15-03-2014, 11:29
lees maar mee:
TV-aanbieders zijn vooralsnog huiverig als het om het omarmen van de nieuwe beeldtechniek Ultra HD gaat. Dat bleek tijdens een forumdiscussie tijdens een satellietconferentie in Washington.
Er zijn enkele redenen waarom internationale tv-aanbieders nog terughoudend met Ultra HD omgaan. Als eerste is de onzekerheid over de productiestandaard 4K. Deze specificaties voor 4K zijn nog definitief vastgelegd. Daarnaast zijn er twijfels of kijkers de echte toegevoegde waarde van Ultra HD wel kunnen zien. Om de echte voordelen van Ultra HD ten opzichte van Full HD volgens recente berekeningen op een kijkafstand van vier meter een televisiescherm met een beelddiagonaal van maar liefst 165 inch – ruim vier meter – gebruikt worden. De prijzen van Ultra HD-televisies gaan de komende tijd snel naar beneden maar het gaat hierbij hoofdzakelijk om modellen tussen de 32 en 65 inch.
GEEN VERDIENMODEL
Wat voor tv-aanbieders echter het grootste struikelblok lijkt, is het verdienmodel van Ultra HD. De topman van Disney ABC Television Group was hierin het meest uitgesproken. "Ik blijf mijn managementteam op het hart drukken: toon mij het businessmodel van Ultra HD”, aldus Vince Roberts.
TV-aanbieders zijn vooralsnog huiverig als het om het omarmen van de nieuwe beeldtechniek Ultra HD gaat. Dat bleek tijdens een forumdiscussie tijdens een satellietconferentie in Washington.
Er zijn enkele redenen waarom internationale tv-aanbieders nog terughoudend met Ultra HD omgaan. Als eerste is de onzekerheid over de productiestandaard 4K. Deze specificaties voor 4K zijn nog definitief vastgelegd. Daarnaast zijn er twijfels of kijkers de echte toegevoegde waarde van Ultra HD wel kunnen zien. Om de echte voordelen van Ultra HD ten opzichte van Full HD volgens recente berekeningen op een kijkafstand van vier meter een televisiescherm met een beelddiagonaal van maar liefst 165 inch – ruim vier meter – gebruikt worden. De prijzen van Ultra HD-televisies gaan de komende tijd snel naar beneden maar het gaat hierbij hoofdzakelijk om modellen tussen de 32 en 65 inch.
GEEN VERDIENMODEL
Wat voor tv-aanbieders echter het grootste struikelblok lijkt, is het verdienmodel van Ultra HD. De topman van Disney ABC Television Group was hierin het meest uitgesproken. "Ik blijf mijn managementteam op het hart drukken: toon mij het businessmodel van Ultra HD”, aldus Vince Roberts.