Analoge kijker stilaan "uitstervend ras"
#1
Steeds minder mensen kijken nog uitsluitend analoog televisie. Al 84 procent van de huishoudens was eind 2015 overgestapt op digitaal, zo blijkt uit cijfers van telecomregulator BIPT. "Vorig jaar daalde het aantal analoge kijkers met ruim 15 procent. Aan dat tempo zullen ze snel een uitstervend ras worden", zegt BIPT-raadslid Luc Vanfleteren. 

Eind vorig jaar telde het BIPT 575.577 aansluitingen met enkel analoge tv, terwijl het er in 2010 nog meer dan 1,7 miljoen waren. Ook stilaan met uitsterven bedreigd: de vaste telefoon. In 2012 was er nog een verrassende opstoot van de vaste belminuten, maar sindsdien gaat het bergaf. Vorig jaar was er een daling met 9,2 procent tot 9,6 miljard belminuten. En ook sms daalt voor het tweede jaar op rij: vorig jaar verstuurden we 24,57 miljard sms'jes, 1,6 procent minder dan in 2014. 

Tot daar de oude technologieën. Mobiel spraakverkeer nam toe met 1,4 procent tot 16,07 miljard minuten, maar vooral het dataverkeer spreekt tot de verbeelding. Het gebruik van mobiele data nam in 2015 toe met 85 procent tot 44,53 miljard megabytes. Dat steeds meer consumenten gebruikmaken van chatdiensten zoals Facebook Messenger en WhatsApp is daar wellicht niet vreemd aan. Per actieve sim-kaart wordt er gemiddelde 289 MB data verbruikt per maand, maar daar zijn ook sim-kaarten bijgeteld die helemaal niet voor data gebruikt worden. 

Omzetgroei
Onder meer dankzij het toegenomen dataverbruik zijn de Belgische operatoren er vorig jaar in geslaagd hun gezamenlijke omzet weer te laten groeien, na drie jaren van omzetdalingen. De Belgische sectoromzet steeg in 2015 met 2,4 procent tot 8,295 miljard euro. De televisiemarkt was een uitschieter, met een inkomstengroei van 4,9 procent. Dat was onder meer te danken aan extra inkomsten uit kijken
Antwoord
#2
de telling klopt al niet ken mensen dat 1 toestel digitaal hebben en de rest in huis is nog analoog en die tellen ze al niet mee.
dus waar is de juistheid hier van weer.
er zullen er meer zijn dan ze denken dat analoog nog kijken.
Antwoord
#3
(16-06-2016, 21:40)master-magic schreef: de telling klopt al niet ken mensen dat 1 toestel digitaal hebben en de rest in huis is nog analoog en die tellen ze al niet mee.
dus waar is de juistheid hier van weer.
er zullen er meer zijn dan ze denken dat analoog nog kijken.

De telling gaat er ook alleen maar over van mensen die uitsluitend analoog kijken ! 
Dus de rest heeft er niets mee te maken .
Mensen die dus geen digicorder hebben of ci .
Antwoord
#4
maar die mensen dat digitaal kijken en daarnaast op andere tvs nog analoog kijken tellen ze niet mee want de digitale klanten tellen niet mee dus kan je dit foute telling noemen want hoe weten die hoeveel er nog analoog kijken die ook digitaal hebben????
Antwoord
#5
Ik begrijp niet wat er moeilijk aan is . Het gaat enkel om analoge aansluitingen . Enkel analoog ! ;-) de mensen die analoog kijken bij een digitaal abo worden niet meegenomen , want die kijken toch als hoofd digitaal.
Antwoord
#6
zo staat het letterlijk in het persbericht van de Bipt :

Het aantal “stand alone” diensten neemt af: televisie komt voor 70% uit bundels terwijl
bij vast vaste telefonie 79% van alle aansluitingen onderdeel zijn van een multiplay
pakket. Voor vast breedband stijgt dit percentage naar 83%. De meest populaire bundel
blijft een combinatie vast breedband, vaste telefonie en TV (45% van het totaal aantal
bundels) ondanks de opmars van de bundels die vaste en mobiele diensten groeperen (
van 32 naar 36% van het totaal aantal bundels).
 In 2015 is de Belgische televisiemarkt gestegen met 1,6% ofwel 72.493 aansluitingen.
Digitale TV groeide met 4,8% tot 3,9 miljoen aansluitingen, voldoende om een daling
van 15% van het aantal analoge TV-aansluitingen te compenseren. De digitale TVpenetratie
stijgt hierdoor van 80 naar 84%. Opgeteld stijgt het totaal aantal TVaansluitingen
met 1,6 procentpunten tot 4.474.959.
 In 2015 genereerde de Belgische TV-markt 1097 miljoen euro aan retail-inkomsten uit
TV-abonnementen (of een stijging van de TV-inkomsten met 4,9%), vooral dankzij extra
inkomsten uit kijken op aanvraag en premium pakketten.
Antwoord
#7
(17-06-2016, 21:42)chukky2 schreef: Ik begrijp niet wat er moeilijk aan is . Het gaat enkel om analoge aansluitingen . Enkel analoog ! ;-) de mensen die analoog kijken bij een digitaal abo worden niet meegenomen , want die kijken toch als hoofd digitaal.

