09-08-2014, 23:01
Google betaalt 250 miljoen dollar om illegale ads tegen te gaan
Google heeft toegestemd om de aankomende vijf jaar in de Verenigde Staten zeker 250 miljoen dollar uit te trekken voor het bestrijden van advertenties van buitenlandse online-apotheken. Dat schrijft Phys.org, dat zich baseert op rechtbankverslagen die openbaar zijn gemaakt.
googleAandeelhouders klaagden de zoekgigant drie jaar geleden aan, omdat zij vonden dat de internetgigant destijds te weinig deed om buitenlandse online-apotheken te bannen op zijn advertentienetwerken. De aanklacht volgde nadat Google datzelfde jaar al een boete van een half miljard dollar moest betalen, omdat het advertentieruimte voor medicijnen had verkocht aan Canadese online-apotheken. Dit was volgens de Amerikaanse wet verboden.
Om de illegale reclames voor buitenlandse medicijnen in de toekomst tegen te gaan, trekt Google nu naar eigen zeggen jaarlijks vijftig miljoen dollar uit. De zoekgigant blijft dit voor tenminste vijf jaar doen, zo weet Phys.org, om zo met name het beleid van zijn AdWords-dienst strikter te handhaven. Het bedrijf stelt daarnaast een comité samen dat het beleid afstemt op regionale en landelijke wetgeving.
Google heeft toegestemd om de aankomende vijf jaar in de Verenigde Staten zeker 250 miljoen dollar uit te trekken voor het bestrijden van advertenties van buitenlandse online-apotheken. Dat schrijft Phys.org, dat zich baseert op rechtbankverslagen die openbaar zijn gemaakt.
googleAandeelhouders klaagden de zoekgigant drie jaar geleden aan, omdat zij vonden dat de internetgigant destijds te weinig deed om buitenlandse online-apotheken te bannen op zijn advertentienetwerken. De aanklacht volgde nadat Google datzelfde jaar al een boete van een half miljard dollar moest betalen, omdat het advertentieruimte voor medicijnen had verkocht aan Canadese online-apotheken. Dit was volgens de Amerikaanse wet verboden.
Om de illegale reclames voor buitenlandse medicijnen in de toekomst tegen te gaan, trekt Google nu naar eigen zeggen jaarlijks vijftig miljoen dollar uit. De zoekgigant blijft dit voor tenminste vijf jaar doen, zo weet Phys.org, om zo met name het beleid van zijn AdWords-dienst strikter te handhaven. Het bedrijf stelt daarnaast een comité samen dat het beleid afstemt op regionale en landelijke wetgeving.