Nut van SD en HD op de kabel ?
#1
Beste forummers, even een verzuchting over de zin of onzin van HD-zenders bij TLN.

Er zijn vrij weinig HD zenders bij TLN, en degene die we ontvangen zijn vaak een kopie van de SD versie. Maar eerlijk gezegd, wat is het nut van deze HD-zenders ?
1. het merendeel is gewoon een geupscalede versie van het SD-kanaal; van echte HD is er dus geen sprake (Discovery HD is gewoon een lachtertje, wat een schande dit HD te durven noemen, los dan nog van 25 keer dezelfde tussenfilmpjes)
2. het merendeel van de recente HD-TV's kunnen zelf upscalen, zodat een gewone SD-zender toch als min-of-meer HD wordt weergegeven.

Ik heb dit nu eens vergeleken met VIER. Ik merk geen enkel verschil tussen VIER SD en Vier HD (en ik heb toch ook geen krot van HD-TV).

Zoals HD via de kabel niet echt HD is, zie ik absoluut geen meerwaarde. Oh ja, ik kan vergelijken : BBC HD via satelliet zendt uit aan 1080i; bij TLN op de kabel 720i - objectief vast te stellen. Oh ja (2): 'echte' HD (via blu ray) blijft natuurlijk wondermooi om naar te kijken.
Antwoord
#2
Ik heb het ook al zo veel maal gezegd dat ik in feite bij mij geen verschil zie tussen HD en SD.Ik zie nu ook maar enkel naar de HD versie als er 2 versies van bestaan en dan zet ik die andere achteraan.
Antwoord
#3
(24-11-2012, 16:40)Digivan schreef: Beste forummers, even een verzuchting over de zin of onzin van HD-zenders bij TLN.

Er zijn vrij weinig HD zenders bij TLN, en degene die we ontvangen zijn vaak een kopie van de SD versie. Maar eerlijk gezegd, wat is het nut van deze HD-zenders ?
1. het merendeel is gewoon een geupscalede versie van het SD-kanaal; van echte HD is er dus geen sprake (Discovery HD is gewoon een lachtertje, wat een schande dit HD te durven noemen, los dan nog van 25 keer dezelfde tussenfilmpjes)
2. het merendeel van de recente HD-TV's kunnen zelf upscalen, zodat een gewone SD-zender toch als min-of-meer HD wordt weergegeven.

Ik heb dit nu eens vergeleken met VIER. Ik merk geen enkel verschil tussen VIER SD en Vier HD (en ik heb toch ook geen krot van HD-TV).

Zoals HD via de kabel niet echt HD is, zie ik absoluut geen meerwaarde. Oh ja, ik kan vergelijken : BBC HD via satelliet zendt uit aan 1080i; bij TLN op de kabel 720i - objectief vast te stellen. Oh ja (2): 'echte' HD (via blu ray) blijft natuurlijk wondermooi om naar te kijken.

Inderdaad, we kunnen hier zoveel over mekkeren, maar het zal Telenet moeten zijn die hier iets aan kan verbeteren.
Antwoord
#4
(24-11-2012, 16:40)Digivan schreef: Zoals HD via de kabel niet echt HD is, zie ik absoluut geen meerwaarde. Oh ja, ik kan vergelijken : BBC HD via satelliet zendt uit aan 1080i; bij TLN op de kabel 720i - objectief vast te stellen.

