reclame doorspoelen binnenkort niet altijd meer mogelijk
#1
Binnenkort zal het niet meer mogelijk zijn om alle reclame door te spoelen op tv. Telenet gaat als eerste operator in op de vraag van de Belgische zendergroepen om een aangepast, uniform model voor tv-reclame in te voeren. Vanaf eind september krijgen kijkers bij opnames van VTM-programma’s (DPG Media) en PLAY-programma’s (SBS) eerst één minuut niet-doorspoelbare reclame te zien. Ook de andere operatoren staan achter de filosofie van dit uniforme model en voeren “constructieve gesprekken met de zendergroepen over de timing van de implementatie”, melden DPG Media, SBS en Telenet in een persbericht.

DPG Media en SBS introduceren het aangepaste reclamemodel als eerste voor hun zenders VTM, VTM 2, VTM 3, VTM 4, VTM GOLD, Play4, Play5, Play6 en Play7. In een latere fase volgen één, Canvas en de andere Belgische zenders.

Concreet zullen kijkers in het begin één minuut niet-doorspoelbare reclame te zien krijgen wanneer ze een opname bekijken. Tijdens het programma kan de reclame wel nog doorgespoeld worden. Voor Terugkijk TV (programma’s tot zeven dagen terug opvragen) is er geen reclame vooraf, maar kan de reclame tijdens het programma niet doorgespoeld worden, wat al het geval was bij de VTM-zenders. De programma-inhoud zal dan wel doorgespoeld kunnen worden, ook bij de VTM-zenders.

Gratis Terugkijk TV

Vanaf eind september 2021 rolt Telenet het model geleidelijk uit. In een eerste fase zijn alle klanten die digitaal tv kijken via de nieuwste Telenet TV box aan de beurt. Later in 2022 volgen alle andere digitale televisieklanten. De update gebeurt automatisch op de decoder en geldt ook voor kijken op een tweede scherm via bijvoorbeeld Chromecast of via de Telenet TV-app.

Van zodra het nieuwe reclamemodel geactiveerd is op de decoder, krijgen klanten standaard gratis Terugkijk TV: ze kunnen dan programma’s tot zeven dagen terug gratis herbekijken. Alle betrokken klanten ontvangen hierover de komende weken een persoonlijke communicatie. Klanten krijgen ook een melding op hun televisie van zodra de veranderingen starten.

Inkomstenbron

Het nieuwe model is volgens de mediagroepen noodzakelijk omdat de inkomsten uit reclame broodnodig zijn om populaire lokale programma’s te kunnen blijven financieren. “Reclame-inkomsten zijn de belangrijkste inkomstenbron voor commerciële zenders. Maar omdat we minder reclame kijken, moeten reclamespots vaker lopen tot ze voldoende kijkers bereikt hebben. Daardoor kunnen zenders in totaal minder reclamezendtijd verkopen. Tegelijk besteden adverteerders hun budgetten ook steeds meer online bij internationale techreuzen zoals Facebook en Google, waar ze hun campagnes naar specifieke doelgroepen kunnen richten. Dit verlies aan reclame-inkomsten zet de investeringen in lokale producties significant onder druk.”

Initiatieven als doelgerichte reclame en een reclameboodschap tijdens het pauzeren van een opname “volstaan niet meer om het niveau van kwaliteit en kwantiteit van lokale programma’s gezond te houden”, klinkt het nog.

“Commerciële zelfmoord”

“De Vlaming is nog altijd verzot op lokale programma’s (...)” en we moeten daarop “volop blijven inzetten, anders verliezen we de strijd met de internationale spelers met gigantische budgetten. Onze budgetten daarentegen staan steeds meer onder druk, omdat de advertentiemarkt mee evolueert met de kijker die reclame zo veel mogelijk doorspoelt”, legt SBS-topman Jeroen Bronselaer uit. Het kwam er volgens hem op aan om een evenwicht te vinden tussen kijkcomfort voor de klant en behoud van investeringen in lokale producties. En “we geloven dat we met dit nieuwe reclamemodel een balans hebben gevonden die iedereen ten goede komt”, besluit Telenet-CEO John Porter.

