Nut van SD en HD op de kabel ?
#11
Citaat:En toch blijf ik erbij dat vaak bij close-ups (die op zich wel scherp zijn) ik sctructuurpartijen zie, zoals bij haren of geruite kleding vaak een groffe blokkerige structuur vertonen, zeker als het beeld een beetje beweegt.

Waar ligt dit aan?

PS; Vooral op VTMHD,VIERHD en VijfHD.

Heb jij soms een Smart Tv van Samsung?want ik heb hetzelfde probleem.
Bij de sd zenders heb ik dit niet.Huh
Antwoord
#12
(27-11-2012, 18:17)bobo-truck schreef:
Citaat:En toch blijf ik erbij dat vaak bij close-ups (die op zich wel scherp zijn) ik sctructuurpartijen zie, zoals bij haren of geruite kleding vaak een groffe blokkerige structuur vertonen, zeker als het beeld een beetje beweegt.

Waar ligt dit aan?

PS; Vooral op VTMHD,VIERHD en VijfHD.

Heb jij soms een Smart Tv van Samsung?want ik heb hetzelfde probleem.
Bij de sd zenders heb ik dit niet.Huh

Neen,
een Loewe (Led, full HD).
Ik heb het ook niet op alle HD zenders (alleen VTMHD,VierHD en VijfHD).
Antwoord
#13
(27-11-2012, 18:44)guyke schreef: PS; Vooral op VTMHD,VIERHD en VijfHD.
Waarschijnlijk worden die in 1080i uitgezonden.
VTM HD is bij TVV in elk geval 1080i, dus zie ik niet in waarom dit bij Telenet anders zou zijn.
De VRT zit op 720p, dat is zeker, want ongeëncrypteerd.
Antwoord
#14
(28-11-2012, 19:16)boulder schreef:
(27-11-2012, 18:44)guyke schreef: PS; Vooral op VTMHD,VIERHD en VijfHD.
Waarschijnlijk worden die in 1080i uitgezonden.
VTM HD is bij TVV in elk geval 1080i, dus zie ik niet in waarom dit bij Telenet anders zou zijn.
De VRT zit op 720p, dat is zeker, want ongeëncrypteerd.


En wat bedoel je daar dan mee?
Dat uitzendingen in 1080i de digicorders van "Telenet" dit niet aan kunnen?
Mijn tv is wel klaar voor 1080i uitzendingen.
Antwoord
#15
(28-11-2012, 20:36)guyke schreef: En wat bedoel je daar dan mee?
Dat uitzendingen in 1080i de digicorders van "Telenet" dit niet aan kunnen?
Mijn tv is wel klaar voor 1080i uitzendingen.
Neen, ik bedoel niet dat je TV of je digibox het niet aankan.
Wat ik bedoel is dat het iets te maken heeft met het feit dat het 1080i is, vermits je het bij de VRT niet hebt, en die in 720p uitzendt.
Ofwel ligt het aan het beeld dat door Woestijnvis (Vier HD, Vijf HD) en VMMa (VTM HD) doorgestuurd wordt, of aan iets anders.
Een mogelijkheid is bijv. dat je digibox ingesteld staat om 720p weer te geven.
Wat hij dan doet is het 1080i beeld deinterlacen, scalen naar 720p, en doorsturen naar je TV.
Je TV zal het dan weer uitrekken naar 1920x1080 (als het een full HD TV is).
Dat twee keer scalen is natuurlijk niet ideaal, en kan eventueel tot artefacts leiden.
Natuurlijk, zet je de digibox op 1080i, dan zal iets gelijkaardigs gebeuren als je naar de VRT zenders zapt.
Op mijn Dreambox gebruik ik nu de Autoresolution plugin, waarbij ik bij een 576i beeld dat ook zo doorstuur naar mijn TV, bij 1080i schakelt hij naar 1080i, en ook bij 720p schakelt de Dreambox naar de native resolutie.
Hij stuurt het beeld dan zo naar de TV door, en die mag zich dan met de scaling en de deinterlacing bezighouden.
Bij mij geeft dat een beter beeld, dan dat ik alles door de Dreambox laat scalen.
Natuurlijk, de Digibox heeft die mogelijkheid niet, ik weet ook niet of dat veelvuldig schakelen van resolutie de levensduur van mijn TV niet zal verkorten, maar ik wil het wel riskeren.
Wat ik eruit geleerd heb is dat veelvuldig scalen inderdaad niet bevorderlijk is voor de beeldkwaliteit.

