De kabel kan eindelijk open
#1
De openstelling van de kabel is een feit. Alternatieve operatoren als Mobistar weten nu tegen welke prijs ze bij Telenet en andere kabelmaatschappijen televisie en breedband kunnen inkopen om vervolgens door te verkopen aan hun klanten.


Alternatieve operatoren kunnen eindelijk met hun rekenmachine aan de slag. De media- en telecomregulatoren hebben de tarieven voor de inkoop van televisie (analoog en digitaal) en breedband bij de kabelaars Telenet, Voo, Brutélé en Coditel vastgelegd. Ondertussen is het dossier al tweeëneenhalf jaar oud, midden 2011 beslisten de regulatoren dat de kabel open moet voor andere spelers om de concurrentie te bevorderen.

Zoals ook Belgacom alternatieve operatoren op zijn netwerk (VDSL2) moet binnenlaten. Base maakt daarvan gebruik voor zijn 'Snow'-bundel: 30-tal digitale zenders gecombineerd met internet en vaste telefonie.

Tot op heden is Mobistar de enige speler die liet weten interesse te hebben om zijn puur mobiele aanbod uit te breiden met de vastelijndiensten van Telenet en co. De mobiele operator zal daar upfront 750.000 euro voor moeten betalen, plus 2, 4 of 5 euro (respectievelijk voor analoge tv, analoge en digitale tv, breedband plus televisie) per klant. In ruil kan Mobistar bij Telenet en co breedband en televisie inkopen tegen 20 à 30 procent onder de retailprijs.

Mobistar analyseert de regeling en zal pas morgen/vrijdag reageren. Hetzelfde is te horen bij Base.


750.000
De instapkost voor alternatieve operatoren in de kabel bedraagt 750.000 euro.Telenet stelt dat de 750.000 euro instapkost aan de lage kant is. Het kabelbedrijf beraadt zich of het beroep zal aantekenen tegen deze bedragen. Hoe dan ook moet zijn groothandelsaanbod zes maanden nadat een alternatieve speler aanklopt klaar zijn. De beroepsprocedure werkt immers niet opschortend. Als Mobistar er voor gaat, kan het zijn klanten dus midden volgend jaar een breedband- en/of televisieaanbod doen.

Telenet ging eerder overigens al in beroep tegen de initiële beslissing dat zijn kabelnetwerk open moet - een rechtszaak ten gronde die voor de zomer van 2014 zouden worden beslecht. Daarnaast ging het kabelbedrijf ook in beroep tegen de kwalitatieve aspecten van het groothandelsaanbod die de regulatoren eerder al vastlegden. Daar wordt een uitspraak in de tweede helft van volgend jaar verwacht.

'Het belang van analoge tv neemt duidelijk af. Het aantal digitale televisieplatformen, daarentegen, neemt sterk toe. Dat maakt de omroepmarkt sterk competitief. Nergens ter wereld is er trouwens een kabelbedrijf dat op deze manier wordt gereguleerd', reageert Telenet-woordvoerder Stefan Coenjaerts.
Bron:
De tijd.
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_....art?ckc=1
Antwoord
#2
Ik vind het leuk te horen telenet er tegen is maar ze maken zelf gebruik van een ander netwerk voor hun gsm.
zouden wij dan als er andere spelers komen zoals mobistar dan dezelfde snelheid krijgen als bij telenet? En dit tegen een goedkoper tarief?
ik ben benieuwd de toekomst zal brengen,
Antwoord
#3
(15-12-2013, 02:39)murdock schreef: Ik vind het leuk te horen telenet er tegen is maar ze maken zelf gebruik van een ander netwerk voor hun gsm.
zouden wij dan als er andere spelers komen zoals mobistar dan dezelfde snelheid krijgen als bij telenet? En dit tegen een goedkoper tarief?
ik ben benieuwd de toekomst zal brengen,

Ik vrees ervoor dat goedkoper zal zijn,
Zal niet veel schelen,en dat Telenet hun netwerk maar eerst op orde zet,
Hoor in de buurt nog mensen klagen die pas naar Telenet zijn gegaan en whop hebben en vele malen per avond geen internet hebben.
Beklagen hen al dat ze Telenet hebben genomen.
Antwoord
#4
(15-12-2013, 02:39)murdock schreef: Ik vind het leuk te horen telenet er tegen is maar ze maken zelf gebruik van een ander netwerk voor hun gsm.
zouden wij dan als er andere spelers komen zoals mobistar dan dezelfde snelheid krijgen als bij telenet? En dit tegen een goedkoper tarief?
ik ben benieuwd de toekomst zal brengen,
wat gsm betreft :
Mobistar en Telenet gebruiken toch hetzelfde netwerk ?
Antwoord
#5
Denk je overal geluk moet hebben zeker? Ik heb geluk tot hiertoe alles loopt hier op wieltjes maar dat kan snel veranderen.
denk je buren eens terug een technieker zullen mogen laten komen om te kijken wat de reden is van de uitval.
ik heb vrijdag ook een maat overgezet op whop,nieuwe modem geplaatst en hij kreeg er nu vaste telefoon bij,ik moest dit activeren via de digirecorder maar tijdens de activering liep het fout,ik heb toen gebeld en telenet vertelde me de telefoon was geactiveerd maar ik nog 2 uur moest wachten, na 2 uur nog steeds geen kiestoon en heb terug gebeld en toen wisten ze dat er een paar parameters niet goed zijn doorgekomen hij heeft dan een dossier opgemaakt voor de achterligende dienst die het dan maandag zouden oplossen. Ik ben benieuwd.
Antwoord
#6
De samenwerkende Belgische toezichthouders hebben de tariefbesluiten gepubliceerd voor de openstelling van de kabel. Brutélé, Coditel (Numéricable), Tecteo en Telenet zijn verplicht om alternatieve aanbieders toegang te geven tot analoge tv, digitale tv en breedband. Met de tariefbesluiten is de laatste stap gezet in het traject dat op 1 juli 2011 is begonnen. De regulering heeft stand gehouden bij de rechter. Op 30 september dit jaar hadden BIPT, VRM, CSA en Medienrat de referentieaanbiedingen al goedgekeurd, met de technische en operationele voorwaarden voor wederverkoop.