dan zien ze dat fout want wie nog analoog kan kijken is ook een analoge kijker ook al kijkt die op 1 toestel digitaal.
geeft een foute berekening voor telenet ook die dan denkt dat er minder en minder analoog gekeken word.
maar er zijn nog ouders met kinderen dat hun kinderen niet digitaal laten kijken op hun toestel in de kamer wegens weeral 8€ extra erbij op de rekening,na paar jaar gaan ze alleen gaan wonen en dan heel die rompslomp om die digitale decoder weer weg te doen en dat ze als ee op het netwerk zijn aangesloten ze alle opnames van de ouders kunnen zien ook Wink
en er zijn er dan ook bij die niks kennen van heel die digitale dingen en dan vragen ze mij uitleg.
je zou verschieten wie nog analoog kijkt op een 2 of 3de tv in huis.
Antwoord
#8
moest telenet nu eens een beperkt aantal zenders van de belgische zenders bv ftv zetten en niet achter het kaartje,
er zouden sneller veel meer mensen dan digitaal kijken via hun eigen tv dan naar dat analoge signaal.
waarom kan het in nederland wel en hier niet van de zelfde groep ?????
Antwoord
#9
(16-06-2016, 16:09)zorro123 schreef: Steeds minder mensen kijken nog uitsluitend analoog televisie. Al 84 procent van de huishoudens was eind 2015 overgestapt op digitaal, zo blijkt uit cijfers van telecomregulator BIPT. "Vorig jaar daalde het aantal analoge kijkers met ruim 15 procent. Aan dat tempo zullen ze snel een uitstervend ras worden", zegt BIPT-raadslid Luc Vanfleteren. 

Eind vorig jaar telde het BIPT 575.577 aansluitingen met enkel analoge tv, terwijl het er in 2010 nog meer dan 1,7 miljoen waren. Ook stilaan met uitsterven bedreigd: de vaste telefoon. In 2012 was er nog een verrassende opstoot van de vaste belminuten, maar sindsdien gaat het bergaf. Vorig jaar was er een daling met 9,2 procent tot 9,6 miljard belminuten. En ook sms daalt voor het tweede jaar op rij: vorig jaar verstuurden we 24,57 miljard sms'jes, 1,6 procent minder dan in 2014. 

Tot daar de oude technologieën. Mobiel spraakverkeer nam toe met 1,4 procent tot 16,07 miljard minuten, maar vooral het dataverkeer spreekt tot de verbeelding. Het gebruik van mobiele data nam in 2015 toe met 85 procent tot 44,53 miljard megabytes. Dat steeds meer consumenten gebruikmaken van chatdiensten zoals Facebook Messenger en WhatsApp is daar wellicht niet vreemd aan. Per actieve sim-kaart wordt er gemiddelde 289 MB data verbruikt per maand, maar daar zijn ook sim-kaarten bijgeteld die helemaal niet voor data gebruikt worden. 

Omzetgroei
Onder meer dankzij het toegenomen dataverbruik zijn de Belgische operatoren er vorig jaar in geslaagd hun gezamenlijke omzet weer te laten groeien, na drie jaren van omzetdalingen. De Belgische sectoromzet steeg in 2015 met 2,4 procent tot 8,295 miljard euro. De televisiemarkt was een uitschieter, met een inkomstengroei van 4,9 procent. Dat was onder meer te danken aan extra inkomsten uit kijken

wat het analoog kijken bij Telenet betreft  : in juni 2015 nog 369 900 analoge kijkers en in juni 2016 nog 308 900 analoge kijkers,
als men dit tempo blijft aanhouden : nog 5 jaar voor men uitgedoofd is
Antwoord
#10
zonder alle 2de en 3de tvs dat nog analoog kijken niet mee te tellen.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)