In jouw geval zou ik eens experimenteren als je het probleem vaststelt wat het geeft als je de digibox resolutie verandert van 720p naar 1080i of omgekeerd.
Antwoord
#16
(28-11-2012, 21:14)boulder schreef:
(28-11-2012, 20:36)guyke schreef: En wat bedoel je daar dan mee?
Dat uitzendingen in 1080i de digicorders van "Telenet" dit niet aan kunnen?
Mijn tv is wel klaar voor 1080i uitzendingen.
Neen, ik bedoel niet dat je TV of je digibox het niet aankan.
Wat ik bedoel is dat het iets te maken heeft met het feit dat het 1080i is, vermits je het bij de VRT niet hebt, en die in 720p uitzendt.
Ofwel ligt het aan het beeld dat door Woestijnvis (Vier HD, Vijf HD) en VMMa (VTM HD) doorgestuurd wordt, of aan iets anders.
Een mogelijkheid is bijv. dat je digibox ingesteld staat om 720p weer te geven.
Wat hij dan doet is het 1080i beeld deinterlacen, scalen naar 720p, en doorsturen naar je TV.
Je TV zal het dan weer uitrekken naar 1920x1080 (als het een full HD TV is).
Dat twee keer scalen is natuurlijk niet ideaal, en kan eventueel tot artefacts leiden.
Natuurlijk, zet je de digibox op 1080i, dan zal iets gelijkaardigs gebeuren als je naar de VRT zenders zapt.
Op mijn Dreambox gebruik ik nu de Autoresolution plugin, waarbij ik bij een 576i beeld dat ook zo doorstuur naar mijn TV, bij 1080i schakelt hij naar 1080i, en ook bij 720p schakelt de Dreambox naar de native resolutie.
Hij stuurt het beeld dan zo naar de TV door, en die mag zich dan met de scaling en de deinterlacing bezighouden.
Bij mij geeft dat een beter beeld, dan dat ik alles door de Dreambox laat scalen.
Natuurlijk, de Digibox heeft die mogelijkheid niet, ik weet ook niet of dat veelvuldig schakelen van resolutie de levensduur van mijn TV niet zal verkorten, maar ik wil het wel riskeren.
Wat ik eruit geleerd heb is dat veelvuldig scalen inderdaad niet bevorderlijk is voor de beeldkwaliteit.

In jouw geval zou ik eens experimenteren als je het probleem vaststelt wat het geeft als je de digibox resolutie verandert van 720p naar 1080i of omgekeerd.

ik kan het eens proberen ,maar geeft dat dan weer géén kwaliteitsverlies kwa beeld? Of merk je daar dan niet veel van?

Dus als ik het zou begrijpen: met een FullHD tv die 1080i aankan,je digibox instellen op 720P?Huh
Antwoord
#17
(28-11-2012, 22:04)guyke schreef: ik kan het eens proberen ,maar geeft dat dan weer géén kwaliteitsverlies kwa beeld? Of merk je daar dan niet veel van?
Sowieso is er geen unieke optimale instelling, vermits de ene zender uitzendt in 1080i en de andere op 720p.

(28-11-2012, 22:04)guyke schreef: Dus als ik het zou begrijpen: met een FullHD tv die 1080i aankan,je digibox instellen op 720P?Huh
Dat zou ik doen op het moment dat het probleem zich voordoet, om uit te maken of het probleem met scalers te maken heeft.
Als jij 1080i naar je TV stuurt, en je TV is een full HD model, moet dat toestel enkel deinterlacing doen, schalen is niet nodig want de resolutie van je TV is gelijk aan die van het signaal dat binnenkomt.
Als jij 720p naar je TV stuurt, en je TV is een full HD model, en het signaal dat van de zender kwam is 1080i, dan heeft de digibox dat beeld al gedeinterlaced, en dan nadien gescaled naar 1280x720.
Stel dat de scaler in je TV ergens een probleem heeft met het beeld dat het binnenkrijgt (waarschijnlijk door de interlacing), dan zou dat nu niet meer zichtbaar zijn, omdat het beeld dat binenkomt op de TV nu al gedeinterlaced is.
Het wordt dan opnieuw uitgerekt tot 1920x1080 door de TV, maar wat binnenkomt op de TV is dan in elk geval al gedeinterlaced (waar ik vermoed dat het probleem dan zit).
Antwoord
#18
(28-11-2012, 22:52)boulder schreef:
(28-11-2012, 22:04)guyke schreef: ik kan het eens proberen ,maar geeft dat dan weer géén kwaliteitsverlies kwa beeld? Of merk je daar dan niet veel van?
Sowieso is er geen unieke optimale instelling, vermits de ene zender uitzendt in 1080i en de andere op 720p.

