Eerste zenders in MPEG4 (H.264) toegevoegd
#1
Blijkbaar wordt er al geëxperimenteerd, op 514Mhz zitten alle zenders in H.264, ook de SD versies.
Dat zal dus voor de omschakeling zijn in september.
De zenders zijn voorlopig niet geëncrypteerd, en kunnen dus met een kabelontvanger bekeken worden.
Ketnet/Op12 is interessant omdat die ook onversleuteld in MPEG2 zit.
Zo kun je goed bitrate en beeldkwaliteit vergelijken, en ook het aantal zenders dat je op een mux krijgt.

Op mux 514 zitten nu : Kanaal Z, Discovery Vl (staat erop als Discovery Vl HD, maar dit is duidelijk geen HD), Acht, Prime Action, MENT TV, Nickelodeon, Ned1, Ned2, Ned3, Ketnet/Op12, Jim, Q-Music, BBC One (staat erop als HD, maar dit is duidelijk géén HD), één HD, TF1 HD.
Dat zijn dus 13 SD zenders en 2 HD zenders op één mux.

Bitrate van Ketnet/Op12 in MPEG2 was op het moment van testen : 5600 Mbps en in H.264 1800 Mbps, minder dan 1/3e dus.
Nog eventjes bijvermelden dat de H.264 versie ook al teletekst heeft, en de 2 geluidskanalen van de gewone zender.
Dus die besparing waarbij je minder dan 1/3e plaats nodig hebt is al netto.
Antwoord
#2
Goed, natte.
Ben met van alles bezig (niet alleen TV kijken), dus dat zorgt ervoor dat ik minder tijd heb hiervoor.
Zoals je ziet volg ik het wel nog.
Antwoord
#3
Opmerking : blijkbaar is het geluid ook veranderd van standaard, waar er vroeger MPEG1 stond, is het nu AAC.
Antwoord
#4
Heb trouwens de beeldkwaliteit al eens vergeleken en het MPEG2 beeld (rechts in deze vergelijking) ziet er toch wel beter uit op het moment van testen.

[attachment=28]
Antwoord
#5
zal wel komen en beeld is dus niet beter met mpeg4
word meer gecomprimeerd zie ik ook,
tf1 hd ziet er wel nog mooi uit, tel 16 zenders in totaal op 1 mux
beetje teveel, veel zenders zitten rond de 2000 als bitrate.
bijna hetzelfde als tv vlaanderen :p
Antwoord
#6
(05-07-2014, 21:00)master-magic schreef: zal wel komen en beeld is dus niet beter met mpeg4
word meer gecomprimeerd zie ik ook
Maar dat komt volgens mij alleen omdat ze de compressie zo hoog zetten, MPEG4 kan in principe dezelfde kwaliteit geven met de helft van de bandbreedte, maar ze gaan blijkbaar naar 1/3e.

(05-07-2014, 21:00)master-magic schreef: tf1 hd ziet er wel nog mooi uit
Jamaar, de HD zenders zijn altijd MPEG4 geweest hee.

(05-07-2014, 21:00)master-magic schreef: veel zenders zitten rond de 2000 als bitrate.
bijna hetzelfde als tv vlaanderen :p
Ik hoop toch niet dat het hun bedoeling is om maar even goed te doen als TV Vlaanderen.
Antwoord
#7
(05-07-2014, 21:21)boulder schreef:
(05-07-2014, 21:00)master-magic schreef: zal wel komen en beeld is dus niet beter met mpeg4
word meer gecomprimeerd zie ik ook
Maar dat komt volgens mij alleen omdat ze de compressie zo hoog zetten, MPEG4 kan in principe dezelfde kwaliteit geven met de helft van de bandbreedte, maar ze gaan blijkbaar naar 1/3e.

(05-07-2014, 21:00)master-magic schreef: tf1 hd ziet er wel nog mooi uit
Jamaar, de HD zenders zijn altijd MPEG4 geweest hee.

(05-07-2014, 21:00)master-magic schreef: veel zenders zitten rond de 2000 als bitrate.
bijna hetzelfde als tv vlaanderen :p
Ik hoop toch niet dat het hun bedoeling is om maar even goed te doen als TV Vlaanderen.
ja maar zat er bij TF1 HD ook al een AC3 geluid bij op de gecodeerde versie,
heb er vergeten naar kijken of dat er al opzat,
ze halen die versie van de 5 west want kan die ook op satelliet ontvangen in dezelfde bitrate.
hoop dat ze ook eens wat meer zenders over zijn naar mpeg4 ze wat meer ruimte gaan geven voor die bandbreedte per zender op te schroeven,want vind het te laag voor telenet te zijn.
bij Tv Vlaanderen zijn we het gewoon dat ze zoveel zenders er opzetten en dan in bitrate moeten beperken.
maar telenet mag eens werk maken van beter beeld,
de nederlandse 1-3 zitten nu ook wel erg beperkt met bandbreedte.
hun SD versie oogt mooier van beeld.
En prime action is ook te laag.
maar we hebben het nogal gezien dat 16 zenders op 1 mux teveel is en ze dan teveel moeten comprimeren.
Antwoord
#8
Waarom blijven ze in sd uitzenden na september? De dubbele gaan toch weg hoop ik sd/HD
Antwoord
#9
(06-07-2014, 11:09)natte schreef:
(05-07-2014, 21:21)boulder schreef:
(05-07-2014, 21:00)master-magic schreef: zal wel komen en beeld is dus niet beter met mpeg4
word meer gecomprimeerd zie ik ook
Maar dat komt volgens mij alleen omdat ze de compressie zo hoog zetten, MPEG4 kan in principe dezelfde kwaliteit geven met de helft van de bandbreedte, maar ze gaan blijkbaar naar 1/3e.

(05-07-2014, 21:00)master-magic schreef: tf1 hd ziet er wel nog mooi uit
Jamaar, de HD zenders zijn altijd MPEG4 geweest hee.

(05-07-2014, 21:00)master-magic schreef: veel zenders zitten rond de 2000 als bitrate.
bijna hetzelfde als tv vlaanderen :p
Ik hoop toch niet dat het hun bedoeling is om maar even goed te doen als TV Vlaanderen.
dat zou inderdaadooi zijn en graag zoals upc hd zenders erbij. die hebben 51 hdzenders. dat is toch veel hee.

Er zullen altijd SD zenders blijven want er zijn er die niet in HD uitzenden.
Antwoord
#10
(06-07-2014, 11:28)natte schreef: das waar guy maar als ze nu al eens al de analoge vlaamse en waalse sd zenders verwijdeten hebben ze al veel meer plaats boor hd zendets

Er zijn nog te veel personen die analoog kijken vrees ik.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)