Algemene panne bij proximus
#1
Na nog geen 2 weken geleden de grote panne bij telenet was het maandag avond 8 januari de beurt aan de proximus klanten die ongeveer 2 uur lang geen tv konden kijken en sommige ook daarnaast geen internet hadden en zelf sms berichten kregen via gsm van onbekende mensen.

wat is dat met die providers de laatste tijd,
een overbelasting van de servers enzo????
Antwoord
#2
(08-01-2018, 23:37)master-magic schreef: Na nog geen 2 weken geleden de grote panne bij telenet was het maandag avond 8 januari de beurt aan de proximus klanten die ongeveer 2 uur lang geen tv konden kijken en sommige ook daarnaast geen internet hadden en zelf sms berichten kregen via gsm van onbekende mensen.

wat is dat met die providers de laatste tijd,
een overbelasting van de servers enzo????

Ik heb in ieder geen last van gehad, bij mij heeft altijd alles normaal gewerkt in Oostende toch.
De meeste klachten kwamen voornamelijk uit Antwerpen, Brussel, Gent en Brugge.
Ik kan wel niet inloggen in My Proximus aangezien de website van Proximus ook plat ligt, ook My Proximus app werkt niet maar hun forum werkt wel.
Antwoord
#3
(08-01-2018, 23:47)apestaart12 schreef:
(08-01-2018, 23:37)master-magic schreef: Na nog geen 2 weken geleden de grote panne bij telenet was het maandag avond 8 januari de beurt aan de proximus klanten die ongeveer 2 uur lang geen tv konden kijken en sommige ook daarnaast geen internet hadden en zelf sms berichten kregen via gsm van onbekende mensen.

wat is dat met die providers de laatste tijd,
een overbelasting van de servers enzo????

Ik heb in ieder geen last van gehad, bij mij heeft altijd alles normaal gewerkt in Oostende toch.
De meeste klachten kwamen voornamelijk uit Antwerpen, Brussel, Gent en Brugge.
Ik kan wel niet inloggen in My Proximus aangezien de website van Proximus ook plat ligt, ook My Proximus app werkt niet maar hun forum werkt wel.

er was een electriciteits panne in de server van de tv diensten, heb gelezen dat er in Oostende ook problemen waren met uitval van tv en sommige ook van het internet en telefoon,
was na ongeveer een uur tot 3 uur later weer opgelost.
vanaf rond 20 uur tot 23 uur ongeveer.
al waren er ook meldingen van uitval bij telenet in sommige gebieden maar dat was dan niet zo groot als ongeveer 2 weken geleden.
Antwoord
#4
Klanten van Proximus ondervonden vanavond grote problemen door een algemene storing bij hun provider. Zowel televisie, internet- als telefoondiensten werkten niet of amper, meldden klanten. Ook de website van Proximus lag plat. De storing deed zich voor op het netwerk van Proximus TV en is intussen opgelost.
Klanten van Proximus TV over het hele land zaten ruim een uur en soms langer zonder televisie. “Oorzaak was een elektriciteitspanne in één van de datacentra waar Proximus TV afhankelijk van is”, vertelt woordvoerder Jan Margot. Volgens de woordvoerder is het probleem sinds 21.15 uur opgelost geraakt en herstelden de zaken zich sindsdien gradueel bij alle getroffen klanten. “Iets na 20 uur kwamen de eerste klachten binnen”, aldus de woordvoerder. “Inmiddels is de panne en dus het probleem opgelost. Mensen die toch nog problemen ondervinden, kunnen best even herstarten en dan zouden de moeilijkheden van de baan moeten zijn.”
Lees ook

Van kastje naar muur gestuurd bij Proximus: “Klant worden is als processie van Echternach”
Op www.allestoringen.be kan je een overzicht vinden van de steden die hinder ondervonden. De laatste meldingen kwamen voornamelijk uit Antwerpen, Brussel, Gent, Aalst, Mechelen, Roeselare, Turnhout, Kortrijk, Sint-Niklaas en Brugge.
Antwoord
#5
(09-01-2018, 08:47)natte schreef:
(09-01-2018, 01:29)master-magic schreef: Klanten van Proximus ondervonden vanavond grote problemen door een algemene storing bij hun provider. Zowel televisie, internet- als telefoondiensten werkten niet of amper, meldden klanten. Ook de website van Proximus lag plat. De storing deed zich voor op het netwerk van Proximus TV en is intussen opgelost.
Klanten van Proximus TV over het hele land zaten ruim een uur en soms langer zonder televisie. “Oorzaak was een elektriciteitspanne in één van de datacentra waar Proximus TV afhankelijk van is”, vertelt woordvoerder Jan Margot. Volgens de woordvoerder is het probleem sinds 21.15 uur opgelost geraakt en herstelden de zaken zich sindsdien gradueel bij alle getroffen klanten. “Iets na 20 uur kwamen de eerste klachten binnen”, aldus de woordvoerder. “Inmiddels is de panne en dus het probleem opgelost. Mensen die toch nog problemen ondervinden, kunnen best even herstarten en dan zouden de moeilijkheden van de baan moeten zijn.”
Lees ook

