ci+ voor computer (zonder TV!)
#1
** (in aparte draad gezet wegens niet voor TV maar voor computer) **

ik heb geen TV in huis en kijk tot m'n grote tevredenheid al jaren TV op m'n (Windows 7) computer met een analoge TV tuner card en een analoog kabelabonnement van Telenet.

Met het CI+ kaartje van Telenet zou ik op een digitaal abonnement kunnen overstappen, maar... daarvoor heb ik voor m'n computer een TV tuner card met een ingebouwde CI+ card reader nodig.

Weet iemand welke TV tunercard daarvoor geschikt is en waar ik die kan kopen?

Of bestaat er een externe CI+ card reader die ik op mijn analoge Tunerkaart kan aansluiten? (het beeld zou dan weliswaar nog steeds analoog zijn, maar dan zou ik toch een digitaal abonnement kunnen nemen en dus toegang hebben tot veel meer kanalen).

Alvast dank en groeten,
Xanthippe
Antwoord
#2
(23-01-2014, 05:22)Xanthippe_alfa schreef: ** (in aparte draad gezet wegens niet voor TV maar voor computer) **

ik heb geen TV in huis en kijk tot m'n grote tevredenheid al jaren TV op m'n (Windows 7) computer met een analoge TV tuner card en een analoog kabelabonnement van Telenet.

Met het CI+ kaartje van Telenet zou ik op een digitaal abonnement kunnen overstappen, maar... daarvoor heb ik voor m'n computer een TV tuner card met een ingebouwde CI+ card reader nodig.

Weet iemand welke TV tunercard daarvoor geschikt is en waar ik die kan kopen?

Of bestaat er een externe CI+ card reader die ik op mijn analoge Tunerkaart kan aansluiten? (het beeld zou dan weliswaar nog steeds analoog zijn, maar dan zou ik toch een digitaal abonnement kunnen nemen en dus toegang hebben tot veel meer kanalen).

Alvast dank en groeten,
Xanthippe

Let erop dat je geen vtm hebt dan he via ci +
Antwoord
#3
Even dit melden - een mogelijke oplossing zou erin bestaan een computerscherm te kopen met ingebouwde CI+ kaartlezer. Dit moet dan wel compatibel zijn met de CI+ kaart van Telenet.

@chukky2: Heb je met CI+ niet alle zenders van het digitale basisaanbod (zelfde als met digibox)?
Antwoord
#4
VTM heb je wel Wink
Antwoord
#5
Even melden dat iemand mij liet weten dat zo'n computerschem met een CI+ slot (als het compatibel is met Telenet) geen oplossing is als men tegelijk naar TV wil kijken (via Windows Media Player) en andere zaken wil doen aan de PC vermits zo'n scherm met een CI+ slot blijkbaar ofwel als TV kan gebruikt worden, ofwel als PC-scherm, maar niet beide tegelijk...

Met een TV tunerkaart in de PC kan dat wel. Alleen: dan heb je een tunerkaart nodig met een compatibel CI+ slot. Vraag is dus nog steeds dewelke.
Antwoord
#6
(30-01-2014, 20:40)natte schreef:
(30-01-2014, 07:10)Xanthippe_alfa schreef: Even melden dat iemand mij liet weten dat zo'n computerschem met een CI+ slot (als het compatibel is met Telenet) geen oplossing is als men tegelijk naar TV wil kijken (via Windows Media Player) en andere zaken wil doen aan de PC vermits zo'n scherm met een CI+ slot blijkbaar ofwel als TV kan gebruikt worden, ofwel als PC-scherm, maar niet beide tegelijk...

Met een TV tunerkaart in de PC kan dat wel. Alleen: dan heb je een tunerkaart nodig met een compatibel CI+ slot. Vraag is dus nog steeds dewelke.
gebruik dan yelotv en tv overal ofzo veel gemakkelijker

Yelo e.d. vereist dat men een decoder heeft voor het kabelsignaal - zonder decoder, geen Yelo.

Een decoder is bv een digibox of digicorder, een TV toestel met een CI+ slot, of een PC TV tunerkaart met CI+ slot - en dat laatste is nu juist wat ik zoek.
Antwoord
#7
(30-01-2014, 21:07)natte schreef: nee hoor je kan yelo ook op tablets en pc afspelen zonder decoder. ik heb hetr allleen niet omdat ik geen internet bij telenet heb. gebruik tvoveral belgacomtv is zelde systeem niets met decoders te maken

Wel, ik zou het niet weten, het is wat de telenet-winkel zei. 't Is best mogelijk dat het kan zonder digibox (het lijkt me zelfs logisch, vermits het over internet gaat en niet via de kabel), maar je hebt niet dezelfde functionaliteit als met een TV tunerkaart in je PC.

Omdat het via internet gaat komt ook bij uw internetverbruik - althans bij Telenet. Je hebt met Yelo ook niet alle zenders van het digitaal abonnement. Met een TV tunercard in je PC kijk je naar TV via de "kabel", het enige verschil is dat de tunercard niet in uw TV of digibox zit maar in uw PC zit.

Bovendien kan je dan met Windows Media Player in een apart venster naar TV kijken, en gelijktijdig gewoon aan je PC werken. En het is deze functionaliteit die ik wil.

Kan je met TV-overal van belgacom in een apart venster op je scherm naar TV kijken terwijl je tegelijk andere zaken doet op datzelfde scherm, zoals mail, internetten,enz?
Antwoord
#8
Even melding van hoever we intussen staan:

- Met "Windows Media Center" (dat bij Windows zit) kan je TV kijken op je PC in een apart venster. Dat werkt zoals elke andere toepassing - je kan dat venster dus ook resizen (vergroten, verkleinen), en je kan dus ook tegelijk andere toepassingen (zoals mail, tekstverwerker, internetbrowser enz) open zetten. Als je een goed scherm en een goede grafische kaart hebt, heb je zo zeer goede beeldkwaliteit. Er zit ook een programmagids in.

