18-11-2015, 18:00
Weg vrij voor privatisering Proximus en Bpost
17/11/15
De Kamercommissie Infrastructuur heeft - meerderheid tegen oppositie - ingestemd met het wetsontwerp dat een privatisering van de beursgenoteerde overheidsbedrijven Proximus en Bpost mogelijk maakt. Concrete plannen zijn er echter niet, herhaalt bevoegd minister Alexander De Croo (Open Vld).
De tekst schrapt de wettelijke verplichting voor de overheid om een meerderheid van de aandelen van Proximus en Bpost in handen te houden. In principe is zelfs een volledige privatisering mogelijk, aangezien de tekst helemaal geen ondergrens meer voorziet. Dat neemt echter niet weg dat bijvoorbeeld een blokkeringsminderheid van 25 procent plus één aandeel zou kunnen worden aangehouden om de overheid van een vetorecht te verzekeren bij strategische beslissingen, aldus De Croo.
Concrete verkoopsplannen zijn er voorlopig niet. Niettemin toonde de oppositie zich tijdens de bespreking ongerust over de dienstverlening en waarschuwden verschillende partijen dat het ook budgettair gezien helemaal niet slim zou zijn om aandelen te verkopen en zo minder uitzicht te hebben op dividenden.
Versoepeling van regels
Naast de schrapping van het verplichte overheidsbelang bevat het wetsontwerp ook een versoepeling van de regels voor Proximus en Bpost, wat hen beter moet wapenen in de concurrentiestrijd met private bedrijven. Zo krijgen ze bijvoorbeeld meer vrijheid om participaties te nemen in een ander bedrijf en vervalt de wettelijke verplichting om met statutair personeel te werken.
Tot slot wordt ook de werking van de raad van bestuur gelijkgetrokken met normale beursgenoteerde bedrijven, inclusief de benoeming en het eventuele ontslag van de ceo.
17/11/15
De Kamercommissie Infrastructuur heeft - meerderheid tegen oppositie - ingestemd met het wetsontwerp dat een privatisering van de beursgenoteerde overheidsbedrijven Proximus en Bpost mogelijk maakt. Concrete plannen zijn er echter niet, herhaalt bevoegd minister Alexander De Croo (Open Vld).
De tekst schrapt de wettelijke verplichting voor de overheid om een meerderheid van de aandelen van Proximus en Bpost in handen te houden. In principe is zelfs een volledige privatisering mogelijk, aangezien de tekst helemaal geen ondergrens meer voorziet. Dat neemt echter niet weg dat bijvoorbeeld een blokkeringsminderheid van 25 procent plus één aandeel zou kunnen worden aangehouden om de overheid van een vetorecht te verzekeren bij strategische beslissingen, aldus De Croo.
Concrete verkoopsplannen zijn er voorlopig niet. Niettemin toonde de oppositie zich tijdens de bespreking ongerust over de dienstverlening en waarschuwden verschillende partijen dat het ook budgettair gezien helemaal niet slim zou zijn om aandelen te verkopen en zo minder uitzicht te hebben op dividenden.
Versoepeling van regels
Naast de schrapping van het verplichte overheidsbelang bevat het wetsontwerp ook een versoepeling van de regels voor Proximus en Bpost, wat hen beter moet wapenen in de concurrentiestrijd met private bedrijven. Zo krijgen ze bijvoorbeeld meer vrijheid om participaties te nemen in een ander bedrijf en vervalt de wettelijke verplichting om met statutair personeel te werken.
Tot slot wordt ook de werking van de raad van bestuur gelijkgetrokken met normale beursgenoteerde bedrijven, inclusief de benoeming en het eventuele ontslag van de ceo.