(28-11-2012, 22:04)guyke schreef: Dus als ik het zou begrijpen: met een FullHD tv die 1080i aankan,je digibox instellen op 720P?Huh
Dat zou ik doen op het moment dat het probleem zich voordoet, om uit te maken of het probleem met scalers te maken heeft.
Als jij 1080i naar je TV stuurt, en je TV is een full HD model, moet dat toestel enkel deinterlacing doen, schalen is niet nodig want de resolutie van je TV is gelijk aan die van het signaal dat binnenkomt.
Als jij 720p naar je TV stuurt, en je TV is een full HD model, en het signaal dat van de zender kwam is 1080i, dan heeft de digibox dat beeld al gedeinterlaced, en dan nadien gescaled naar 1280x720.
Stel dat de scaler in je TV ergens een probleem heeft met het beeld dat het binnenkrijgt (waarschijnlijk door de interlacing), dan zou dat nu niet meer zichtbaar zijn, omdat het beeld dat binenkomt op de TV nu al gedeinterlaced is.
Het wordt dan opnieuw uitgerekt tot 1920x1080 door de TV, maar wat binnenkomt op de TV is dan in elk geval al gedeinterlaced (waar ik vermoed dat het probleem dan zit).

In eerste instantie zijn de artefacts veel minder aanwezig in 720p dan in 1080i . Nu heb je ook nog :576p en 576i.
Moet ik deze standaard dan altijd op 720p zetten of komen er in de toekomst verbeteringen dat ik wel naar 1080i kan overschakelen zonder die artefacts?Undecided


Ik ga deze een paar dagen op 720p laten staan en afwachten of het toch beter is.
Antwoord
#19
Volgens mij klopt die redenering toch niet helemaal.Bij mij staat die resolutie al jaren lang op 1080,omdat mijn sony tv. dit aankan.Je moet nu ook niet het zelfde beeld verwachten ven een film van de jaren 60 en een life show van Samson en Gert.Ik zie in ieder geval geen blokvorming of dergelijke als hij op 1080 staat.
Antwoord
#20
(29-11-2012, 05:51)guyke schreef: In eerste instantie zijn de artefacts veel minder aanwezig in 720p dan in 1080i . Nu heb je ook nog :576p en 576i.
Moet ik deze standaard dan altijd op 720p zetten of komen er in de toekomst verbeteringen dat ik wel naar 1080i kan overschakelen zonder die artefacts?Undecided
Ik ga deze een paar dagen op 720p laten staan en afwachten of het toch beter is.
Als het beter is als je de digibox op 720p zet, dan bevestigt dat wat ik dacht, dan is het de TV die met die 1080i die hij binnenkrijgt niet goed weg kan.
Dat betekent echter nog niet dat het niet goed kan komen.
Ik zou hem eens terugzetten op 1080i en kijken of er geen andere instellingen zijn die voor het probleem zorgen.
Bij mijn TV (een Panasonic 37" LED) was er een instelling die niet voor artefacten zorgde, maar wel voor onnatuurlijke beelden : de intelligent frame creation.
Die zorgt ervoor dat je TV 200Hz, of 300Hz enz. kan tonen.
Wat hij dan doet is tussenbeelden berekenen.
De bewegingen worden dan veel vloeiender, maar ik vond dat wat te onnatuurlijk, dus bij mij staat die instelling nu op "minimum".
Tussenbeelden berekenen op inhoud die interlaced is lijkt mij iets delicater dan op progressieve beelden.
Misschien eens kijken of je TV ook een dergelijke instelling heeft en daar eens mee experimenteren als hij opnieuw op 1080i staat.
Antwoord




Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)