt ben.Enkel vind ik voorlopig geen configuratiesystheem terug.
Antwoord
#39
(31-07-2015, 14:34)Dimira schreef: In het begin is het allemaal wat wennen na 2 dagen weet ik nog alles niet staan,omdat de versie er helemaal anders uitziet dan W8.1 en die was je dan gewoon.Ik ben al blij dat al mijn gegevens zijn blijven staan.En dat ik dus niets kwijt ben.Enkel vind ik voorlopig geen configuratiesystheem terug.

wel naast het windowsteken staat een vergrootglas : je klikt daar op en je typt gewoon configuratiescherm, 
verschijnt deze naam en je klikt erop en je bent er (het hoeft niet steeds moeilijk te zijn)
Antwoord
#40
(31-07-2015, 15:16)zorro123 schreef:
(31-07-2015, 14:34)Dimira schreef: In het begin is het allemaal wat wennen na 2 dagen weet ik nog alles niet staan,omdat de versie er helemaal anders uitziet dan W8.1 en die was je dan gewoon.Ik ben al blij dat al mijn gegevens zijn blijven staan.En dat ik dus niets kwijt ben.Enkel vind ik voorlopig geen configuratiesystheem terug.

wel naast het windowsteken staat een vergrootglas : je klikt daar op en je typt gewoon configuratiescherm, 
verschijnt deze naam en je klikt erop en je bent er (het hoeft niet steeds moeilijk te zijn)

Dat ben ik al 2 dagen aan het zoeken naar dat configuratiescherm.Is daar geen rechtstreekse tool voor?
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)