Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Radio terug populair bij jongeren
#1
Radio valt niet weg te denken uit het dagelijkse leven van de Vlaming, dat blijkt opnieuw met de recentste studie van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). Bijna 4,4 miljoen Vlamingen luisteren dagelijks naar de radio, dat is nog meer dan in de vorige gemeten periode.

Niet alleen het bereik van het medium is hoog, ook de luisterduur is tijdens de nieuwste meting gestegen, dit bewijst dat de luisteraars zeer trouw blijven aan het medium.

De VRT-radionetten blijven met stabiele marktaandelen stevig verankerd in het radiolandschap. Jongerenzender MNM laat opnieuw zeer mooie cijfers optekenen bij deze meting. Het marktaandeel van 11,2 procent is een van de hoogste sinds de lancering van het net, dagelijks luisteren 759.000 Vlamingen naar MNM. Scoren doet MNM in het bijzonder bij jongeren met een recordbereik bij luisteraars tot 24 jaar, goed voor ruim een kwart van deze doelgroep. Ook Klara doet het zeer goed met een hoog bereik tot bijna 200.000 luisteraars per dag. Niet in het minst dankzij verbredende evenementen zoals Iedereen Klassiek, afgelopen najaar weer een voltreffer in Brugge, en Klara's top 100. Radio 2 en Studio Brussel blijven stabiel op hoog niveau, Radio 1 is met een stevig marktaandeel van 8,4 procent de actua-zender bij uitstek.

Els Van de Sijpe, manager radio: 'Radio blijft ook vandaag een belangrijke compagnon in het leven van vele miljoenen Vlamingen. Onder andere dankzij MNM, dat het populairst is bij luisteraars tot 24 jaar, vindt ook de jongste generatie de weg naar het medium radio. Dit door een unieke mix van muziek, informatie, boeiende verhalen en sterke persoonlijkheden. En met acties en events, live-uitzendingen, eigen apps en aanwezigheid op vele digitale platformen. Hiermee versterken de radionetten van VRT nog elke dag hun intense band met onze luisteraars.'

Rino Ver Eecke, nethoofd MNM: 'Elke dag opnieuw merken we uit de vele reacties dat jonge luisteraars van MNM houden. Ze waarderen de mix van muziek, nieuws op maat, acties en thema's en verhalen uit hun leefwereld. Die reiken onze luisteraars zelf aan via alle mogelijke platformen  en die werken ze mee uit in onze spitsprogramma's of programma's als 'GenerationM'. Of op dit moment met 'Rock'n Roll Radio High School', waar MNM ook nieuw talent ontdekt. Bovendien belooft het voorjaar weer spannend te worden met tal van muziekacties en acties zoals Spread the work, of hoe je jouw eerste stappen zet op de arbeidsmarkt, en onze intussen alom gekende actie De Strafste School. Scholieren en studenten kunnen trouwens op beide oren slapen: MNM steunt hen opnieuw tijdens Marathonradio. Aan alle luisteraars: een superdikke merci!'
Antwoord
#2
Het CIM heeft vanmorgen de nieuwe luistercijfers voor de Vlaamse radiomarkt bekend gemaakt. Deze resultaten bestrijken de periode van 20 augustus tot en met 17 december 2016.

Deze luistercijfers zijn de eerste cijfers na de grote vernieuwing van Joe en die slaat duidelijk aan: de radiozender zet een recordcijfer neer en haalt 9,1% marktaandeel op 12+ (vs 7,8% in vorige golf), meteen het beste resultaat ooit. Joe is daarmee de grootste groeier van alle radiozenders. De radiozender bereikt ook de meeste luisteraars ooit in zijn geschiedenis. Ook op de zenderdoelgroep 35-54 jaar scoort Joe met 14,4% marktaandeel (vs 10,3% in vorige golf).

Qmusic stijgt op de jongvolwassenen 18-34 jaar door naar 23% (vs 21,8% in vorige golf). Op de zenderdoelgroep 18-44 blijft de radiozender stabiel met 19,8%. Op 12+ haalt de zender 11,6%.

Iwan Reuvekamp, programmadirecteur radio: 'We hebben ervoor gekozen om Qmusic en Joe complementair te positioneren. We zijn blij om te zien dat de cijfers dit verhaal bevestigen. Qmusic groeit bij de jongvolwassenen en Joe scoort bij de frisse veertigers. De vernieuwing van Joe met duo's als Sven Ornelis & Anke Buckinx en Raf Van Brussel & Rani De Coninck zorgt er zelfs voor dat Joe de meeste luisteraars ooit bereikt en het hoogste marktaandeel in zijn geschiedenis neerzet. We zitten met ons lange termijnverhaal op koers.'

Joe duikt meteen na de krokusvakantie een week lang in de 80's. Vanaf maandag 6 maart staat de zender tijdens 'Celebrate the 80's' helemaal in het teken van de iconische periode, meteen het decennium waarbij frisse veertigers hun muzikale beleving het sterkst was. De Qmusic-dj's maken zich klaar voor het nieuwe loopevent Q-Run To You nu zaterdag 11 februari in Hasselt. Sam De Bruyn en Heidi Van Tielen vormen 1 van de duo's die letterlijk naar elkaar toelopen op een parcours van 5 km vol neon en beats. Vanaf maandag 20 februari schakelt de zender over naar de 90's met de 'Top 500 van de 90's'.
Antwoord
#3
Heb toch vragen bij die telling,hoe kan dat kloppen???
De groten blijven groot door voortrekken en de kleintjes blijven klein en zullen volgend jaar doodbloeien.

PS: er is een forum voor radio nieuws Wink
Antwoord
#4
En radio2 is wel de grootste volgens de cijfers natte en niet joe Wink
Antwoord
#5
(09-02-2017, 22:11)master-magic schreef: En radio2 is wel de grootste volgens de cijfers natte en niet joe Wink

Tja totel is titel her
Antwoord