De televisiezenders en de operatoren praten al jaren over het al dan niet onmogelijk maken van het doorspoelen van reclameboodschappen en beide partijen botsten in het verleden geregeld van meningen. Zo verklaarde Telenet-topman John Porter een paar jaar geleden nog dat het onmogelijk maken van reclame doorspoelen neerkwam op commerciële zelfmoord.
Antwoord
#2
Telenet gaat als eerste in België een tv-reclamemodel hanteren waardoor het niet meer mogelijk is om reclame door te spoelen in opnames en Terugkijk TV. Telenet voert dit eind september door bij zenders van DPG Media en SBS. Later volgen VRT en andere zenders.

Vanaf dat moment krijgen opnames van VTM-programma's en PLAY-programma's eerst een minuut niet-doorspoelbare reclame voordat ze te bekijken zijn en gebruikers van Terugkijk TV kunnen reclame helemaal niet meer doorspoelen. In eerste instantie gaat het om programma's van deze zenders, maar VRT en andere zenders volgen later.

De reden achter het nieuwe tv-reclamemodel is dat het toenemend doorspoelen van reclame investeringen in lokale producties onder druk zet, zegt Telenet. Zendergoepen zien een afname van het aandeel live-tv-kijkers en een toename van streaming en uitgesteld kijken in België. Daarbij valt op dat veel mensen reclame doorspoelen. Daardoor wordt het minder interessant voor merken om te adverteren via televisiezenders, terwijl reclame-inkomsten nog steeds de belangrijkste inkomstenbron is voor commerciële zenders in België. Er wordt daarom al jaren nagedacht over verschillende reclamemodellen, zoals reclame tonen als een programma gepauzeerd wordt. Het niet meer mogelijk maken van het doorspoelen van reclame lijkt de televisiesector het beste.

Belgische zendergroepen vragen telecomproviders als Telenet daarom om een aangepast, uniform model door te voeren voor tv-reclame. Telenet is de eerste die daar in meegaat. De zendergroepen zijn nog in gesprek met andere providers over het doorvoeren.

Telenet-aanpassingenTelenetklanten kunnen vanaf eind september reclame niet langer doorspoelen. In eerste instantie gaat het om zenders VTM, VTM 2, VTM 3, VTM 4, VTM GOLD, Play4, Play6 en Play7 voor klanten die gebruik maken van de nieuwste Telenet TV-box. De verandering wordt als automatische update doorgevoerd op de decoder en geldt ook voor het kijken op een tweede scherm, bijvoorbeeld via Chromecast of de Telenet TV-app.

In een latere fase volgen alle andere digitale televisieklanten en volgen meer zenders: één, Canvas en andere Belgische zenders. Ter compensatie krijgen Telenet-klanten gratis toegang tot Terugkijk TV. Ook blijft het doorspoelen van programma's zelf gewoon mogelijk.

Eind 2018 zei Telenet-topman John Porter nog dat het blokkeren van het doorspoelen van reclame 'commerciële zelfmoord' zou zijn. "We kunnen klanten niet afnemen wat ze al een decennium kunnen doen", zei hij destijds in een interview met de krant De Standaard.
Antwoord
#3
(10-08-2021, 15:36)master-magic schreef: Telenet gaat als eerste in België een tv-reclamemodel hanteren waardoor het niet meer mogelijk is om reclame door te spoelen in opnames en Terugkijk TV. Telenet voert dit eind september door bij zenders van DPG Media en SBS. Later volgen VRT en andere zenders.

Vanaf dat moment krijgen opnames van VTM-programma's en PLAY-programma's eerst een minuut niet-doorspoelbare reclame voordat ze te bekijken zijn en gebruikers van Terugkijk TV kunnen reclame helemaal niet meer doorspoelen. In eerste instantie gaat het om programma's van deze zenders, maar VRT en andere zenders volgen later.

