NPO word reclamevrij tot 20 uur
#1
De regeringscoalitie heeft een deal bereikt over de toekomst van de publieke omroep. Besloten is dat de publieke omroepen tot acht uur ’s avonds reclamevrij worden. Ook de websites worden reclamevrij. Dat kost samen 60 miljoen euro. Het Rijk gaat 40 miljoen euro betalen. De rest moeten de omroepen betalen door in eigen vlees te snijden. De NOS en NTR zullen gaan fuseren.
Aspirant omroepen hoeven straks geen 150.000 leden te hebben om in het bestel te mogen blijven, maar slechts 50.000.
Antwoord
#2
Gisteren werd bekend dat de opzet en structuur van de publieke omroep, NPO, flink gaat veranderen. Een onderdeel daarvan is het verdwijnen van reclameblokken voor acht uur 's avonds. Eerder werd al gekeken of de NPO geheel reclamevrij moest worden, maar daar verzetten de omroepen zich tegen. Alle online uitingen van de NPO worden wel geheel reclamevrij, zo heeft het kabinet besloten.

Vorige week maakte de STER nog bekend dat het vanaf 1 oktober zou starten met de verkoop van commercials bij de online content van de NPO om zo meer omzet te genereren. Dat gaat nu dus niet meer door. De nieuwe reclameregels kosten de NPO zo'n EUR 60 miljoen aan omzet. Een deel daarvan, EUR 40 miljoen, wordt gecompenseerd door de overheid. De resterende EUR 20 miljoen zullen moeten worden gecompenseerd door bezuinigingen, het binnenhalen van meer leden of overeenkomsten met kabelmaatschappijen.

Andere verdeling omroep budgetten

In de nieuwe plannen voor de NPO wordt ook in een andere verdeling van de omroep budgetten voorzien. Daarbij is het ledenaantal van de omroepen niet meer leidend. Grotere omroepen als de AVRO/TROS zullen met de nieuwe regels een kleiner budget toegewezen krijgen. Kleinere omroepen krijgen daarentegen meer budget. Verder wordt het minimaal aantal leden dat een omroep moet hebben om uitzendtijd te krijgen verlaagd van 150.000 naar 50.000, zo meldt Adformatie.
Antwoord
#3
Als tegenstander van reklame juig ik dat toe maar of dat de kwaliteit van de programmatie ten goede komt is een andere zaak. Hier in belgie spiegelt men zich zo graag aan het buitenland..........who nows in the future ???
Antwoord
#4
(08-06-2019, 12:40)tontol36 schreef: Als tegenstander van reklame juig ik dat toe maar of dat de kwaliteit van de programmatie ten goede komt is een andere zaak. Hier in belgie spiegelt men zich zo graag aan het buitenland..........who nows in the future ???

VRT geeft toch niet zoveel reclame op tv als in Nederland he waar ze tussen elk programma 5 of meer minuten reclame geven???
Vrees dat de programmatie door minder reclame ook zal minderen....
Antwoord
#5
(08-06-2019, 18:18)master-magic schreef:
(08-06-2019, 12:40)tontol36 schreef: Als tegenstander van reklame juig ik dat toe maar of dat de kwaliteit van de programmatie ten goede komt is een andere zaak. Hier in belgie spiegelt men zich zo graag aan het buitenland..........who nows in the future ???

VRT geeft toch niet zoveel reclame op tv als in Nederland he waar ze tussen elk programma 5 of meer minuten reclame geven???
Vrees dat de programmatie door minder reclame ook zal minderen....

Bij VRT bestaat het merendeel van de reklame uit trailers van programmas en eigen producties en cd's van radioprogrammas.
Antwoord
#6
Bij eurosport zijn ook véél onderbrekingen maar dat zijn dan meestal clips van wielerwedstrijden, tennis,ski e.d. Dat snap ik dus niet, wat is daar het nut van? Kan daar iemand een zinnige uitleg voor geven ?
Antwoord
#7
(08-06-2019, 18:41)tontol36 schreef: Bij eurosport zijn ook véél onderbrekingen maar dat zijn dan meestal clips van wielerwedstrijden, tennis,ski e.d. Dat snap ik dus niet, wat is daar het nut van? Kan daar iemand een zinnige uitleg voor geven ?

promotie voor eigen programma's Wink
Antwoord
#8
Ik veronderstel dat de NPO radiozenders ook reclamevrij zullen zijn tot 20 uur of is dat enkel voor de TV zenders?
Antwoord
#9
(09-06-2019, 19:23)apestaart12 schreef: Ik veronderstel dat de NPO radiozenders ook reclamevrij zullen zijn tot 20 uur of is dat enkel voor de TV zenders?

Voorlopig word er enkel gesproken van tv en online, de reclame voor en na tv programma’s dat zou beperkt worden overdag, radio valt daar niet onder.
Antwoord
#10
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) wordt voor een belangrijk deel reclamevrij, de programmering dient meer naar online te verschuiven en er moet meer samenwerking komen. Dit zijn volgens het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) de belangrijkste onderdelen uit de kabinetsplannen voor de Nederlandse Publieke Omroep (NPO).

De inkomsten van de NPO uit reclame zijn instabiel en de afgelopen jaren fors teruggelopen. De verwachting is dat deze neergaande tendens de komende jaren doorzet. Daarom wil het kabinet de NPO meer financiële stabiliteit bieden door de afhankelijkheid van reclame af te bouwen. Televisiereclame wordt alleen toegestaan na 20.00 uur en er zal niet langer online reclame worden gemaakt. De beperkingen voor online reclame waren al in de maak.

Omroepen blijven, zenders verdwijnen

Het derde net wordt op termijn een platform voor regionale omroepen: NPO Regio. Regionaal tv-aanbod krijgt hierdoor een groter bereik. Het kabinet wil dat lokale, regionale en landelijke omroepen elkaar beter gaan versterken. NPO 3 is nu de zender voor jongeren en experimenteel genre. Hiervoor moet op de andere netten een plek worden gezocht.

De publieke omroepen blijven bestaan, maar moeten hun identiteit en bestaansrecht straks op een andere manier bewijzen. Het aantal leden wordt niet meer bepalend voor de zendtijd. Ook gaat het ministerie opnieuw ingrijpen in de honoraria voor bekende presentatoren.

Tevens vervalt de verplichting om programmering te verzorgen voor een verplicht aantal landelijke tv- en radiozenders. ‘De publieke omroep moet mee kunnen bewegen met het mediagebruik van zijn kijkers’. Ook kunnen omroepen kiezen om naast het merk NPO hun eigen merk of die van programmatitels te gebruiken. Via eigen kanalen en platforms, maar ook via kanalen en platforms van derden.

'Tientallen titels weg'

Broadcast Magazine meldt dat NPO-voorzitter Shula Rijxman zich zorgen maakt. De doorrekening van de plannen is er nog niet, maar nu al is duidelijk dat het budget van de NPO zal dalen met tientallen miljoenen euro's per jaar. Alle kijkers, luisteraars en programmamakers zullen dit merken.

De Ster schat dat de inkomsten uit reclame met EUR 80 miljoen tot EUR 90 miljoen per jaar zullen dalen. De overheid gaat dat niet rechtstreeks compenseren. Rijxman stelt verder dat de NPO net al een bezuiniging van EUR 22 miljoen heeft moeten verwerken.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)