Van kastje naar muur gestuurd bij Proximus: “Klant worden is als processie van Echternach”
Op www.allestoringen.be kan je een overzicht vinden van de steden die hinder ondervonden. De laatste meldingen kwamen voornamelijk uit Antwerpen, Brussel, Gent, Aalst, Mechelen, Roeselare, Turnhout, Kortrijk, Sint-Niklaas en Brugge.

al die diensten zijn al blij dat er iemand zit. verdere kennis is niet noodzakelijk blijkbaar

is een datacenter waar ze ruimte huren, dat er eens een panne kan zijn is paar jaar geleden ook bij M7 voorgevallen als hun datacenter voor de beelden voor belgie en Nederland uitvielen paar uur.
hebben de klanten dan compensatie gehad, neen.
wie was er de schuld aan, niemand want een panne kan je niet voorkomen, kan altijd uitvallen.
bij je thuis kan de stroom ook uitvallen.
er zijn al die roepen op forums enzo, hebben ze geen UPS dan voor back up,
als die ook niet aan gaan dan is er een probleem, was ook zo bij de datacenter toen voor de M7 zenders, net zelfde probleem.
toevallig een KPN datacenter Wink (M7 huurde daar ook bij toen voor hun zenders)
Antwoord
#6
(09-01-2018, 16:04)natte schreef: ze hebben geld genoeg van de digitale melkkoeien dat ze geen dikke boelen huren of kopen

kan je van M7 ook zeggen, die hebben daar ook nog ruimte gehuurd Wink
Antwoord
#7
Minister van Telecom Alexander De Croo (Open VLD) wil telecomoperatoren verplichten om compensaties te geven bij langdurige onderbrekingen. Volgende maand hoopt hij een uitgewerkt voorstel in eerste lezing te laten goedkeuren door de ministerraad, zo meldt zijn kabinet. Daarna volgen nog een consultatieronde en overleg met de deelstaten.

De Croo vond inspiratie in Nederland, waar sinds juli vorig jaar een wettelijk kader van kracht is. Bij ons zijn operatoren nog niet verplicht om klanten een compensatie te geven. Bij onze noorderburen zijn ze verplicht om klanten te compenseren bij storingen van minstens twaalf uur, door een of meerdere dagen van het abonnementsgeld terug te betalen.

De minister lanceert zijn voorstel op een dag dat Proximus, voor de helft in overheidshanden, volop in het nieuws zit met technische problemen. Maandagavond begon het met een massale uitval van Proximus TV, dinsdagochtend waren er bij sommige klanten problemen met internet en sms. De operator zal zijn tv-klanten compenseren door hen twee weken lang enkele betaalzenders gratis te geven.
Antwoord
#8
Proximus gaat z’n klanten tegemoetkomen met twee weken gratis toegang tot betalende televisiekanalen na de grote storingen op het netwerk van de telecomoperator. Dat zegt Proximus aan VTM Nieuws. Zowel maandagavond als dinsdagvoormiddag waren er problemen op televisie, met de telefonie en met internet bij tienduizenden Proximus-klanten.
Heel wat Proximus-klanten ondervonden sinds maandagavond 20 uur problemen. Naar televisie kijken via Proximus ging niet meer. Ook met de telefonie en het internet bleken er problemen te zijn. De storing was zo’n twee uur later grotendeels van de baan, zo meldde Proximus.

Maar ook dinsdagvoormiddag meldden veel klanten op sociale media problemen. Via allestoringen.be, waarop storingen bij de telecomoperator kunnen worden gemeld, was er om 10 uur een piek in het aantal klachten. Nochtans waren volgens Proximus alle problemen opgelost, al kan het zijn dat klanten het systeem opnieuw moeten herstarten om weer volledig storingvrij te kunnen werken, zo klonk het. Intussen bevestigde Proximus wel dat er inderdaad nog steeds problemen zijn in de nasleep van de storing van maandagavond.