Alternatieve aanbieders betalen eenmalige kosten voor het voorbereiden van de wederverkoop. Daarnaast betalen ze een eenmalig tarief en een maandtarief per aansluiting. Het maandtarief is berekend volgens retail minus.

Bedrijven kunnen nu gaan onderhandelen over wederverkoop, wat maximaal zes maanden mag duren. Als een toetreder een waarborg betaalt voor de voorbereidingskosten, is de termijn zes maanden vanaf het moment dat die intentieverklaring is getekend. Als alternatief is de termijn zes maanden na het sluiten van de overeenkomst tussen de twee bedrijven.

De regulering is ook gespiegeld: Belgacom is ook gereguleerd. De kabelbedrijven kunnen toegang krijgen tot gereguleerde diensten van Belgacom, om zo een landelijk aanbod te ontwikkelen. Het lijkt overigens zeker dat de grotere aanbieders die stap niet zullen zetten.

Belgacom heeft al laten weten dat het geen toegang zal vragen tot kabelnetwerken. De kabelbedrijven gaan niet in DSL. Base biedt digitale tv aan (Snow) via Belgacom, maar dat is op basis van een directe overeenkomst, niet op basis van regulering. Mobistar heeft de plannen voor vaste diensten in de ijskast gezet.
Antwoord
#7
(15-12-2013, 02:56)zorro123 schreef:
(15-12-2013, 02:39)murdock schreef: Ik vind het leuk te horen telenet er tegen is maar ze maken zelf gebruik van een ander netwerk voor hun gsm.
zouden wij dan als er andere spelers komen zoals mobistar dan dezelfde snelheid krijgen als bij telenet? En dit tegen een goedkoper tarief?
ik ben benieuwd de toekomst zal brengen,
wat gsm betreft :
Mobistar en Telenet gebruiken toch hetzelfde netwerk ?

Idd telenet gebruikt netwerk van mobistar.
Antwoord
#8
Heb al gelezen dat het netwerk van Telenet GSM en Mobistar niet dezelfde waardes hebben,of anders gezegd,ze gebruiken het netwerk maar die van telenet zijn minder goed dan die van Mobistar.
Is van iemand die het getest heeft met 1 GSM en beide providers.
Antwoord
#9
Dat wisten we nog niet,master thx voor de info.
Antwoord
#10
Er is binnenkort concurrentie op Belgische kabelnetten mogelijk. Het regelgevend kader voor de openstelling van de Belgische kabel is eindelijk rond. Dat meldt het Belgische Datanews.

Het is vanaf nu dus feitelijk mogelijk dat een alternatieve aanbieder via netwerken van kabelbedrijven tv- en breedbanddiensten mag aanbieden. België gaat met het openstellen van kabelnetwerken verder dan Nederland. In België kan de alternatieve aanbieder naast analoge tv – waar in Nederland alleen sprake van is – ook digitale tv-diensten en breedbandinternetdiensten aanbieden. Hieronder valt ook het lucratieve video on demand. Het openbreken van de Belgische kabel heeft in totaal drie jaar geduurd.
Vaste prijzen
Het is voor de alternatieve aanbieder overigens geen goedkope zaak om van netwerken van kabelbedrijven gebruik te maken. De Vlaamse media-autoriteiten hebben hiervoor een vaste prijslijst opgesteld. Daaruit blijkt dat de instapprijs voor de alternatieve aanbieder 750.000 euro per kabelbedrijf is. Daarnaast moet men twee euro per klant betalen voor het aanbieden van analoge tv. Voor digitale tv is de prijs vier euro per klant en voor tv en breedband vijf euro per klant. De alternatieve aanbieder moest daarnaast zelf de uitzend- en auteursrechten van aangeboden zenders en content regelen. In ieder geval telecombedrijf Mobistar gaat het aanbieden van tv en vaste internetdiensten via de Belgische kabel bestuderen. Het bedrijf ziet voldoende ruimte in de huidige tarieven om met winst diensten via Belgische kabelnetwerken aan te bieden. Mobistar verwacht na de zomer van 2014 te beginnen.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)