De reden achter het nieuwe tv-reclamemodel is dat het toenemend doorspoelen van reclame investeringen in lokale producties onder druk zet, zegt Telenet. Zendergoepen zien een afname van het aandeel live-tv-kijkers en een toename van streaming en uitgesteld kijken in België. Daarbij valt op dat veel mensen reclame doorspoelen. Daardoor wordt het minder interessant voor merken om te adverteren via televisiezenders, terwijl reclame-inkomsten nog steeds de belangrijkste inkomstenbron is voor commerciële zenders in België. Er wordt daarom al jaren nagedacht over verschillende reclamemodellen, zoals reclame tonen als een programma gepauzeerd wordt. Het niet meer mogelijk maken van het doorspoelen van reclame lijkt de televisiesector het beste.

Belgische zendergroepen vragen telecomproviders als Telenet daarom om een aangepast, uniform model door te voeren voor tv-reclame. Telenet is de eerste die daar in meegaat. De zendergroepen zijn nog in gesprek met andere providers over het doorvoeren.

Telenet-aanpassingenTelenetklanten kunnen vanaf eind september reclame niet langer doorspoelen. In eerste instantie gaat het om zenders VTM, VTM 2, VTM 3, VTM 4, VTM GOLD, Play4, Play6 en Play7 voor klanten die gebruik maken van de nieuwste Telenet TV-box. De verandering wordt als automatische update doorgevoerd op de decoder en geldt ook voor het kijken op een tweede scherm, bijvoorbeeld via Chromecast of de Telenet TV-app.

In een latere fase volgen alle andere digitale televisieklanten en volgen meer zenders: één, Canvas en andere Belgische zenders. Ter compensatie krijgen Telenet-klanten gratis toegang tot Terugkijk TV. Ook blijft het doorspoelen van programma's zelf gewoon mogelijk.

Eind 2018 zei Telenet-topman John Porter nog dat het blokkeren van het doorspoelen van reclame 'commerciële zelfmoord' zou zijn. "We kunnen klanten niet afnemen wat ze al een decennium kunnen doen", zei hij destijds in een interview met de krant De Standaard.


Ter compensatie gratis terugkijk tv ? En die het in pakket hebben gelijk one zijn gesjost weer .
Antwoord
#4
VRT komt ook?
Dus gedaan met de onversleutelde VRT zenders? Sad
Antwoord
#5
(10-08-2021, 19:13)boulder schreef: VRT komt ook?
Dus gedaan met de onversleutelde VRT zenders? Sad

Snap niet goed wat je bedoeld,  die kunnen toch gewoon FTA blijven?
Antwoord
#6
(10-08-2021, 21:09)chukky2 schreef:
(10-08-2021, 19:13)boulder schreef: VRT komt ook?
Dus gedaan met de onversleutelde VRT zenders? Sad

Snap niet goed wat je bedoeld,  die kunnen toch gewoon FTA blijven?
Er staat dat ze dit beperken van reclame doorspoelen ook op de VRT gaan doorvoeren.
Hoe gaan ze dat doen als de zender gewoon niet versleuteld is?
Antwoord
#7
Eerste Telenetklanten kunnen vanaf vandaag geen reclame meer doorspoelen
Binnenkort zal het niet meer mogelijk zijn om reclame door te spoelen op tv, ook niet als de programma’s werden opgenomen. Voor sommige Telenetklanten is het vandaag al zover: zowat 200.000 kijkers moeten gedwongen naar enkele spotjes kijken alvorens ze van hun favoriete serie of film kunnen genieten. Dat vertelt Wilfried Celis, voorzitter van het overlegorgaan van Belgische televisiezenders VIA, bij Radio 2.

Specifiek gaat het om de Telenetklanten die in het bezit zijn van de laatste generatie tv-boxen. “Daar zullen we als eerste de niet-doorspoelbare reclame introduceren”, zegt Celis in een interview met Radio 2. “Al deze klanten zijn daar een maand geleden van op de hoogte gebracht.”

“Concreet zullen deze kijkers moeten wennen aan 60 seconden niet-doorspoelbare reclame voor de start van elke opname”, aldus Celis. Eenmaal de opname gestart is, kan er wel weer worden doorgespoeld. Zowel de programma-inhoud als de reclameblokken ertussen kunnen in versnelling op het scherm worden afgespeeld.

