Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Algemene panne bij proximus
#11
Proximus gaat z’n klanten tegemoetkomen met twee weken gratis toegang tot betalende televisiekanalen na de grote storingen op het netwerk van de telecomoperator. Dat zegt Proximus aan VTM Nieuws. Zowel maandagavond als dinsdagvoormiddag waren er problemen op televisie, met de telefonie en met internet bij tienduizenden Proximus-klanten.
Heel wat Proximus-klanten ondervonden sinds maandagavond 20 uur problemen. Naar televisie kijken via Proximus ging niet meer. Ook met de telefonie en het internet bleken er problemen te zijn. De storing was zo’n twee uur later grotendeels van de baan, zo meldde Proximus.

Maar ook dinsdagvoormiddag meldden veel klanten op sociale media problemen. Via allestoringen.be, waarop storingen bij de telecomoperator kunnen worden gemeld, was er om 10 uur een piek in het aantal klachten. Nochtans waren volgens Proximus alle problemen opgelost, al kan het zijn dat klanten het systeem opnieuw moeten herstarten om weer volledig storingvrij te kunnen werken, zo klonk het. Intussen bevestigde Proximus wel dat er inderdaad nog steeds problemen zijn in de nasleep van de storing van maandagavond.

Compensatie

Maandagavond al vroegen veel klanten via sociale media om een compensatie voor de problemen. Daar gaat Proximus nu op in, ook al is het bedrijf daar wettelijk gezien niet toe verplicht (een storing moet daarvoor minstens 24 uur duren). Twee weken lang zullen een aantal betalende kanalen opengezet worden voor de digitale tv-klanten. Het gaat om de kinderzenders, de voetbalzenders en de movie- en seriespass. Proximus zal de klanten zelf informeren hoe ze die compensatie kunnen activeren.
Een financiële compensatie zit er volgens consumentenorganisatie Test Aankoop niet in.

Ook problemen met sms-tickets

De problemen bij Proximus waren overigens niet beperkt tot bij de klanten thuis. Zo meldde De Lijn op Twitter dat betalen voor een busticket via sms door een storing impact kan hebben op Proximusklanten.

Sms-parkeren via 4411 verliep ook moeilijk. Klanten die er gebruik van wilden maken, kregen geen sms terug ter bevestiging. Die dienst gebeurt via Be-Mobile, een onderdeel van Proximus.

En ook de klantendienst van Proximus zelf was sinds maandagavond moeilijk of niet bereikbaar. De website van Proximus zelf ondervond eveneens problemen.

Panne in datacentrum

De oorzaak van de storing maandagavond was een elektriciteitspanne in een van de datacentra van Proximus. Normaal gezien treden dan back-upsystemen in werking, maar dat gebeurde niet. Het wordt nog onderzocht hoe dat komt, maar Proximus heeft “geen indicaties” dat er kwaad opzet in het spel is.
Antwoord
#12
Na de algemene storing van maandagavond lijken er opnieuw problemen bij Proximus. Op sociale media klagen heel wat klanten alweer over problemen met televisie, telefoon en internet. Klanten vragen intussen om een compensatie voor de problemen.
Rond 20 uur maandagavond begonnen meerdere Proximus-klanten problemen te ondervinden. Naar televisie kijken via Proximus ging niet meer. Ook met de telefonie en het internet bleken er problemen te zijn. De storing was zo’n twee uur later grotendeels van de baan, zo meldde Proximus.

Maar ook dinsdagvoormiddag melden veel klanten op sociale media problemen. Via allestoringen.be, waarop storingen bij de telecomoperator kunnen worden gemeld, was er om 10 uur een piek in het aantal klachten. Nochtans waren volgens Proximus alle problemen opgelost, al kan het zijn dat klanten het systeem opnieuw moeten herstarten om weer volledig storingvrij te kunnen werken. Intussen bevestigde Proximus wel dat er inderdaad weer problemen zijn.

Sms-ticket

Klanten klagen op sociale media dat ze de klantendienst niet kunnen bereiken. Ook de website van Proximus zelf is momenteel onbereikbaar.