dat moet ik wel degelijk tegenspreken,op Telenet zit die ook in 1920x1080i25

dus niet zoals jij zegt Wink
Antwoord
#5
Vind toch dat je het verschil ziet.Anders eens iets aan die instellingen doen?
Of zijn het die ogenBig Grin.
Antwoord
#6
(26-11-2012, 09:43)Dimira schreef: Vind toch dat je het verschil ziet.Anders eens iets aan die instellingen doen?
Of zijn het die ogenBig Grin.
Misschien heeft hij hem aangesloten met SCART ?
Of zet hij de uitgangsresolutie op 576i, dan ga je natuurlijk weinig veschil zien.
Ik zie wel degelijk verschil tussen de SD en HD versies van de zenders bij Telenet, en dat zag ik al toen ik nog mijn CRT TV met HDMI ingang had.
Met de 37" LED TV die ik nu heb is dat verschil nog duidelijker geworden.
Antwoord
#7
(24-11-2012, 16:40)Digivan schreef: Er zijn vrij weinig HD zenders bij TLN
Ik vind dat de meeste die er zijn door hen wel aangeboden worden, in tegenstelling met TV Vlaanderen bijvoorbeeld, die wachten nu al 2,5 maand op Vier HD en Vijf HD.

(24-11-2012, 16:40)Digivan schreef: Maar eerlijk gezegd, wat is het nut van deze HD-zenders ?
Beter beeld bieden op een HDTV dan een gewone versie, zowel door HD beeld door te sturen, maar ook door kleinere logo's en ondertitels.

(24-11-2012, 16:40)Digivan schreef: 1. het merendeel is gewoon een geupscalede versie van het SD-kanaal
Dat hangt puur van de zenders zelf af, als zij geüpscalede content doorsturen dan zal dat er ook zo uitkomen op de kabel, maar dat geldt net zo goed voor TV Vlaanderen, behalve dat die dan minder bandbreedte ter beschikking hebben, en de kwaliteit dus lager ligt.
Ik heb het dan over Vlaamse HD zenders als VTM HD, één HD, Canvas HD, Vier HD, Vijf HD.

(24-11-2012, 16:40)Digivan schreef: 2. het merendeel van de recente HD-TV's kunnen zelf upscalen, zodat een gewone SD-zender toch als min-of-meer HD wordt weergegeven.
Toch zie ik duidelijk verschil tussen een opname van één of één HD.

(24-11-2012, 16:40)Digivan schreef: Ik heb dit nu eens vergeleken met VIER. Ik merk geen enkel verschil tussen VIER SD en Vier HD (en ik heb toch ook geen krot van HD-TV).
Dat zal dan sterk afhankelijk zijn van welk programma je bekijkt.
Bij "De Kruitfabriek" zie je klaar en duidelijk verschil.
Als je een "Friends" episode bekijkt die in 1994 opgenomen werd en nu geüpscaled wordt, zal er natuurlijk weinig verschil zijn.

(24-11-2012, 16:40)Digivan schreef: Zoals HD via de kabel niet echt HD is, zie ik absoluut geen meerwaarde.
Je toevoeging "via de kabel" is zwaar misleidend.
Alsof het medium kabel hier iets mee te maken heeft.
Eerlijker zou zijn om te zeggen dat Vlaamse zenders meer native HD content zouden moeten uitzenden.
Het zijn zij die daarover beslissen, niet Telenet.
En nog eens, de bitrates liggen lager op satelliet als het over de Vlaamse HD zenders gaat.

(24-11-2012, 16:40)Digivan schreef: Oh ja, ik kan vergelijken : BBC HD via satelliet zendt uit aan 1080i; bij TLN op de kabel 720i - objectief vast te stellen.
En hoe stel jij dat 'objectief' vast ?
Op satelliet is het niet moeilijk, zo geeft mijn Dreambox 8000 mooi weer dat de resolutie van BBC HD tegenwoordig 1920x1080i is (roeger was dat 1440x1080i).
Op kabel kun je dat niet zomaar zien.
Als je naar je TV kijkt als 'bewijs', dan zal het afhangen van hoe jij je digibox/corder ingesteld hebt.
Misschien staat die wel ingesteld om 720p als uitgangsreslutie weer te geven, en dan denk je daarom dat alles 720p is bij Telenet.
Je kunt hem ook op 1080i uitgangsresolutie zetten.
Tiens, nu wordt iedere zender zogezegd 1080i.