Er is ook goed nieuws: van zodra het nieuwe reclamemodel geactiveerd is op de decoder, krijgen klanten standaard gratis Terugkijk TV. Ze kunnen dan programma’s tot zeven dagen terug gratis herbekijken. “Bij de Terugkijk TV zullen alle reclameblokken niet-doorspoelbaar zijn.”

Timing

Wanneer de rest van tv-kijkend België gebonden is aan niet-doorspoelbare reclame is voorlopig onbekend: “Het gaat om een huzarenstuk van jewelste. De technologie laat ons momenteel niet toe om er een exacte timing op te plakken”, besluit Celis. Hoe dan ook zal iedereen tijdig op de hoogte worden gebracht.
Antwoord
#8
(29-09-2021, 17:19)master-magic schreef: Eerste Telenetklanten kunnen vanaf vandaag geen reclame meer doorspoelen
Binnenkort zal het niet meer mogelijk zijn om reclame door te spoelen op tv, ook niet als de programma’s werden opgenomen. Voor sommige Telenetklanten is het vandaag al zover: zowat 200.000 kijkers moeten gedwongen naar enkele spotjes kijken alvorens ze van hun favoriete serie of film kunnen genieten. Dat vertelt Wilfried Celis, voorzitter van het overlegorgaan van Belgische televisiezenders VIA, bij Radio 2.

Specifiek gaat het om de Telenetklanten die in het bezit zijn van de laatste generatie tv-boxen. “Daar zullen we als eerste de niet-doorspoelbare reclame introduceren”, zegt Celis in een interview met Radio 2. “Al deze klanten zijn daar een maand geleden van op de hoogte gebracht.”

“Concreet zullen deze kijkers moeten wennen aan 60 seconden niet-doorspoelbare reclame voor de start van elke opname”, aldus Celis. Eenmaal de opname gestart is, kan er wel weer worden doorgespoeld. Zowel de programma-inhoud als de reclameblokken ertussen kunnen in versnelling op het scherm worden afgespeeld.

Er is ook goed nieuws: van zodra het nieuwe reclamemodel geactiveerd is op de decoder, krijgen klanten standaard gratis Terugkijk TV. Ze kunnen dan programma’s tot zeven dagen terug gratis herbekijken. “Bij de Terugkijk TV zullen alle reclameblokken niet-doorspoelbaar zijn.”

Timing

Wanneer de rest van tv-kijkend België gebonden is aan niet-doorspoelbare reclame is voorlopig onbekend: “Het gaat om een huzarenstuk van jewelste. De technologie laat ons momenteel niet toe om er een exacte timing op te plakken”, besluit Celis. Hoe dan ook zal iedereen tijdig op de hoogte worden gebracht.

Ik begrijp niet goed dat ze zeggen , klanten krijgen standaard 7 dagen terugkijk-TV?  Dat zit toch al in de one producten??
Antwoord
#9
(29-09-2021, 20:35)chukky2 schreef:
(29-09-2021, 17:19)master-magic schreef: Eerste Telenetklanten kunnen vanaf vandaag geen reclame meer doorspoelen
Binnenkort zal het niet meer mogelijk zijn om reclame door te spoelen op tv, ook niet als de programma’s werden opgenomen. Voor sommige Telenetklanten is het vandaag al zover: zowat 200.000 kijkers moeten gedwongen naar enkele spotjes kijken alvorens ze van hun favoriete serie of film kunnen genieten. Dat vertelt Wilfried Celis, voorzitter van het overlegorgaan van Belgische televisiezenders VIA, bij Radio 2.

Specifiek gaat het om de Telenetklanten die in het bezit zijn van de laatste generatie tv-boxen. “Daar zullen we als eerste de niet-doorspoelbare reclame introduceren”, zegt Celis in een interview met Radio 2. “Al deze klanten zijn daar een maand geleden van op de hoogte gebracht.”

“Concreet zullen deze kijkers moeten wennen aan 60 seconden niet-doorspoelbare reclame voor de start van elke opname”, aldus Celis. Eenmaal de opname gestart is, kan er wel weer worden doorgespoeld. Zowel de programma-inhoud als de reclameblokken ertussen kunnen in versnelling op het scherm worden afgespeeld.