Er zijn eveneens meldingen van problemen met sms-verkeer. De Lijn meldt intussen op Twitter dat betalen voor een busticket via sms door een storing impact kan hebben op Proximusklanten. De Lijn adviseert reizigers om alternatieve manieren om te betalen te gebruiken. Zij kunnen een tienrittenkaart kopen bij een van de 3.400 voorverkooppunten. Die kaart kost 15 euro voor tien ritten. Een andere mogelijkheid is een m-ticket van 1,80 euro. Dat kan gekocht worden via de app van Mobiflow. Nieuwe gebruikers moeten de app installeren en zich eenmalig registreren. Nog een mogelijkheid is een medereiziger die bij een andere operator dan Proximus zit, een ticket te laten kopen. Die reiziger moet dan wel hetzelfde traject afleggen. Als ook dat geen mogelijkheid is, kan de reiziger tot slot ook een biljet van 3 euro kopen bij de chauffeur.

Compensatie?

De oorzaak van de storing maandagavond was een elektriciteitspanne in een van de datacentra van Proximus. Een tijdlang konden klanten van Proximus maandagavond dus niet naar hun favoriete tv-programma kijken. De roep om een compensatie voor de storing was op sociale media alvast luid.

Volgens Proximus zelf is het nog te vroeg om te zeggen of er een compensatie zal volgen. Niet alle klanten werden bijvoorbeeld getroffen. Bovendien waren er ook klanten die geen algemene storing ondervonden, maar bij wie een deel van het aanbod was weggevallen.

Op de Facebookpagina van de telecomoperator bood Proximus alleszins wel al verontschuldigingen aan “voor het ongemak”.
Antwoord
#13
mensen krijgen 2 weken all kids pack gratis, voetbal en de film en movies MS pack.
Antwoord
#14
(09-01-2018, 18:03)master-magic schreef:
(09-01-2018, 16:04)natte schreef: ze hebben geld genoeg van de digitale melkkoeien dat ze geen dikke boelen huren of kopen

kan je van M7 ook zeggen, die hebben daar ook nog ruimte gehuurd Wink

inderdaad goed nieuws voor personen met slechte bedoelingen
Antwoord
#15
die krijgen ze bij proximus maar die moeten dat niet geven alleen voor telefonie niet voor tv en internet
Antwoord
#16
het ergste is dat nog niet voor iedereen is opgelost
Antwoord
#17
(09-01-2018, 18:49)master-magic schreef: mensen krijgen 2 weken all kids pack gratis, voetbal en de film en movies MS pack.

zal veel gefoefel bij zijn en ook gratise promotie handige kerels
Antwoord
#18
Voor de Belgische telecomaanbieder Proximus is het nieuwe jaar niet heel goed begonnen. De aanbieder van telefonie, digitale tv en internet kampt al een etmaal met forse storingen.

Proximus, de opvolger van Belgacom, biedt in heel België digitale diensten aan via glasvezel en via DSL netwerken. Een grote stroomstoring in het datacenter van het bedrijf legde maandagavond het internet in een groot deel van Vlaanderen plat. Ook digitale televisie viel uit. Na het heropstarten van alle systemen blijkt een kettingreactie van andere problemen veel klanten te treffen waardoor zij moeilijk verbinding krijgen. Duizenden klanten van het bedrijf zijn al getroffen en veel van hen vragen om een schadevergoeding. Als compensatie worden alle betaalzenders van Proximus twee weken lang opengezet voor alle klanten van het bedrijf. In België is nog geen wet voor verplichte compensatie, maar hieraan werkt de huidige regering intussen wel.
Antwoord
#19
heb juist 6 cinematickets gehad en ben niet eens klant Tongue
Antwoord
#20
Een Proximus IT medewerker zei me dat veel IT-ontwikkeling werd uitbesteed aan duistere Belgische IT ondernemingen die aan €1000+/Dag werkten. In de realiteit werden alle opdrachten uitbesteed aan lageloonlanden met alle gevolgen van dien. (veel bugs, instabiele en trage services, weinig support, slechte code...) Het management zou daar nu paal en perk aan stellen maar je voelt heel hard dat Proximus geen stabiele IT-basis heeft.

Ook bij de aanslagen op luchthaven Brussels lag het hele proximusnetwerk er 1 dag uit over heel het land. De andere providers hadden daar amper last van. Te absurd voor woorden. In tijden van nood moet je net kunnen communiceren. Gelukkig werkte de ouderwetse FM-band nog.
Antwoord