- Je hebt dan natuurlijk eerst een TV-signaal nodig op je PC. Daarvoor moet je een TV tunerkaart hebben. Zo ziet een TV tunerkaart eruit:
http://www.conrad.be/ce/nl/product/943399/
[Afbeelding: 943399_LB_00_FB.EPS_250.jpg]

Dat steek je in je PC (er moet natuurlijk een vrij slot zijn op je moederbord), en dan sluit je daar de signaalkabel op aan. Meer is er niet aan. Op bovenstaande kaart kan je van alles aansluiten (en je kan er twee van volgende zaken tegelijk op aansluiten):

1) de kabel van een schotelantenne (DVB-S, DVB-S2 - dus ook voor HD - voor satellliet; daarmee kan je dan alle zenders die "free to air" via satelliet uitgezonden worden ontvangen)
2) de kabel van een landantenne (DVB-T = terresterial - dat is bv voor de zendmasten van de VRT die Eén en Canvas uitzenden)
3) de kabel van een analoog kabelabonnement van Telenet
4) in principe ook de kabel van een digitaal kabelabonnement. Echter, Telenet versleutelt de digitale kabel, dus ben je daar niet veel mee. Je zou er vermoedelijk(?) een digibox kunnen tussen zetten, en dus de uitgang van de digibox kunnen aansluiten op de PC. Dat is niet echt optimaal, vermits de kanaalkeuze op de digibox gebeurt en je dan enkel het geselecteerde kanaal binnenkrijgt op je PC. Je moet dan telkens het kanaal verzetten op je digibox, ipv via Windows Media Center enz.

Telenet heeft nu ook een CI+ kaartje om het versleutelde kanaal te decoderen, en het zou natuurlijk veel handiger zijn een TV tunerkaart te hebben waar je dat CI+ kaartje kan in steken. Vraag is of en wanneer een producent van TV tunerkaarten zo'n kaart op de markt zal brengen. Misschien best nog even afwachten wat de producenten van TV tunerkaarten doen en intussen met de analoge kabel verder doen met de analoge TV tunerkaart. Zo'n kaart steek je dus gewoon in je PC, je sluit daar de analoge kabel op aan, en in de "taken" van Windows Media Center stel je je TV signaal in - Windows Media Center kijkt dan welke kanalen er op de kabel zitten, zet alle kanalen netjes in een lijst en maakt een programmagids. Klaar is kees, je kan TV kijken. Je kan dan een goedkopere TV tunerkaart nemen dan bovenstaand voorbeeld vermits het toch enkel voor analoge kabel is. Dat is wat ik dus al vele jaren tot grote voldoening doe. Met bv een 24 inch computerscherm kan je in een venster je TV aanzetten, en in een ander venster je mail doen, of op internet surfen, of tekstverwerking of om het even wat. Je PC moet wel een goede grafische kaart hebben met voldoende geheugen.

Voor de geïnteresseerden:

- de VRT zendt "free to air" (dus gratis, zonder abonnementen) via zendmasten her en der te lande de zenders Eén en Canvas uit. Dat signaal is DVB-T - daarvoor heb je dus een antenne nodig (op sommige plaatsen kan je dat signaal ontvangen met een kleine binnenhuisantenne, elders heb je een buitenantenne nodig).

- Met de satellieten Astra 1 en 2 kan je o.a. "free to air" de BBC1, 2, 3 en 4 ontvangen, alsook Channel 4, ITV, Film 4, RT, Aljazeera enz.

Wat je niet free to air kan ontvangen, zijn oa VTM, 2Be, VijfTV, Vier, National Geographic enz. Daarvoor heb je dus één of ander abonnement nodig,
- hetzij vb Teletenne van telenet voor ontvangst via antenne van deze zenders
- hetzij een digitaal kabelabonnement
- hetzij een analoog kabelabonnement.

Maar voor Teletenne en voor digitale kabel moet er dus weer eerst een decoder van Telenet tussen (en of dat werkt, weet ik niet maar men zegt mij dat dat een mogelijkheid is), vermits deze kanalen versleuteld uitgezonden worden.

Analoge kabel kan je echter gewoon aansluiten op de TV tunerkaart en je bent vertrokken.

Dus, wie met een analoge kabel op zijn PC naar TV wil kijken in een apart venster (je kan het ook full screen zetten), heeft het volgende nodig:
- een PC met een goede grafische kaart met voldoende geheugen
- een goed scherm
- een TV tunerkaart waarop je een analoge kabel kan aansluiten
- Windows met Windows Media Center
- en een analoog kabelabonnement van Telenet

Je steekt de kaart in de PC, installeert eventueel de nodige drivers voor zover Windows dat niet vanzelf doet. Vervolgens open je Windows Media Center, daar kies je in de taken de set-up van het TV-kanaal. Je kiest daar analoge kabel, Windows Media Center doet de rest, kijkt welke zenders er op de kabel binnenkomen, zet die in een lijst, en maakt een programmagids. Het is zo dat ik al vele jaren tot grote tevredenheid TV kijk op mijn PC. Maar ik zou willen overschakelen naar digitale kabel enz. Enfin, Telenet zal vermoedelijk nog wel enige tijd analoge kabel uitzenden, dus voorlopig geen probleem.
Antwoord
#9
Vrees dat een CI+ lezer voor in PC niet snel zal komen omdat men een 1 op 1 kopie kan maken dan van TV beelden.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)