07-01-2018, 17:47
Voetbalclubs die in de grote Europese voetbalcompetities spelen, kunnen goed gaan profiteren nu meer online dienstaanbieders interesse in uitzendrechten hebben.
Partijen als Amazon en Facebook bereiden een bod voor op de uitzendrechten van live voetbalwedstrijden. Op deze manier willen deze online dienstenaanbieders meer abonnees en kijkers naar het platform lokken. Omdat de vraag naar de uitzendrechten meer wordt, gaat de aankoopprijs omhoog. Omdat investeringen terugverdiend moeten worden, is de kans reëel dat de kijker door hogere abonnementsprijzen meer voor de geliefde voetbalwedstrijden moet betalen. Ook ligt een verdere versnippering op de loer. Omdat de uitzendrechten vaker onder meerdere partijen verdeeld worden, heeft de voetballiefhebber meerdere abonnementen nodig om het gehele voetbalaanbod live te bekijken.
Premier League
Voor de Nederlandse voetbalcompetitie Eredivisie verandert op korte termijn niets. De komende jaren blijven de live uitzendrechten van alle wedstrijden in handen van FOX Sports. Maar in Engeland lijkt wel een strijd om de uitzendrechten van de Premier League los te barsten nu Amazon interesse in een, overigens klein, uitzendrechtenpakket heeft getoond. Ook Facebook overweegt zich in deze strijd te mengen. Later dit jaar komen de uitzendrechten van alle voetbalwedstrijden van de Premier League weer op de markt. Op dit moment worden ze live door Sky en BT uitgezonden. Daarvoor betaalden beide aanbieders al de hoofdprijs, namelijk ruim 5,7 miljard euro voor een periode van drie jaar.
Partijen als Amazon en Facebook bereiden een bod voor op de uitzendrechten van live voetbalwedstrijden. Op deze manier willen deze online dienstenaanbieders meer abonnees en kijkers naar het platform lokken. Omdat de vraag naar de uitzendrechten meer wordt, gaat de aankoopprijs omhoog. Omdat investeringen terugverdiend moeten worden, is de kans reëel dat de kijker door hogere abonnementsprijzen meer voor de geliefde voetbalwedstrijden moet betalen. Ook ligt een verdere versnippering op de loer. Omdat de uitzendrechten vaker onder meerdere partijen verdeeld worden, heeft de voetballiefhebber meerdere abonnementen nodig om het gehele voetbalaanbod live te bekijken.
Premier League
Voor de Nederlandse voetbalcompetitie Eredivisie verandert op korte termijn niets. De komende jaren blijven de live uitzendrechten van alle wedstrijden in handen van FOX Sports. Maar in Engeland lijkt wel een strijd om de uitzendrechten van de Premier League los te barsten nu Amazon interesse in een, overigens klein, uitzendrechtenpakket heeft getoond. Ook Facebook overweegt zich in deze strijd te mengen. Later dit jaar komen de uitzendrechten van alle voetbalwedstrijden van de Premier League weer op de markt. Op dit moment worden ze live door Sky en BT uitgezonden. Daarvoor betaalden beide aanbieders al de hoofdprijs, namelijk ruim 5,7 miljard euro voor een periode van drie jaar.