08-03-2019, 13:23
De Europese Commissie heeft met vier grote Hollywoodstudio’s en met Sky UK een akkoord gesloten om hun betaaltelevisiediensten open te stellen voor EU-burgers. Europa trekt al een tijdje ten strijde tegen het fenomeen van geo-blocking, waardoor burgers in de EU geen toegang krijgen tot diensten die vanuit andere landen worden aangeboden. De Commissie beschuldigde Sky en enkele grote Amerikaanse studio’s in 2014 van concurrentiebelemmering omdat ze voor Europese kijkers de toegang tot heel wat films en series blokkeerden. Toen de Britse betaaltv-zender Sky de rechten op bepaalde producties kocht voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland, kreeg hij een contractueel verbod om die producties te tonen aan kijkers uit andere Europese lidstaten.
Hollywood past eigenlijk een truc toe die al enkele decennia oud is. Het deelt de markt op in verschillende geografische en linguïstische blokken, waarbij per regio andere prijzen en voorwaarden worden opgelegd. Zo kunnen de studio’s de opbrengsten van elke productie maximaliseren en hun klanten meer tegen elkaar uitspelen. Disney, NBC Universal, Sony Pictures, Warner Bros en Sky hebben nu toegevingen gedaan die aan de bezwaren van de Commissie tegemoetkomen. Ze verbinden zich ertoe geen clausules in hun contracten te zetten die Europese consumenten buiten Ierland en het Verenigd Koninkrijk verhinderen om via de betaaldiensten van Sky UK naar films en series te kijken. De studio's beloven ook hetzelfde toe te passen op contracten met andere zenders in de Europese Economische Ruimte (EER), de EU-28 plus Noorwegen, Liechtenstein en IJsland.
Door de regeling wordt het in principe mogelijk om je te abonneren op satelliet- of online zenders in andere landen, zonder restricties op de programma’s die je daar te zien krijgt. De basis voor de regeling werd al in 2011 gelegd door het Europees Hof van Justitie. De Commissie maakte recent ook een einde aan geo-blocking in de e-commercesector. Consumenten mogen daardoor niet langer verhinderd worden om producten en diensten te kopen op buitenlandse websites.
Hollywood past eigenlijk een truc toe die al enkele decennia oud is. Het deelt de markt op in verschillende geografische en linguïstische blokken, waarbij per regio andere prijzen en voorwaarden worden opgelegd. Zo kunnen de studio’s de opbrengsten van elke productie maximaliseren en hun klanten meer tegen elkaar uitspelen. Disney, NBC Universal, Sony Pictures, Warner Bros en Sky hebben nu toegevingen gedaan die aan de bezwaren van de Commissie tegemoetkomen. Ze verbinden zich ertoe geen clausules in hun contracten te zetten die Europese consumenten buiten Ierland en het Verenigd Koninkrijk verhinderen om via de betaaldiensten van Sky UK naar films en series te kijken. De studio's beloven ook hetzelfde toe te passen op contracten met andere zenders in de Europese Economische Ruimte (EER), de EU-28 plus Noorwegen, Liechtenstein en IJsland.
Door de regeling wordt het in principe mogelijk om je te abonneren op satelliet- of online zenders in andere landen, zonder restricties op de programma’s die je daar te zien krijgt. De basis voor de regeling werd al in 2011 gelegd door het Europees Hof van Justitie. De Commissie maakte recent ook een einde aan geo-blocking in de e-commercesector. Consumenten mogen daardoor niet langer verhinderd worden om producten en diensten te kopen op buitenlandse websites.