Compensatie

Maandagavond al vroegen veel klanten via sociale media om een compensatie voor de problemen. Daar gaat Proximus nu op in, ook al is het bedrijf daar wettelijk gezien niet toe verplicht (een storing moet daarvoor minstens 24 uur duren). Twee weken lang zullen een aantal betalende kanalen opengezet worden voor de digitale tv-klanten. Het gaat om de kinderzenders, de voetbalzenders en de movie- en seriespass. Proximus zal de klanten zelf informeren hoe ze die compensatie kunnen activeren.
Een financiële compensatie zit er volgens consumentenorganisatie Test Aankoop niet in.

Ook problemen met sms-tickets

De problemen bij Proximus waren overigens niet beperkt tot bij de klanten thuis. Zo meldde De Lijn op Twitter dat betalen voor een busticket via sms door een storing impact kan hebben op Proximusklanten.

Sms-parkeren via 4411 verliep ook moeilijk. Klanten die er gebruik van wilden maken, kregen geen sms terug ter bevestiging. Die dienst gebeurt via Be-Mobile, een onderdeel van Proximus.

En ook de klantendienst van Proximus zelf was sinds maandagavond moeilijk of niet bereikbaar. De website van Proximus zelf ondervond eveneens problemen.

Panne in datacentrum

De oorzaak van de storing maandagavond was een elektriciteitspanne in een van de datacentra van Proximus. Normaal gezien treden dan back-upsystemen in werking, maar dat gebeurde niet. Het wordt nog onderzocht hoe dat komt, maar Proximus heeft “geen indicaties” dat er kwaad opzet in het spel is.
Antwoord
#9
Na de algemene storing van maandagavond lijken er opnieuw problemen bij Proximus. Op sociale media klagen heel wat klanten alweer over problemen met televisie, telefoon en internet. Klanten vragen intussen om een compensatie voor de problemen.
Rond 20 uur maandagavond begonnen meerdere Proximus-klanten problemen te ondervinden. Naar televisie kijken via Proximus ging niet meer. Ook met de telefonie en het internet bleken er problemen te zijn. De storing was zo’n twee uur later grotendeels van de baan, zo meldde Proximus.

Maar ook dinsdagvoormiddag melden veel klanten op sociale media problemen. Via allestoringen.be, waarop storingen bij de telecomoperator kunnen worden gemeld, was er om 10 uur een piek in het aantal klachten. Nochtans waren volgens Proximus alle problemen opgelost, al kan het zijn dat klanten het systeem opnieuw moeten herstarten om weer volledig storingvrij te kunnen werken. Intussen bevestigde Proximus wel dat er inderdaad weer problemen zijn.

Sms-ticket

Klanten klagen op sociale media dat ze de klantendienst niet kunnen bereiken. Ook de website van Proximus zelf is momenteel onbereikbaar.

Er zijn eveneens meldingen van problemen met sms-verkeer. De Lijn meldt intussen op Twitter dat betalen voor een busticket via sms door een storing impact kan hebben op Proximusklanten. De Lijn adviseert reizigers om alternatieve manieren om te betalen te gebruiken. Zij kunnen een tienrittenkaart kopen bij een van de 3.400 voorverkooppunten. Die kaart kost 15 euro voor tien ritten. Een andere mogelijkheid is een m-ticket van 1,80 euro. Dat kan gekocht worden via de app van Mobiflow. Nieuwe gebruikers moeten de app installeren en zich eenmalig registreren. Nog een mogelijkheid is een medereiziger die bij een andere operator dan Proximus zit, een ticket te laten kopen. Die reiziger moet dan wel hetzelfde traject afleggen. Als ook dat geen mogelijkheid is, kan de reiziger tot slot ook een biljet van 3 euro kopen bij de chauffeur.

Compensatie?

De oorzaak van de storing maandagavond was een elektriciteitspanne in een van de datacentra van Proximus. Een tijdlang konden klanten van Proximus maandagavond dus niet naar hun favoriete tv-programma kijken. De roep om een compensatie voor de storing was op sociale media alvast luid.

Volgens Proximus zelf is het nog te vroeg om te zeggen of er een compensatie zal volgen. Niet alle klanten werden bijvoorbeeld getroffen. Bovendien waren er ook klanten die geen algemene storing ondervonden, maar bij wie een deel van het aanbod was weggevallen.

Op de Facebookpagina van de telecomoperator bood Proximus alleszins wel al verontschuldigingen aan “voor het ongemak”.
Antwoord
#10
mensen krijgen 2 weken all kids pack gratis, voetbal en de film en movies MS pack.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)