Er is ook goed nieuws: van zodra het nieuwe reclamemodel geactiveerd is op de decoder, krijgen klanten standaard gratis Terugkijk TV. Ze kunnen dan programma’s tot zeven dagen terug gratis herbekijken. “Bij de Terugkijk TV zullen alle reclameblokken niet-doorspoelbaar zijn.”

Timing

Wanneer de rest van tv-kijkend België gebonden is aan niet-doorspoelbare reclame is voorlopig onbekend: “Het gaat om een huzarenstuk van jewelste. De technologie laat ons momenteel niet toe om er een exacte timing op te plakken”, besluit Celis. Hoe dan ook zal iedereen tijdig op de hoogte worden gebracht.

Ik begrijp niet goed dat ze zeggen , klanten krijgen standaard 7 dagen terugkijk-TV?  Dat zit toch al in de one producten??

Inderdaad, en dat zit ook al bij de Play More formule. En nu zeggen ze dat het gratis is. Gaan ze de Play more abonnees dan een stukje terugbetalen ??? Of is het bij Play More ook gratis ??? Kortom ze maken ons wijs wat ze willen hierover.
Antwoord
#10
(29-09-2021, 21:48)Dreekes schreef:
(29-09-2021, 20:35)chukky2 schreef:
(29-09-2021, 17:19)master-magic schreef: Eerste Telenetklanten kunnen vanaf vandaag geen reclame meer doorspoelen
Binnenkort zal het niet meer mogelijk zijn om reclame door te spoelen op tv, ook niet als de programma’s werden opgenomen. Voor sommige Telenetklanten is het vandaag al zover: zowat 200.000 kijkers moeten gedwongen naar enkele spotjes kijken alvorens ze van hun favoriete serie of film kunnen genieten. Dat vertelt Wilfried Celis, voorzitter van het overlegorgaan van Belgische televisiezenders VIA, bij Radio 2.

Specifiek gaat het om de Telenetklanten die in het bezit zijn van de laatste generatie tv-boxen. “Daar zullen we als eerste de niet-doorspoelbare reclame introduceren”, zegt Celis in een interview met Radio 2. “Al deze klanten zijn daar een maand geleden van op de hoogte gebracht.”

“Concreet zullen deze kijkers moeten wennen aan 60 seconden niet-doorspoelbare reclame voor de start van elke opname”, aldus Celis. Eenmaal de opname gestart is, kan er wel weer worden doorgespoeld. Zowel de programma-inhoud als de reclameblokken ertussen kunnen in versnelling op het scherm worden afgespeeld.

Er is ook goed nieuws: van zodra het nieuwe reclamemodel geactiveerd is op de decoder, krijgen klanten standaard gratis Terugkijk TV. Ze kunnen dan programma’s tot zeven dagen terug gratis herbekijken. “Bij de Terugkijk TV zullen alle reclameblokken niet-doorspoelbaar zijn.”

Timing

Wanneer de rest van tv-kijkend België gebonden is aan niet-doorspoelbare reclame is voorlopig onbekend: “Het gaat om een huzarenstuk van jewelste. De technologie laat ons momenteel niet toe om er een exacte timing op te plakken”, besluit Celis. Hoe dan ook zal iedereen tijdig op de hoogte worden gebracht.

Ik begrijp niet goed dat ze zeggen , klanten krijgen standaard 7 dagen terugkijk-TV?  Dat zit toch al in de one producten??

Inderdaad, en dat zit ook al bij de Play More formule. En nu zeggen ze dat het gratis is. Gaan ze de Play more abonnees dan een stukje terugbetalen ??? Of is het bij Play More ook gratis ??? Kortom ze maken ons wijs wat ze willen hierover.

En nog iets: TV kijkend België, moet dat niet zijn TV kijkend Vlaanderen en Brussel want naar mijn weten is Telenet niet actief in Wallonië of gaat VOO ook hetzelfde doen als Telenet? Ik dacht het niet.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)