(24-11-2012, 16:40)Digivan schreef: Oh ja (2): 'echte' HD (via blu ray) blijft natuurlijk wondermooi om naar te kijken.
Je vergelijkt nu koeien met paarden, en zegt dan dat paarden toch sierlijker zijn.
Logisch, lijkt mij.
Een bluray schijfje heeft voldoende capaciteit om heel hoge bitrates te beiden (30Mbps bijv.) en 1080p ipv. 1808i, met een bandbreedte die je niet ter beschikking hebt op kabel of satelliet, of je moet het doen met 1 of 2 kanalen per mux/transponder.
Antwoord
#8
(26-11-2012, 23:54)boulder schreef:
(24-11-2012, 16:40)Digivan schreef: Er zijn vrij weinig HD zenders bij TLN
Ik vind dat de meeste die er zijn door hen wel aangeboden worden, in tegenstelling met TV Vlaanderen bijvoorbeeld, die wachten nu al 2,5 maand op Vier HD en Vijf HD.

(24-11-2012, 16:40)Digivan schreef: Maar eerlijk gezegd, wat is het nut van deze HD-zenders ?
Beter beeld bieden op een HDTV dan een gewone versie, zowel door HD beeld door te sturen, maar ook door kleinere logo's en ondertitels.

(24-11-2012, 16:40)Digivan schreef: 1. het merendeel is gewoon een geupscalede versie van het SD-kanaal
Dat hangt puur van de zenders zelf af, als zij geüpscalede content doorsturen dan zal dat er ook zo uitkomen op de kabel, maar dat geldt net zo goed voor TV Vlaanderen, behalve dat die dan minder bandbreedte ter beschikking hebben, en de kwaliteit dus lager ligt.
Ik heb het dan over Vlaamse HD zenders als VTM HD, één HD, Canvas HD, Vier HD, Vijf HD.

(24-11-2012, 16:40)Digivan schreef: 2. het merendeel van de recente HD-TV's kunnen zelf upscalen, zodat een gewone SD-zender toch als min-of-meer HD wordt weergegeven.
Toch zie ik duidelijk verschil tussen een opname van één of één HD.

(24-11-2012, 16:40)Digivan schreef: Ik heb dit nu eens vergeleken met VIER. Ik merk geen enkel verschil tussen VIER SD en Vier HD (en ik heb toch ook geen krot van HD-TV).
Dat zal dan sterk afhankelijk zijn van welk programma je bekijkt.
Bij "De Kruitfabriek" zie je klaar en duidelijk verschil.
Als je een "Friends" episode bekijkt die in 1994 opgenomen werd en nu geüpscaled wordt, zal er natuurlijk weinig verschil zijn.

(24-11-2012, 16:40)Digivan schreef: Zoals HD via de kabel niet echt HD is, zie ik absoluut geen meerwaarde.
Je toevoeging "via de kabel" is zwaar misleidend.
Alsof het medium kabel hier iets mee te maken heeft.
Eerlijker zou zijn om te zeggen dat Vlaamse zenders meer native HD content zouden moeten uitzenden.
Het zijn zij die daarover beslissen, niet Telenet.
En nog eens, de bitrates liggen lager op satelliet als het over de Vlaamse HD zenders gaat.

(24-11-2012, 16:40)Digivan schreef: Oh ja, ik kan vergelijken : BBC HD via satelliet zendt uit aan 1080i; bij TLN op de kabel 720i - objectief vast te stellen.
En hoe stel jij dat 'objectief' vast ?
Op satelliet is het niet moeilijk, zo geeft mijn Dreambox 8000 mooi weer dat de resolutie van BBC HD tegenwoordig 1920x1080i is (roeger was dat 1440x1080i).
Op kabel kun je dat niet zomaar zien.
Als je naar je TV kijkt als 'bewijs', dan zal het afhangen van hoe jij je digibox/corder ingesteld hebt.
Misschien staat die wel ingesteld om 720p als uitgangsreslutie weer te geven, en dan denk je daarom dat alles 720p is bij Telenet.
Je kunt hem ook op 1080i uitgangsresolutie zetten.
Tiens, nu wordt iedere zender zogezegd 1080i.

(24-11-2012, 16:40)Digivan schreef: Oh ja (2): 'echte' HD (via blu ray) blijft natuurlijk wondermooi om naar te kijken.
Je vergelijkt nu koeien met paarden, en zegt dan dat paarden toch sierlijker zijn.
Logisch, lijkt mij.
Een bluray schijfje heeft voldoende capaciteit om heel hoge bitrates te beiden (30Mbps bijv.) en 1080p ipv. 1808i, met een bandbreedte die je niet ter beschikking hebt op kabel of satelliet, of je moet het doen met 1 of 2 kanalen per mux/transponder.


En toch blijf ik erbij dat vaak bij close-ups (die op zich wel scherp zijn) ik sctructuurpartijen zie, zoals bij haren of geruite kleding vaak een groffe blokkerige structuur vertonen, zeker als het beeld een beetje beweegt.

Waar ligt dit aan?

PS; Vooral op VTMHD,VIERHD en VijfHD.
Antwoord
#9
(26-11-2012, 23:29)boulder schreef:
(26-11-2012, 09:43)Dimira schreef: Vind toch dat je het verschil ziet.Anders eens iets aan die instellingen doen?
Of zijn het die ogenBig Grin.
Misschien heeft hij hem aangesloten met SCART ?
Of zet hij de uitgangsresolutie op 576i, dan ga je natuurlijk weinig veschil zien.
Ik zie wel degelijk verschil tussen de SD en HD versies van de zenders bij Telenet, en dat zag ik al toen ik nog mijn CRT TV met HDMI ingang had.
Met de 37" LED TV die ik nu heb is dat verschil nog duidelijker geworden.

Ik weet ook niet hou je die resolutie het best zet 720 of 1080 nu staat hij 1080.
Antwoord
#10
(27-11-2012, 05:42)guyke schreef: En toch blijf ik erbij dat vaak bij close-ups (die op zich wel scherp zijn) ik sctructuurpartijen zie, zoals bij haren of geruite kleding vaak een groffe blokkerige structuur vertonen, zeker als het beeld een beetje beweegt.

Waar ligt dit aan?

PS; Vooral op VTMHD,VIERHD en VijfHD.
"En toch...", op welke manier spreekt dat dan tegen wat ik zeg ?
Ik heb niet gezegd dat het beeld op die zenders perfect is of zo.
Wat ik wel gezegd heb is dat :

1) het de zenders zijn die verantwoordelijk zijn voor wat zij uitzenden, als zij liever SD programma's upscalen in plaats van echte HD content uit te zenden is dat niet de fout van Telenet, en Telenet kan daar ook niets aan veranderen.
2) dat het daarom misleidend is om iedere keer te schrijven "HD op de kabel is...", terwijl dat niets met de kabel te maken heeft
3) dat het bij TV Vlaanderen zeker niet beter is, vermits je daar niet eens een HD versie van Vier of Vijf hebt, en de bitrate op de andere Vlaamse HD zenders lager ligt dan op de kabel.

Jij spreekt van onzuiverheden bij bewegend beeld op Vier HD bijv.
Dan zou je moeten weten hoe dat specifieke programma opgenomen is, camera's en dergelijke, en welke keten het gevolgd heeft voor het op de kabel gekomen is.
Bewegingen die niet scherp zijn komen volgens mij vaak voor als je met geinterlacede content te maken hebt die op een bepaald moment gedeinterlaced wordt, en daarna opnieuw geïnterlaced.
Maar als dat gebeurd is tijdens het maken van dat TV programma, zul je dat er achteraf niet meer kunnen uithalen.
Indertijd vond ik bijv. "Het Eiland" (één HD) van een slechte beeldkwaliteit, er scheelde duidelijk iets met de scherpte.
Achteraf heb ik ergens gelezen dat het met de camera's te maken had.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)